יום רביעי, 28 בפברואר 2024

שלמה שפירא: ד"ר בת-שבע גרסיאל: דמותו של "אברהם אבינו" בקוראן לאור מקורות היהדות הקדומים (מתוך תקציר בכנס הבינלאומי "הגשר בין יהדות לאיסלאם 3-4 בינואר 2006)

שלמה שפירא

ד"ר בת-שבע גרסיאל: דמותו של "אברהם אבינו" בקוראן לאור מקורות היהדות הקדומים

(מתוך תקציר בכנס הבינלאומי "הגשר בין יהדות לאיסלאם 3-4 בינואר 2006)

 

 

 

לדמותו של אברהם נודעת חשיבות רבה בקוראן ובאיסלאם .

אמנם בתקופת מכה נחשב אברהם כאחד הנביאים , אולם בסוף תקופת מכה

ובתקופת מדינה , לאחר שמוחמד נכשל במאמציו לצרף את היהודים הרבים

לדתו המונותיסטית החדשה  הופך אברהם להיות המוסלמי הראשון , המאמין

באל אחד , נכנע לו ומציית  למצוותיו . לפי הקוראן , אברהם הוא אבי האיסלאם

ולפיכך קדם האיסלאם ליהדות ולנצרות . היהדות והנצרות סלפו את דת אברהם  ,

ואילו מוחמד , חותם הנביאים , בא להציג את הדת האמיתית ,המיוסדת על אמונת

אברהם ...

לפי הקוראן , אברהם בנה את הכעבה יחד עם בנו ישמעאל לפני מתן תורה , ...

מוחמד מרבה לבנות אנלוגיות בינו ובין אברהם ... בקוראן מורגשת השפעה רבה

על תיאורים אלה .

מוחמד התעמת לא אחת עם קהל מאזיניו הפגנים . דמותו של אברהם שימשה לו מקור

לא אכזב לטענותיו על אפסות האלילים .

מוחמד מצניע את הליכתו של אברהם אל ארץ הייעוד , מפני שהוא מעוניין יותר בהיבט

האוניברסלי של דת האסלאם .

כיוצא בזה שינה מוחמד את משמעותו של מעמד "ברית בין הבתרים" . במקרא מכוונת

הברית להבטחת ארץ-ישראל לזרעו של אברהם . אך היא הפכה להיות סמל לתחיית המתים

(סמל זה מושפע מחזון העצמות היבשות של יחזקאל) .

פרשיות נוספות , מצביעות על ההשפעה הרבה של המקרא ומדרשיו על תיאורו של אברהם ,

ובמיוחד : סיפור ביקור המלאכים שנשלחו להחריב את סדום אצל אברהם וכן

פרשת העקדה .אף בפרשיות אלה חלו כמה שנויים שנבעו מצרכים שונים להתאים את הסיפורים לתפיסתו של מוחמד .


5.10.2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!