יום חמישי, 17 באוגוסט 2023

שלמה שפירא: תום לוי / על התיאטרון בגרמנית ב- א"י בשנות ה30-40 של המאה שעברה/התיאטרון והשפה היו חזקים מן המציאות "יקינתון" מרס 2011, אדר א' תשע"א

שלמה שפירא

תום לוי / על התיאטרון בגרמנית ב-א"י בשנות ה30-40 של המאה שעברה/התיאטרון והשפה היו חזקים מן המציאות

"יקינתון" מרס 2011, אדר א' תשע"א

 

 

עם עלייתם של עולים מגרמניה בעלייה החמישית (בראשית שנות ה-30 של המאה שעברה) הורגש צמא לתרבות ולתיאטרון בגרמנית אצל עולים ממרכז אירופה ולמרות הקונפליקט והעוינות לגרמניה הנאצית קם אז, בארץ-ישראל תיאטרון דובר גרמנית והמופעים בו היו בתנאים מחתרתיים בערים הגדולות וזאת למדים מהעובדה שהערבים המשותפים התרחשו בבתים פרטיים במסווה של "חוגי-קריאה", שהיו, למעשה, תיאטרון לכל דבר, שהציג בשפה הגרמנית.

ימי מלחמת השחרור סיימו את שירת הברבור של התיאטרון בגרמנית בארץ.

הצגות שהועלו אז בארץ היו:  "החיים הפרטיים של גזע האדונים", שכללה סצנות מאת ברטולט ברכט,"בונפרטה ביפו", "יעקובובסקי והקולונל" ועוד מחזות אקטואליים מאותה תקופה, בעיקר מהרפרטואר של התיאטרון האירופי.

 

קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה 2011, נוב׳ 21

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!