יום שישי, 16 בפברואר 2024

שלמה שפירא: "יום האש" ל- שמואל כץ, הוצאת קרני, תשכ"ו, 467 עמודים(פוליטיקה רוויזיוניסטית)הופיע בתרגום לאנגלית ולגרמנית/מה היה לו לז'בוטינסקי להציע לצעיר יהודי דרום-אפריקאי ב- 1930?

שלמה שפירא


"יום האש" ל- שמואל כץ, הוצאת קרני, תשכ"ו, 467 עמודים

(פוליטיקה רוויזיוניסטית) (הופיע בתרגום לאנגלית ולגרמנית)}


הספר מוקדש:

לזכר הורי

ליובה לבית ברסלוב

ואלכסנדר זיסקינד כץ

שכיוונו אותי לדרכי בית הלל

 

  

...מה היה לו לז'בוטינסקי להציע לצעיר יהודי דרום-אפריקאי ב- 1930?

חלום, ובצדו - דבר שהיה מעמיק-חדור יותר - מאבק לגישומו. הוא לא ניסה להוכיח לנו שהיהודים הם אומה ולא סתם עדה דתית הפזורה בין האומות. הוא לא היה צריך להוכיח לנו כי ההגיון האכזרי של ההיסטוריה מעמיד את היהודים בפני הברירה לטבע את ייחודו, להתבולל, או לעמוד על זהותו; אף לא שלקח ההיסטוריה הוא, שאפילו תהיה טמיעת הזהות נשאפת - אין היא אפשרית, ובוודאי לא בלי איבוד הכבוד העצמי.

הרעיון שאותו החדיר וחיזק היה הרעיון של שותפות-גורל, בינינו הצעירים, השרויים בנית ובבטחון יחסי באור-השמש של דרום-אפריקה. לכן ההמונים הגדולים של היהודים אשר, שלא כהורינו, נותרו באירופה המזרחית, נתונים בסופת-ברד מתמדת, כלכלית גם חברתית. שום תורה לא תעמוד להם; הם היו שנואים, מבוזים, מופלים לרעה, נרדפים, נתונים בסכנת-תמיד של אלימות פיזית ובמציאות עגומה של כליון כלכלי אטי. אלה שלא היו מוכנים להשלים עם הגורל הזה, שני פתרונות היו מזומנים להם: להוסיף את הפוטנציאל טעון-הנפץ שלהם על כוחות הקומוניזם, כדי למגר את הסדר הקיים ןהביא לנדכאים את ימות המשיח, שבהם יהיו הכל שווים, יהודים ולא-יהודים כאחד; לבנות מחדש את חייהם כיהודים במקום היחיד שבו הדבר אפשרי - במדינה משלהם.

ציונותו של ז'בוטינסקי נבעה ממקורות עמוקים יותר מן ההגיון או החמלה ההומנית, או מן הגורמים שאינם-ניתנים-לשקילה של הלאומיות. הוא היה נושא-הבשורה התקיף של ההגשמה-העצמית האישית. יכול יהודי להגשים עצמו כאדם רק בחברה שבה מעודדים אותו להיות מה שהנו.התלישות הרוחנית נחשבה אצל ז'בוטינסקי סיוט נורא ואיום לא-פחות מאי-הבטחון הפיזי. היסטוריה ומסורת אינם נושאים של ספרי לימוד. הם חלק מן האישיות. מי שמוחה את רישומן, מי שמדכא את הרגשות שהן מעוררות, כמוהו כמדכא את עצמו, כמוהו כבוגד בעצמו. סכנותיו של דילדול רוחני כזה מרובות יותר דווקא מקום שהלחץ החיצוני מועט או שאינו קיים כלל...

 

שמואל כץ (9 בדצמבר 1914 - 9 במאי 2008) היה עסקן הציונות הרוויזיוניסטית, לוחם באצ"לחבר הכנסת הראשונה, מראשי חרותפובליציסטביוגרףסופרהיסטוריון, וחוקר של זאב ז'בוטינסקי.

 

2013, אפר׳ 5, 05:36

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!