שלמה שפירא
כל "התורות" (במרכאות) של היום בכל תחומי החיים כבר היו ידועים והיום באים ו- "מגלים" אותם
כל אחד מגלה "תורה", משלו שהיא לא שלו
מדוע כל "יוצרי התורות" למיניהם, לא קוראים מה שכבר ישנו ו"מבשׂרים" את בוא "השיפור" ו"הישועה"...?!
אביא,למשל, את מה שנאמר על החינוך על-ידי:
עמוס קומניוס( Comenius (1592-1670, סלאבי ממוראביה על לימוד שפות ועל מה צריך לפתח בית-הספר
...על בית-הספר לפתח 1. את התבונה. 2. את הרצון. 3. ואת המצפון.
אולם בתה"ס שבזמנו , טוען הוא, אינם שוקדים על ההתפתחות המוסרית והדתית והם ירודים מאד מבחינת ההשכלה.
הרי הם מוסדות צער ושיעמום במקום מוסדות של שמחה והתקדמות. "הנני אחד מהאלפים שלאסונם אבד להם האביב המתוק ביותר של כל חייהם ושעסקו סזוטות סכולאסטיות בימי הנוער הרעננים".
דרך ההוראה צריכה להתחשב בנטיות השונות של החיניכים. על המורה לדעת לטפל גם בחריף וגם במטומטם, גם ברך המזג וגם בקשה-העורף, גם בסקרן וגם בעצלן. כל האנשים יחונכו לאותה המטרה של חכמה, מוסר ויראת שמים...
את אמנות ההוראה נוכל ללמוד מהטבע. על החינוך לדאוג ראשית כל, לבריאות הגוף ולהארכת ימי האדם ע"י סידור החיים במידה ובמשורה;אכילה קצובה של מזונות פשוטים ומבריאים בלי מותרות וממתקים; תנועות ותרגילי גוף מתונים; חילופים של עב ודה ומנוחה, של למידה ושיחוק, של ערות ושנה בקצב קבוע...
...על לימוד שפות. אין השפות נלמדות כחלק מן החכמה, אלא כאמצעי לה: לרכישתההשכלה ולהפצתה דרושה שפת האם; לשם התוודעות אל השכנים- לשונות השכנים ולשם קריאה בספרים העתיקים-יוונית, רומית, עברית, ערבית; הרומית-לכל המלומדים; היוונית והעברית-לפילוסופים, לרופאים ולהיסטריונים; היוונית, העברית והערבית-לתיאולוגים. יש ללמד כל שפה לחוד;ראשית כל-שפת האם, הקשורה בידיעת העצים (realia) -שמונה או עשר שנים;רומית-2 שנים; יוונית-שנה אחת וכו'. כל שפה נלמדת יותר ע"י השימוש מאשר על-ידי כללים, כלומר ע"י שמיעה, קריאה, חזרות, חיקויים ותרגילים...כל שפה חדשה מתבססת על השפה הקודמת...
ראה:"תולדות החנוך" בישראל ובעמים/ דר א. ברמן, הוצאת צ'צ'יק 1964-2000 (יותר מעשר הדפסות)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!