יום רביעי, 11 באוקטובר 2023

שלמה שפירא: "העולם הערבי" אנציקלופדיה-של-כיס, נושאים כתובים לפי סדר א"ב, ערוך ע"י ש. גורדון, הוצאת טברסקי, תש"ט. המחיר:200 מיל.ספר על העולם הערבי כשבארץ היה "מיל" (לא פרוטה לא שקל)

שלמה שפירא

"העולם הערבי" אנציקלופדיה-של-כיס, נושאים כתובים לפי סדר א"ב, ערוך ע"י ש. גורדון, הוצאת טברסקי, תש"טהמחיר:200 מיל.

 

(הערה: נסיתי לבדוק מה שמו הפרטי של המחבר ובמה עסק, להעזר בגיל ולא הגעתי לכך. ישנו שמואל גורדון שהוא טייס, אבל נולד ב-1944, וישנו רב שנפטר בשנות השלושים. ושניהם לא מתאימים!).  

 

מן התוכן:

אבן סעוד, אומות המאוחדות, אוניברסיטאות, אישים, מנהיגים ומדינאים, אשורים, אשלאם, דרוזים, היסטוריה של הערבים, ועד הערבי העליון, ופד, חליפים, כורדים, לבנון, לוב, לוח ערבי, ליגה ערבית, מג'לה, מוגרב, מיעוטים בארצות ערב, מכה ומדינה, מצרים, נפט, סוריה, סעודיה, עבדאללה, עבר הירדן, עדן, עיראק, -ערביי ארץ-ישראל: הכבוש הערבי, הרכב האוכלוסיה, המבנה הסוציאלי, הכפר הערבי, החנוך-, ***ערים ערביות בארץ-ישראל:בית-לחם, באר-שבע, ג'נין, חאן-יוניס, חברון, טול-כרם, יפו, יריחו, לוד, מג'דל, נצרת, עזה, עכה, רמאללה, רמלה, שכם***, פרת וחידקל, צבא ארצות ערב, קופטים,קרקעות, תימן, תעלת סואץ.

 

הפרובלימה של העלויים בסוריה   (עמוד 73)

...אין הממשלה הסורית רואה בדרוזים יסוד לויאלי במבנה המדינה הסורית.

הטריטוריה של העלויים (או הנוסירים), ידועה ג"כ בשם נפת לטקיה. כוללת את ג'בל אנסריה ואת שפלת החוף לרגליו. האוכלוסינ של הנפה מורכבת ברובה מעלויים (60%). הפרובלימה של העלויים מסובכת: ניגודים בין העדות, מצד אחד שאיפת הרוה העלויי להבדל לפרובינציה אוטונומית (כמו בתקופת המנדט הצרפתי), ומצד שני המיעוט (המושלמי) הדורש איחוד גמור עם סוריה וביטול המצב המיוחד של ההר. הנוצרים הגרים בג'בל רוצים מצדם להכליל את ג'בל אנסריה בתוך לבנון...

יחס ממשלת סוריה למיעוטים שלילי. המדינה הסורית ביטלה את האוטונומיות המקומיות שהיו בזמן המנדט הצרפתילג'בל דרוז ולארץ העלויים וכללה את הנפות האלו בתוך סוריה האחידה. המתיחות בין המיעוטים האלה לבין הממשלה והעדה המושלמית נשארה בתוקפה, ונאמנותם למדינת סוריה רופפת.

הערה מעמוד 50: העלויים, או הנוסירים, הם בני כת שפרשה מהאישלאם האורתודוכסי (הסוני), הם מהווים עדה נפרדת, דתם קלטה הרבה יסודות מחוץ לאישלאם, והמושלמים הסוניים אינם מכירים בהם כבני אמונתם ומטפלים עליהם כי דתם מעורבת באמונת עובדי-אלילים ובנצרות.

(הערה שלי: בגלל כך -אי ההכרה של הסונים בעלויים ולהיפך, מקרבת את העלויים לשיעיים!)

 

יהודים בארצות ערב   (עמוד 38)

בכל מדינות ערב - חוץ מערב הסעודית - נמצאים ישובים יהודים, רובם מימי קדם. לפי מקורות ערבים אומדים את האוכלוסיות בארצות אלו כדלקמן:

בעיראק - 90000 נפש

בסוריה והלבנון - 30000 נפש

בתימן - 25000 נפש

במצרים - 65000 נפש

בטריפוליטניה - 30000 נפש

בתוניסיה - 60000 נפש

באלג'יריה - 100000 נפש

במרוקו - 190000 נפש

לשון הדיבור של היהודים בארצות ערב היא ערבית.


2013, יוני 28, 16:47



 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!