יום חמישי, 30 בנובמבר 2023

שלמה שפירא: "מקורות לפסקי הרמב"ם " ל- אברהם יצחק ברומברג 1947 (לפנים אבדק"ק גרודזאנדו -פולניה- ובימי המלחמה רב לצבאות פולניה, כעת בעיה"ק ירושלים תובב"א), חלק א., בסיוע מוסד הרב קוק

שלמה שפירא


"מקורות לפסקי הרמב"ם " ל- אברהם יצחק ברומברג (לפנים אבדק"ק גרודזאנדו -פולניה- ובימי המלחמה רב לצבאות פולניה, כעת םעיה"ק ירושלים תובב"א), חלק א., בסיוע מוסד הרב קוק שעל יד המזרחי העולמי ירושלים תש"ז 1947. (דפוס י. ע. איתאח).

 

בספר הקדשה:

זכר לקדושים ממשפחת ברומברג שנפלו בידי טמאים.

קדשתם את שם שמים בחייכם ונפלתם חלל כגיבורים על הבמות של קדוש השם בגיטו ורשה. המלה חלל יש לה שני מובנים: הרוג וגם מקום ריק. אחרי הטבח הגדול ביהדות פולניה נעשה חלל ריק בעולמנו היהודי, חלל ריק במשפחתנו. כל המשפחה כולה, זקנים כצעירים, אבות כבנים, הנאהבים והנעימים בחייהם ובמותם לא נפרדו...

בחסידות אומרים: אצל אומות העולם אם נהרג חיל בפלוגה אין העדרו ניכר ואפילו אין ממלאים את מקומו באחר. מה שאין כן בישראל. עם קדושים, שכל אחד ואחד מישראל נחשב לחיל בצבא הקב"ה ואם חיל אחד הולך לעולמו קוראים אחרי מותו "יתגדל", כלומר יתגדל צבא הקב"ה ויתמלא מקומו של הנעדר. אם ביחיד כן, באלפים ורבבות, מיליונים של חיל עם ישראל שנטבחו ונרצחו על קדוש השם לא כל שכן עלינו לקרא "יתגדל" שיתמלא החלל הריק הגדול.

ואלה שמות הקדושים:

אמי מורתי מרת רויזע, זוגתי מרת ליבע-מושע, בני בכורי הילד יעקב קופל, בתי התינוקת פייגה-זיסל, אחותי הבכורה מרת גיטל ובעלה זלמן שויסגולד, אחי דוד עם אשתו מרת רחל וילדיהם שרה ויצחק, אחותי מרת שרה-לאה עם בעלה משה צבי גוטמן וילדיהם אסתר ומרדכי, גיסי מר יעקב גולדברג, אחותי מרת רבקה עם בעלה דוד בלאס וילדיהם נחמה, ישראל וחיים, אחותי מרת איטה עם בעלה מר יעקב מרגליות וילדיהם אסתר ואריה ובן אחי מר משה זלמן. הי"ד.

 

עמוד טז'-יח' (מובאות ציטטות ועליהן מתדיינים!)

* "לא תצא אשה וכו' ולא בשן שמנחת בפיה במקום שן שנפל ולא בשן של זהב שמנחת על שן שחור או אדום שיש בשניה".

* "ויוצאה בפלפל ובגרגיר מלח ובכל דבר שתתן לתוך פיה מפני ריח הפה ולא תתן לכתחלה בשבת".

* "יוצאות הנשים בקיסמין שבאזניהם"..."הבנות קטנות יוצאות בחוטין ואפילו בקיסמין שבאזניהם".

* "המוציא חגב חי כל שהוא ומת כגרוגרת"...

*"צרור אבן כדי לזרוק בבהמה ותרגיש והוא משקל עשרה זוזים"

* "לא יצא החייט בשבת וכו' ולא צבע בדוגמא שבאזנו"

* "ולא יצא הסוס בזנב שועל ולא בזהורית שבין עיניו"

* "החושש בגרונו לא יערערנו בשמן אבל בולע הוא שמן הרבה ואם נתרםא נתרפא"

* "לפיכך אסור לרחוץ את הידים בדבר שמשיר את השער ודאי כגון אהלה וכיוצא בו"


2013, יולי 10, 20:34

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!