יום שבת, 26 באוגוסט 2023

שלמה שפירא: "ורה מהלר" / "פסיכולוגיה א' - ספר עזר ולימוד בפסיכולוגיה כללית והתפתחותית" שום מחנך לא יוכל לוותר על השכלה כללית ול "דרוש בחיי יום-יום" ול"נחוץ בתחום המוגדר של המקצוע" בלבד.

שלמה שפירא

"פסיכולוגיה - ספר עזר ולימוד בפסיכולוגיה כללית והתפתחותית", חלק א' ל- ורה מהלר, הוצאת "אורים" מרכז לתרבות ולחנוך מטעם ההסתדרות הכללית של העובדים העברים בארץ ישראל, תשי"ז.

 

ורה מהלר:

...שייכות כיום ידיעות פסיכולוגיות להשכלה הכללית ושום מחנך לא יוכל לוותר על השכלה כללית. יודעת אני שדעה זו עומדת בניגוד למגמה הרווחת בדורנו, המבקשת לצמצם את כל הלימודים ל "דרוש בחיי יום-יום" ול"נחוץ בתחום המוגדר של המקצוע" בלבד. מגמה זו נוטה, אם כן, לספציאליזציה, דהיינו לידיעות מוגבלות המתואמות לשטח מיוחד, בלי לבססן על הרקע של כלל המדע. אולם לדעתי עלולה ההצטמצמות לחלק מוגבל גרידא לגרום לא רק לירידת הרמה התרבותית, אלא גם לאי-הבנה ולכשלון אפילו בשטח המוגדר. והואיל וכל מחנך מטפל ב"חומר חי", הרי עצם תפקידו מטיל עליו חובה למנוע אי-הבנה וכשלון; שכן אל לנו לשכוח שכשלונו של מחנך פוגע לא רק בו, אלא גם בחניכו. לפיכך חייב המחנך להרחיב את אופקו במקום לצמצמו. אם יעזור הספר למחנך מבחינה זו, הרי ימלא בכך את התפקיד שנטלתי על עצמי בכתיבתו.

 

על התפתחות אימוציונאלית  (עמוד 352)

הספיציאליזאציה של האינטרסים ושל הכשרים הולכת בד בבד עם התעצמות חוש אי-התלות וחוש האחריות. בדרך כלל יש לבני נוער בגילל זה קשיים בבית-ההורים עקב השאיפה להיות בלתי תלויים ועקב הצורך להתבודדות. מלבד זה מתערער במקצת גם אצל ההורים שיווי-המשקל הנפשי בתקופת ההתבגרות של ילדיהם מתוך סיבות לא-מודעות (קנאה מינית). הילדים מגלים ניגאטיביזם, חוסר נימוס. בנים: תוקפנות-יתר, התנגדות לכל אוטוריטה, התפרצות אנרגיה בפעילויות-משחק ברחוב עם בחורים אחרים. בנות: המעטת כושר ההישג, העדר פעילות, אינרציה, אי-שביעות רצון, אי-מנוחה, מצבי-רוח מתחלפים במהירות. בני שני המינים מרגישים את עצמם אומללים, נופלים לתוך יאוש, אף אינם יודעים מדוע הם כה אומללים; נדמה להם כאילו איש אינו מבין אותם.


קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה 2013, אוג׳ 15

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!