יום שלישי, 10 באוקטובר 2023

שלמה שפירא: "עולם בדים" - אנתולוגיה לאמנות הקולנוע, בעריכת הלגה קלר, עריכה לשונית: איתן גרין, אורי קליין, הדפסה שניה, 1975/מהו סוד קסמה של ה"אמנות השביעית"?

שלמה שפירא

"עולם בדים" - אנתולוגיה לאמנות הקולנוע, בעריכת הלגה קלר, עריכה לשונית: איתן גרין, אורי קליין, הדפסה שניה, 1975

 

תוכן:

הקדמה, הבמאים: תיאוריות סגנונות וגישות, תסריטאות משחק וצילום, קולנוע ואמנויות אחרות, הפסיכולוגיה של הצפיה בסרטים, הז'אנר הקולנועי, קולנוע וחברה, נספחים: רשימת המחברים, רשימת הסרטים החשובים המופיעים בספר, מילון מושגים קולנועיים.

 

מ- גב הספר:

מהו סוד קסמה של ה"אמנות השביעית"? אנתולוגיה זו מציגה את תהליכי היצירה הקולנועית, את בעיית האסטיקה של הקולנוע ואת השפעותיו החברתיות, הפסיכולוגיות והתרבותיות. אוסף מובחר של ראיונות ומאמרים של גדולי הבמאים: ברגמן, טריפו, פליני, בונואל ואנטוניוני; וכן מסות של חשובי התיאורטיקנים של הקולנוע.

 

מן ההקדמה:

לפני דור אחד סיפקה לנו המלה הכתובה את מירב האינפורמציה. למרות שאנו חיים כיום בתקופה אשר בה הופכים מקורות האינפורמציה ליותר ויותר ויזואליים, קשה עדיין לתפוס את משמעותה המלאה של המצאת הקולנוע ואת השינויים אשר הביאה לחיינו ולחיי הדור המתבגר היום. בארצות-הברית בילה תלמיד התיכון או הסטודנט הממוצע יותר שעות בקולנוע או לנוכח מסך הטליוויזיה מאשר על ספסל הלימודים...מאז חדירת הקולנוע לחיינו התרבותיים עסקו מבקרים, תיאורטיקנים ואמנים העובדים במדיום זה בשאלה מהו הקולנוע וכיצד הוא חייב או לא חייב להיות...הנסיון להציב אמות-מידה לאסתיטיקה של הקולנוע רצוף קשיים בשל קיומה הקצר יחסית של אמנות הקולנוע וחוסר הפרספקטיבה הנובע מכך...נטייתו הכפולה של הקולנוע ליצירת מציאות וליצירת פנטזיה גרמה לערבוב של הצהרות שונות וסותרות...בהיותו המדיום הרלונטי ביותר לתקופתנו נעשה הקולנוע לאמצעי הביטוי המודרני העיקרי...אין קולנוע ללא קהל. אין סרטים יכולים להתקיים ללא צרכן, משום שזהו, פשוט כמשמעו, המדיום היקר ביותר...משום שהגורם המסחרי קיים תמיד אין זה מפתיע כלל שקייימים כאלה שמלגלגים לעצם הרעיון של תפיסת הקולנוע כאמנות.לגביהם זוהי המצאה טכנית מופלאה אשר הביאה ליצירת אמצעי-הבידור גורף-הכספים הגדול בהיסטוריה. לגבם אין הבמאים הגדולים העובדים במדיום זה אלא בבחינת רבי-אמנים בעולם-הבידור...עשיית הסרטים היא טכניקה. היא הופכת לאמנות כאשר מקורותיה הטכניים מנוצלים בכשרון על-ידי אמן יוצר. רק ההכרה ביכלתו של יוצר הסרטים להביע את עצמו דרך הטכניקה יכולה להוביל להערכה מלאה של הקולנוע...

 

2013, אוג׳ 29, 03:49

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!