יום חמישי, 26 באוקטובר 2023

שלמה שפירא: "משק וממון" ל- אליעזר הכהן, ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, מרחביה, 1959/על הנהירה ההמונית אל המכללות ואת נטישת העמל החלוצי בסְפָר...

שלמה שפירא

"משק וממון" ל- אליעזר הכהן, ספרית פועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, מרחביה, 1959

על הנהירה ההמונית אל המכללות ואת נטישת העמל החלוצי בסְפָר... 

הנטייה לפרש את ההווה בשיגרת המושגים של-אתמול, שאין בהם עוד כדי להכיל ולכלכל את המציאות שנשתנתה.

כבר בשנת 1959 מורגשות במציאות הישראלית סוגיות של מערכת ממון (כסף) ואשראי כמו במדינה קאפיטאליסטית. 


אנו נתקלים יום-יום במונחים כמו: כמות אמצעי-התשלום במחזור, כוח-הקנייה של הממון, חישובי ננכנסה הלאומית ומאזני התפוקה הלאומית, השימוש במקורות המשק למטרות הצריכה השוטפת ולהשקעות, האינפלציה והדפלאציה, הפינאנסים של המדינה והשפעתם על רמת התעסוקה, ההכנסות והפעילות המשקית בכלל, מאזן-התשלומים ושערי-המטבע ועוד ועוד, ואין הדברים מובנים מאליהם. 

כושר ההבחנה בעזרת ,השל הישר" מכזיב ובוגד לא אחת, הז'ארגון של המונחים - לא פעם מנופח ומעורפל, ומרובות פרשיות בכלכלה המדינית שלקויה הבנתן בקרב השכבות הרחבות של פועלים נאורים, אנשי קיבוץ ומשק פועלי, הנוער המתבגר והאיטליגנציה העובדת...

 

...צריך גם לזכור שחידוש המארקסיזם-החי, בשדה הכלכלה המדינית לא זכה ממש למימוש וזאת לאחר כל מה שנוצר, לאחר הקפאון הדוגמאטי שנשתרר ברחבי העולם הקומיניסטי, בכל הנוגע לפיתוח המחשב המארקסיטי, וביחוד בתחום הכלכלה המדינית...נתונה הברירה - להירתע גם מן השימוש המסויג במדע האקאדמי וסיגולו לתלמוד ההווה, כל זמן שלא נפתרו בטווח ארוך הבעיות העיוניות המוקדמות, וביחוד שאלת הקונפרונטאציה, לכל אורך החזית, של אותו המדע האקאדמי ושל המחשב הכלכלי המארקסיסטי, לנוכח המציאות של הקאפיטליזם בימינו, או לקנות דעת ככל הניתן מן-המצוי, כדי להרבות ולהעמיק גם את הבנת סביבתנו. לנוכח הברירה הזאת אנו בוחרים בדרך הדעת, אלא שלכל ארכה של דרך הלמידה שמנו-לנו לחוק את היחס הביקורתי-הדיאלקטי - בחינת כבדהו-חשדהו - כל-אימת שאנו מזדקקים למדע הבלתי- מארקסיסטי. מה-טוב היה אילו אימץ לו אף הקורא את הכלל הזה... 

 

העשור השני לעצמאותנו המדינית יראה בודאי הישגים גדולים, וגם מבחנים לא יחסרו בו. בין התכונות האנושיות, שיש בהן כדי לקדם את ההישג ואף להכשיר את כושר-העמידה במבחן, לא ייפקד מקומה של הדעת המדריכה את המעשה.

אנו עדים באחרונה לעידוד רב מגבוה והחשבת מקומו של המדע במערכותינו. ויש אשר נענה לקריאת-עידוד זו הד נלהב - ופשטני במקצת - משורות הנוער בארץ, אולי משום שיש בה כדי להצדיק את הנהירה ההמונית אל המכללות ואת נטישת העמל החלוצי בסְפָר... 


2012, אוק׳ 12, 19:27

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!