יום רביעי, 21 בפברואר 2024

שלמה שפירא: על התפלספות דמוקרטית בגובה העינים

שלמה שפירא


על התפלספות דמוקרטית בגובה העינים


דמוקרטיה - היא אורח חיים מוכתב ומוסכם שכל אחד מנסה לאמץ אותו או ניכפה לאמץ אותו בתוך האינדיוידואליזם הכבד המטובע בתוכנו. דווקא ,היום. בתקופה של "כבס ולבש" האינדיוידואליזם מנסה לטשטש כל חלקה דמוקרטית פועמת רצויה.יש הרואים בדמוקרטיה "ערך עליון",ויש הרואים בו מעין שעטנז שפרושיו רבים ויש הרבה בתוכנו שבשם הערך הזה מנסים להזיז דברים,שלכאורה דמוקרטיים ולאחר מכן מסתבר "לא דובים ולא יער" .צריך לזכור שבעבר הלא רחוק שני ערכים עליונים התנגשו ביניהם : המולדת היהודית מול הדמוקרטיה.מצד אחד אין כמעט אדם שלא נלחם בחירוף נפש על ביתו ומולדתו ומצד שני לגבי הדמוקרטיה בישראל חלוקות הדעות.

צריך לזכור שגם חמינאים סדאמים חוסיינים חמאסים וגם הרוצח "עמיר" נשפטו ונשפטים לאור השעטנז הזה.  

מאיזה שנה התחלנו לשמוע בארצנו במדינתנו את המילה " דמוקרטיה"? השכם והערב בצורה זילותית בצורה זולותית בצורה זלזולותית ?

בשקט בשקט עד העבר הלא כל כך רחוק , חיינו ונסינו לחיות באוירה דמוקרטית. שמרנו נלחמנו וצעדנו על פיה וראו עד כמה היום "צאן הברזל" הזה הולך ונבוך ולא מאמין בעצמו ולא נלחם על עצמו ולא נלחם עם עצמו. לפעמים - נזיל ,לפעמים - עביר,לפעמים - סחיר ,לפעמים - מוטה למי שמרבה במחיר,לפעמים רטיינגיאלי עד זיוף, עד כדי כך שהרבה מאיתנו מרים גבות ושואל "האם יש פה בכלל דמוקרטיה". 

וכשדמוקרטיה הופכת ללולב שכל רוח תזוזה מנידה אותו לכאן ולשם , שפותחת אותו למשא ומתן,שהאמרה "לא לזוז ימינה או שמאלה לפני שעושים צעד במלוא האחריות" אינה ברורה ,ואין בדיקה וחשבון נפש נוקב ואמיתי כשעשרת דברות הדמוקרטיה מונחות לפניך כדי לקבוע  צעדים אמיתיים גם לנאורים גם לשוטים וגם לעברינים,ושכולנו נהיה בטוחים ושלמים כמו פעם, שאין כאן לא רימה לא תולעה בדבר.

דווקא היום מודגש יותר ויותר "האדם הרע מנעוריו" ,באינדיוידואליות הפרוצה והחוגגת אין תרופת פלא לדמוקרטיה של פעם ואיני רואה שום התקרבות ל- "דמוקרטיה של גן עדן". אנחנו מנסים לתת לדמוקרטיה גוונים בצבעים שונים : לבנה ,אפורה ,שחורה וצבעונית בכל גווני הקשת...

לשעטנז הזה אי אפשר להגדיר אותו "ערך עליון".

ה"שמש הדמוקרטית" היא כבר לא שמש.הסובסטרט הדמוקרטי בעצמו משתולל ומשנה פנים ,ומי שמבקש שהתהליך הדמוקרטי  ישוב מסורו ולא ישתנה - עליו להבין שצריך להגיע לכך שהריאקציה הדמוקרטית לא תשתולל ולא תשנה פנים חדשים לבקרים.

צריך להגיע שוב לתוכנו ולמהר ל- "שווי משקל הדמוקרטי בלי דובים ובלי יער" .


בכל מקרה צריך היום לקחת את הדמוקרטיה בערבון מוגבל ולזכור היטב "כבדהה וחשדהה".

 

2008, אפר׳ 18, 05:30

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!