יום רביעי, 11 באוקטובר 2023

שלמה שפירא: בנתיבי ה"בריחה" - אפרים דקל - הוצאת 'מערכות' (מהדורה מיוחדת בשביל 'למרחב'), ספר ראשון וספר שני, 1959. (מעניין לקרוא את המבוא!)

שלמה שפירא

בנתיבי ה"בריחה" - אפרים דקל - הוצאת 'מערכות' (מהדורה מיוחדת בשביל 'למרחב'), ספר ראשון וספר שני, 1959. (מעניין לקרוא את המבוא!)

 

תוכן הענינים בספר הראשון:

בשער הספר, מבוא, פולין, צ'כוסלובקיה, גרמניה, אוסטריה, רומניה, הונגריה, יוגוסלביה, יון, בולגריה, אטיטליה, צרפת, ארצות השפלה.

תוכן הענינים בספר השני:

ארצות סקנדינביה, שויצריה, תורכיה, ארצות-ערב, מגבול לגבול, פורצי גבולות, היחידות העבריות והבריגדה בפעולות 'בריחה' והצלה, שותפות יהודי ארצות-הברית, פגישות עם קצינים יהודים מהצבא הרוסי, בני אומות-העולם שעזרו לנו, מפריעים ומתנכלים - מבפנים, מלחמת הבריטים ב'בריחה', שארית הפליטה וה'בריחה' וצבא הכיבוש האמריקאי, באוסטריה וגרמניה, רכבת ההצלה, הברחת ילדי הפליטה, פרטיזנים מפעילי ה'בריחה' מספרים, חסידי ליובביץ', הצלת נכסי רוח, מהווי הפעולה, זיופן של תעודות, פעילי ה'בריחה' ושליחיה, אנשי-עט על מבצעי ה'בריחה', מקורות, לוח תאריכים ומאורעות.

 

מ - שער הספר:

...התיאור מובא מפי חברים אשר ביצעו את תפקידי-השדה ישירות. המספרים הם החברים אשר צעדו עם שארית הפליטה בשדות ובהרים, הובילום והדריכום, ו'גנבו' את הגבולות יחד עמם; וכשם שהוכיחו נאמנות בתפקידיהם כן נאמן וממצה הוא המסופר על ידם...על מעשים שנעשו לא לשם הרפתקא אלא בכורח השעה, לשם מלוי תפקיד לאומי וחובת הצלת אחים...מסופר כאן על פעולות בריחה רבות סיכון והעזה שבוצעו בעצם ימי המלחמה, אשר "הבריחה הגדולה" - שלאחר המלחמה - ינקה לא מעט ממקורותיה. מסופר כאן בקצרה גם על בריחות לארצות ניטרליות, או לארצות אשר החיים נראו בהן בשעתו בטוחים יותר; פעולות שבוצעו על-ידי חברינו או שהם נעזרו בביצוען על-ידי אנשי המחתרת המקומית או על-ידי חסידי-אומות-העולם.

מן המבוא:

...מהות ה'בריחה' לא תהיה מובנת בשלמותה אם לא נזכיר את רוח האנטישמיות ששרה בארצות רבות, ואשר שימשה כוח מזרז ומעורר לנדידה עצמה ומודד לפעולות ה'בריחה' וממדיה.

בפולין פעפע הארס האנטישמי גם לאחר השחרור, ומאות יהודים שניצלו מכבשן ההשמדה שילמו בחייהם למולך שנאה זו; ונראה כי לא במקרה הקים היטלר את מחנות-ההשמדה דוקא בפולין, ולכאן הובאו קרבנות-השמדה מארצות אחרות. מבחינת שנאת יהודים התאימה לכך פולין לא פחות מגרמניה עצמה...לשארית הפליטה נתגלה פרצופה האמיתי של האנטישמיות החדשה והוברר לכל מי שעינים לו לראות ש"מעמדו של כל יהודי בפולין הוא מעמד של טרם נרצח"...

בהונגריה העמיקה האנטישמיות שרשיה בשנת השואה (1944) יותר מאשר בארצות אחרות...סברו שאין לאחוז באמצעים נגד "נאצים קטנים", - הרי פעולות היהודים בתפיסת ההונגרים-הנאצים והבאתם לדין, או מסירת עדות נגדם על פשעיהם בעבר, לא נעמו לאוכלוסיה ההנגרית...מבחינת החוק, אמנם, היתה האנטישמיות אסורה, אולם למעשה לא נעשה דבר נגד תופעותיה, ואף מנהיגי מפלגות השמאל לא נמנעו מהצהרות אנטי-יהודיות בכל הזדמנות.

בסלובקיה - סלובקיה היתה חדורה רוח אנטישמית וזרועה גרעינים ארגוניים של הלינקה, משתף הפעולה עם הגרמנים...

באוסטריה - האנטישמיות הארסית של אוסטריה לא באה על סיפוקה, גם כשמכל יהודי אוסטריה נשארו בחיים פחות מ-5%...

בגרמניה - למרות הדינאציפיקציה בגרמניה הלכה האנטחשמיות וגברה בה מחדש...כשם שבחדשים הראשונים לאחר הכיבוש היו הגרמנים שקטים ונכנעים, כן החלו במרוצת הזמן לחזור לסורם ולהתפרצויותיהם האנטישמיות..."האנטישמיות בגרמניה גדלה והולכת ומתבטאת בחילול בתי-קברות, התקפות גלויות ונסתרות על יהודים והשמצות בעתונות הגרמנית הרשמית; ולמרות הצנזורה של צבא הכיבוש הורשתה העתונות הגרמנית לפרסם מאמרים, המגנים את הפליטים היהודים והמאשימים אותם בקשיי הכלכלה הגרמנית וכו'...

פתח ההצלה היחיד, ארץ-ישראל, היה נעול בפני שארית הפליטה. ביוון, שר-החוץ הבריטי התעלם מחובת ההצלה, והורה לעושי דברו - הצבא, המשטרה והבולשת הבריטית בכל מקום - להדק את עניבת-החנק סביב הסטיכיה הבלתי-נמנעת של הבריחה ביבשה וההעפלה בים...


2013, אוק׳ 5, 08:11

 

תגובה 1:

  1. ציטוט מ- " אתר 'מערכות' "
    הספר מגולל פרשה רבת עוז מהימים הטרגיים והגדולים להמוני יהדות אירופה אשר שרידיה נתפרצו לחיים חדשים. תקופה שנתבלטה בה אהבת ישראל ורוח העפלה ללא גבול וללא גבולות. דפי הספרים הללו הנם עקד חשוב לעליליה הגדולה. (נשיא המדינה יצחק בן־צבי)

    זכית לכתוב ולהוציא לאור – תאור כה חי ומקיף של אחת העלילות ההיסטוריות הכבירות של דורנו. (ח"כ משה שרת)

    לפנינו דפים האוצרים בחובם מטען היסטורי רב חשיבות ועם זה מעלים עלילות גבורה, מסירות, ערמה, תכנית חיים וכמיהה להצלה, אשר איחדו את מנהיגי "הבריחה" והניצולים, אשר הקרינו זה על זה מרוחם ועודדו זה את זה ממאמציהם המשותפים. ("הבוקר" 5.10.58)
    "הבריחה" ו"העפלה" קרבו אותנו לא במעט, למטרה היעודה של הקמת מדינת ישראל ובזה גדלן ותפארתן.
    הספר ב"נתיבי הבריחה" משקף פרק היסטורי חשוב במאבקו של עמנו לגאולה ויש בו חומר רב ערך הן להיסטוריון שיכתוב על תולדות "הבריחה" והן חומר קריאה מרתק ומאלף לכל אדם בישראל ("דבר" 17.10.58)

    השבמחק

תודה רבה!