יום שבת, 23 בינואר 2021

שלמה שפירא: "לפיכך נתכנסנו - היסטוריה אלטרנטיבית" - הישראלים...כאילו הייתם הסגנים של אלוהים - מעין סאטירה חברתית ופוליטית...

שלמה שפירא


"לפיכך נתכנסנו - היסטוריה אלטרנטיבית" ל- יוסי שריד, ידיעות אחרונות-ספרי חמד 2008


...זאת הצרה אתכם, הישראלים, שלא רק את המזרח התיכון אתם מנסים לארגן מחדש בכל הזדמנות, גם את הטבע אתם מארגנים, כאילו הייתם הסגנים של אלוהים, וגם הטבע מתנקם בכם..."   (עמוד 100)

 

מ- גב הספר:

...יהיו שיראו בספר את ההיסטוריה האלטרנטיבית של ישראל. מעין פנטזיה אישית של המחבר, ולא רק שלו, ויהיו שיראו בו מעין סאטירה חברתית ופוליטית...

 

בספר הקדשה:

לאנשי מושב מרגליות שעל גבול הצפון - לאושרת וללירן דוידי, לדורית ולאיתן דוידי, לאירית ולקובי סרמילי, לרחל ולעזרא מירג'ני, שפתחו לי בית לעת כתוב בקיץ, שנה לאחר הרעש.

  

 

"...יום אחד נכנסה לחנות דגים שלנו קבוצה של תיירים, הם היו תיירים צליינים, רובם קשישים, שתמיד מעוררים אצלכם שאלות איפה היו במלחמה הגדולה ומה הם עשו במלחמה. היו ביניהם גם כמה בחורות ובחורים צעירים, שלגביהם לא מתעוררת שום שאלה...לא הבנו למה הם נכנסו לחנות. הצליינים מגרמניה שלא קנו אפילו דג אחד, ונעלבנו בשם כל הדגים שלנו, שהיו טריים ומעוררי תיאבון והגיעו ישר מהכנרת. אבי אמר, חצי בצחוק חצי ברצינות, שהם בטח ביקרו בחנות שלנו כחלק בלתי נפרד מהמסע שלהם בארץ הקודש. הם רצו לראות בעיניים שלהם את הדגים, שהם הצאצאים של אימהותיהם ואבותיהם הקדמונים, שאפשרו לישו מנצרת להדגים את נס הלחם והדגים המפורסם שלו. לכן הם גם היו די נרגשים, כשמדובר בדגים בסך הכול, לא צריך להגזים, והם השמיעו קריאות של התפעלות שאופייניות לגרמנים..."     (עמוד 101-102)

  

 

"...רק בן-גוריון ידע את נפש הערבים, וזאת הסיבה שהוא מעולם לא נפגש אתם, כדי שלא יבלבלו אותו בחנופה המסורתית - תודה, תודה תודה - מתוקה כמו בקלאווה, החנופה שלהם. ואם אוכלים יותר משתי חתיכות בקלאווה, מקבלים כאב בטן ורוצים להקיא. בן-גוריון ידע להחזיק אותם קצר, כי אם נותנים להם יותר מדי חבל, הם חונקים אותך. הזקן היה מתייעץ לפחות, והרבה פעמים הוא התייעץ גם אתי, אישית. ואני תמיד אמרתי לו שישאל את הערבים בעצמם אם הם מעוניינים בביטול הממשל הצבאי, בביטול עוצר הלילה והרישיונות, והוא באמת שאל את שיח' ג'אבר מעדי הדרוזי ואת אליאס נח'לה הנוצרי ואת ד'יאב עביד המוסלומי, והם אמרו עבדאן, חס וחלילה, אלוהים ישמור, אללה ירחם. רק זה עוד חסר לך, ראיס, רק זה חסר לנו. אם אתה נותן להם חופש, הם יעלו לנו על הראש, כי ערבים לא ממש יודעים מה לעשות עם חופש..."    (עמוד182)

  

...ילדים הם השופטים הכי טובים, יש להם דעה, אבל אין להם דעה קדומה, והם לא צריכים לעשות הצגה לכל העולם...אמרתי להם (לילדים שלי) שלושה דברים בסיסיים מאוד בעיני: ראשית, פקודה היא פקודה היא פקודה והיא קדושה, ותמיד חייבים למלא פקודה; שנית, הקם להרגך השכם להרגו, כפי שאומרים; ושלישית, אל תסכימו שפוליטיקאים ישחקו בחייכם שלכם. הם הבינו טוב מאוד מה שאמרתי להם, וככה הם התנהגו, וככה הם יצאו בחיים, תודה לאל.... (עמוד96)

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!