יום שישי, 29 בינואר 2021

שלמה שפירא: "ערבי המזרח התיכון - אוכלוסייה וחברה" ל- גבריאל בר / להכרת המזרח התיכון ב- "ערביותו" במחצית השנייה של המאה שעברה.

שלמה שפירא

"ערבי המזרח התיכון - אוכלוסייה וחברה" ל- גבריאל בר עם מרים הקסטר

מהדורה חדשה ומעודכנת, הוצאת הקיבוץ המאוחד 1960


בעותק שברשותי ישנה הקדשה אישית בכתב-יד:

לאורי בידידות                                    (הכוונה ל- אוריאל דן)

גבריאל

פסח תשל'ג

 

בספר הקדמה ומבוא, חמישה פרקים, סיכום, מפות ביבליוגרפיה, רשימת העיתונים וכתבי העת ומפתח השמות והעניינים. ספר חשוב להכרת המזרח התיכון ב- "ערביותו" במחצית השנייה של המאה שעברה.

 

הפרק השני: אישה ומשפחה, חשוב ביותר וזאת כדי להשוות מה עבר על האישה והמשפחה אז והיום.

הפרק השלישי דן בחלוקה העדתית: על העדות לסוגיהן ועל המבנה העדתי של ארצות ערב במזרח התיכון.

הפרק הרביעי דן בחלוקה האקולוגית: הבדווים, הפלאחים והעיר.

הפרק החמישי דן בשכבות ומעמדות: השכבה העליונה, המעמדות הנמוכים, מעמדות הביניים ושכבת העילית החדשה.

 

מן המבוא:

השימוש במושג "המזרח התיכון" רב פנים הוא; לא תמצא כמעט שני ספרים, שחוברו על ,המזרח התיכון" בשנים האחרונות, המתכוונים לאותן הארצות ממש בנצלם מונח זה. על-הרוב מקובל שהמַגרבּ - הארצות הערביות של צפון אפריקה - אינו כלול במזרח התיכון. כאו נשאלת השאלה: היכן הוא הגבול בין המַגרבּ לבין המזרח התיכון?...

...אין בספר זה פרקים מיוחדים על הגיאוגרפיה, הכלכלה, התרבות, המחשבה וההתפתחות ההיסטורית והמדינית של ארצות המזרח הערבי. אך אין פירושו של דבר כי משכנו את ידינו מן העניינים הנוגעים בתחומים אלה; להיפך, אין כמעט עמוד בספר שעניינים אלה אינם מופיעים בו, אמנם לא כנושא עיקרי, אלא כגורם-לואי להבנת מהותה והתפתחותה של אחת מן הקבוצות הנ,ל ולהבנת בעיה דימוגראפית זו או אחרת...

 

מ- עמוד 79

...שלטונו של ראש המשפחה על אשתו ואפילו על בניו המבוגרים מסתמל במערכה של חוקי-התנהגות המפותחים ביחוד במצרים ובפרט בכפר המצרי. אך אפילו ביחס לכפר המצרי (מהלך 30 ק"מ מקאהיר) הנחשב לשומר על הדפוסים המסורתיים ותושביו מתייחסים ל"גזע הערבי", מוסרת א. ליכטנשטטר, שהתגוררה חמישה חדשים בכפר זה ב-1950: "בהשפעת רעיונות "מודרניים" מערביים יש שמתגלעים חיכוכים בין אבות ובנים...

 

מ- עמוד 196

...נראה, אפוא, על פי מחקרים של כפרים באזורים שונים במזרח-התיכון הערבי, כי אף הדיפרנציאציה המקצועית והכלכלית שחלה בדור האחרון לא שינתה מיסודה את השפעתם המכרעת של גורמי השארות והדת על עיצוב החברה הכפרית הערבית. מוקדם עדיין לקבוע באיזו מידה חלו בעניין זה תמורות בשנים האחרונות ממש, כתוצאה מן התסיסה הסוציאלית העמוקה בתחילת שנות החמישים ומן התיקונים האגראריים שעוררו, כנראה, לפחות במצרים ובעיראק, תודעה מעמדית מסוימת בין הפלאחים.

   16/12/2012 07:53  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!