שלמה שפירא
ד"ר בת-שבע גרסיאל: דמותו של "אברהם אבינו" בקוראן לאור מקורות היהדות הקדומים
(מתוך תקציר בכנס הבינלאומי "הגשר בין יהדות לאיסלאם 3-4 בינואר 2006)
לדמותו של אברהם נודעת חשיבות רבה בקוראן ובאיסלאם .
אמנם בתקופת מכה נחשב אברהם כאחד הנביאים , אולם בסוף תקופת מכה
ובתקופת מדינה , לאחר שמוחמד נכשל במאמציו לצרף את היהודים הרבים
לדתו המונותיסטית החדשה , הופך אברהם להיות המוסלמי הראשון , המאמין
באל אחד , נכנע לו ומציית למצוותיו . לפי הקוראן , אברהם הוא אבי האיסלאם
ולפיכך קדם האיסלאם ליהדות ולנצרות . היהדות והנצרות סלפו את דת אברהם ,
ואילו מוחמד , חותם הנביאים , בא להציג את הדת האמיתית ,המיוסדת על אמונת
אברהם ...
לפי הקוראן , אברהם בנה את הכעבה יחד עם בנו ישמעאל לפני מתן תורה , ...
מוחמד מרבה לבנות אנלוגיות בינו ובין אברהם ... בקוראן מורגשת השפעה רבה
על תיאורים אלה .
מוחמד התעמת לא אחת עם קהל מאזיניו הפגנים . דמותו של אברהם שימשה לו מקור
לא אכזב לטענותיו על אפסות האלילים .
מוחמד מצניע את הליכתו של אברהם אל ארץ הייעוד , מפני שהוא מעוניין יותר בהיבט
האוניברסלי של דת האסלאם .
כיוצא בזה שינה מוחמד את משמעותו של מעמד "ברית בין הבתרים" . במקרא מכוונת
הברית להבטחת ארץ-ישראל לזרעו של אברהם . אך היא הפכה להיות סמל לתחיית המתים
(סמל זה מושפע מחזון העצמות היבשות של יחזקאל) .
פרשיות נוספות , מצביעות על ההשפעה הרבה של המקרא ומדרשיו על תיאורו של אברהם ,
ובמיוחד : סיפור ביקור המלאכים שנשלחו להחריב את סדום אצל אברהם וכן
פרשת העקדה .אף בפרשיות אלה חלו כמה שנויים שנבעו מצרכים שונים להתאים את הסיפורים לתפיסתו של מוחמד .
5.10.2008
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!