יום שני, 18 בדצמבר 2023

שלמה שפירא: המאבק על השארת ארכיונו של קפקא ו- ברוד בארץ - ביה"מ פסק באוק' 2012: כתבי קפקא וברוד יועברו מהידיים הפרטיות שהחזיקו בם עשרות שנים, לספריה הלאומית בירושלים

שלמה שפירא


המאבק על השארת ארכיונו של ברוד בארץ יכול להוכיח שאנו מאמינים בקיומנו ובעתידנו כאן, בארץ-ישראל.

עדותה החשובה של מרגוט כהן, מזכירתו האישית של מרטין בובר בשנותיו האחרונות!


ביה"מ פסק באוקטובר 2012: כתבי קפקא וברוד יועברו מהידיים הפרטיות שהחזיקו בם עשרות שנים, לספריה הלאומית בירושלים.

 

 

מרגוט כהן, מזכירתו האישית של מרטין בובר בשנותיו האחרונות, ומי שהופקדה על סידור ארכיונו בספריה הלאומית בירושלים, לאחר מותו בשנת 1965, העידה וציינה ב- "תגרה" המשפטית בין-ספרייתית ובין-לאומית - הספרייה הלאומית בירושלים והספרייה הלאומית בגרמניה במרבאך - ש- מקס ברוד העניק מתן עדיפות להפקדת ארכיונו למשמרת, לספריה הלאומית. "באתי להעיד על האמת, כפי שאני מבינה וזוכרת אותה". היא סיפרה, שכמה חודשים לפני מותו, בשנת 1968, הגיע ברוד - אז בן 84, בליווית אסתר הופה מזכירתו, לביקור במחלקה לכתבי יד וארכיונים בספרייה הלאומית בירושלים. את השניים ליווה הד"ר נדב, אז מנהל המחלקה. " היה זה כבוד גדול להיפגש עמו", אמרה. ברוד התעניין אז במיוחד בארכיון מרטין בובר שמרגוט כהן היתה אחראית לו, ולכן ביקש להיפגש דווקא עימה. "מרטין בובר היה דמות נערצת עבור מכס ברוד וחבריו הציוניים- פרגאים, הוגו ברגמן ופליקס וולטש", ממשיכה כהן לספר. "בפגישה אמר לי מכס ברוד, שחשוב לו שארכיונו יהיה באותו מקום בו נמצאים הארכיונים של חבריו, ובפרט של מרטין בובר אותו כה העריץ. אני זוכרת היטב כיצד דיברנו בינינו על כך שהבאת הארכיון של מכס ברוד למחלקה לכתבי יד וארכיונים בספרייה תביא לכך "שהחברים עוד מהתקופה ההיא בפראג, יפגשו כאן בספריה".

  

עם מותה של מזכירתו של ברוד, אסתר הופה, שניסתה בחייה לא "להיפרד" מהעזבון ונסיון מהחלטת בנותיה להעבירו במכירה לארכיון הלאומי הגרמני, היתה התנגדות לכך בארץ. התנהל משפט ארוך ומתיש בבית המשפט לענייני משפחה ברמת-גן, שבתום של חמש שנות דיונים, ביה"מ פסק: כתבי קפקא וברוד יועברו מהידיים הפרטיות שהחזיקו בם עשרות שנים, לספריה הלאומית בירושלים.

המאבק על השארת ארכיונו של ברוד בארץ יכול להוכיח שאנו מאמינים בקיומנו ובעתידנו כאן, בארץ-ישראל.

ובא למורשת החשובה הזאת גואל קרוב ובית, כאן בארץ-ישראל! 

 

את דברי מרגוט כהן, מצאתי ב"יקינתון מספר 249, מ-אוקטובר 2011, בכתבה שכותרתה "ירושת ברוד וקפקא ועתידנו בישראל" מאת נורית פגי.

2013, יולי 13, 18:57

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!