יום שלישי, 19 בינואר 2021

שלמה שפירא: אנרי מישו (Michaux) - "בארץ המאגיה" / המעט-מן-המעט שאני חפץ, אינכם מביאים אף פעם...בגלל מעט זה החסר, שאינכם מביאים אף פעם!

שלמה שפירא


המעט-מן-המעט שאני חפץ, אינכם מביאים אף פעם...בגלל מעט זה החסר, שאינכם מביאים אף פעם!

 

Le Figaro Litteraire - :

"אנרי מישו  (Michaux): הוא, בלי ספק, גדול המשוררים החיים היום בצרפת"  

מחזית הספר: "בארץ המאגיה" ל- הנרי מישו, עברית: יצחק עקביהו, ציורים ועיצוב אותיות - אמציה כ"ץ, ציור העטיפה: מישו, הוצאת עקד, 1965. (אין מספור עמודים בספר!)

מישו (שלא למד ציור מעודו) התפרסם בעולם גם בתור צייר; אך יש לראות במפעלו הציורי השלמה למפעל הספרותי, ולא איור למלה הכתובה, שאינה זקוקה לכך.

Henri Michaux הנרי (אנרי) מישו, תושב פריזאי ותיק, 1899-1894.

 

מן הויקיפדיה:

"בספר של אנרי מישו הראתה לו (יונה וולך) כי אין הבדל בין יצירות שחיבר בהשפעת מסקלין ובין יצירות שחיבר שלא בהשפעת סם. כשטיילו מחוץ לכפר, לכיוון המחנה הצבאי והגיעו לעץ ענק ומבודד שהתנשא מעל השדות, אמרה לו יונה: "פה אני יושבת לקבל רעיונות".

 

"ביסודו של דבר, מישו הוא הסוריאליסט האמתי, האיש ששם קץ למלים ומוסר לנו את התנובה התת-קרקעית של הרוח בהווייתה הטהורה". 

 

במקום לקבל את העולם ולהגיב עליו, בורא הוא לעצמו עולם מוזר ומגרה כאחד מתוך החומר ההיולי השאוב משכבות הנפש, שאין אליהן גישה, בדרך כלל, אלא אחרי קידוח עמוק מאד. במשך תקופה מסוימת העז מישו להעמיק עוד יותר בחדירה אל תוך-תוכם של אוצרות התת-מודע, ולשם כך ערך בעצמו - בדם קר וללא כל נטייה נרקומנית - ניסויים בסמים שונים, במיוחד במסקאלין.

 

השיר "חיי"

 

אתם הולכים ממני בלעדֵי, חיי שלי,

אתם מתגלגלים,

ואני עדיין מחכה לפסוע פסיעה אחת.

אתם מעבירים את המערכה אל אי-אן.

באופן זה אתם נוטשים אותי.

מימי לא הלכתי בעקבותיכם.

 

הצעותיכם אינן נהירות לי.

המעט-מן-המעט שאני חפץ, אינכם מביאים אף פעם.

בגלל החיסרון הזה אני שואף לכל כך הרבה.

לדברים כה רבים, כמעט אל האינסופי...

בגלל מעט זה החסר, שאינכם מביאים אף פעם.

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!