יום ראשון, 18 בפברואר 2024

שלמה שפירא: "הטאו של הפיזיקה" - חקר ההקבלות שבין פיזיקה מודרנית ומיסטיקה מזרחית, ל- פריטיוף קאפרה, הוצאת "רמות" אוניברסיטת תל-אביב, תרגום לעברית: מיכה אנקורי, 1996

שלמה שפירא


"הטאו של הפיזיקה" - חקר ההקבלות שבין פיזיקה מודרנית ומיסטיקה מזרחית, ל- פריטיוף קאפרה, הוצאת "רמות" אוניברסיטת תל-אביב, תרגום לעברית: מיכה אנקורי, 1996

 

ספר זה מנסה לגשר בין שיטות פילוסופיות קדומות לבין מחשבת המדע המודרני...טבעי הדבר שהוגי דעות מתחומים שונים מנסים למצוא מסגרת מחשבתית אלטרנטיבית לעקרונות הקפדניים של המדע הקלסי...

הפיזיקה, שהיתה הדוגמא הברורה ביותר למוצקות של דרכי החשיבה "הקלסיות"של המאה הקודמת, הפכה כיום, בעיקר בעיקבות ניסוח תורת הקוונטים, להמחשה הברורה ביותר של חולשתן. במצב כזה, הרי זה לגיטימי לחפש דרכי חשיבה והנחות-יסוד פילוסופיות אלטרנטיביות, במאגר הכללי של החשיבה האנושית, ובין השאר, במסורות הפילוסופיות של תרבויות כמו הודו וסין...

יואב בן-דב:

האם יש קשר בין חידושי המדע המערבי המודרני לבין תורות פילוסופיות ומיסטיות שמקורן בארצות המזרח? פריטיוף קאפרה  עם "הטאו של המוזיקה" ניסה לבסס קשר כזה ומאז צאת הספר לאור, לפני כעשרים שנה, נמשכת מחלוקת ערה בסוגייה זו. על אף ההתנגדות שעורר הספר, בעיקר בחוגי האקדמיה, משהו בחיבוריו של קאפרה הצליח כנראה להדהד בתודעה הקולקטיבית של סוף המאה העשרים.

 

מ- עמוד 274:

בעיני המזרח, כמו בעיניה של הפיזיקה המודרנית, כל דבר ביקום מקושר לכל דבר אחר ושום חלק שלו אינו בסיסי מן האחרים. תכונותיהם של כל החלקים נקבעות לא על ידי חוק בסיסי כלשהו, אלא על ידי תכונותיהם של כל שאר החלקים. הן הפיזיקאים והן המיסטיקנים הגיעו למסקנה שלא ניתן לתאר במלואה שום תופעה, אולם מכאן והלאה עמדותיהם שונות...

לפיכך חכמי המזרח בדרך כלל אינם מתעניינים בהסברת דברים, ומעדיפים על כך את השגת החוויה הבלתי אמצעית ובלתי אינטלקטואלית של אחדותם של הדברים.

 

2013, דצמ׳ 24, 19:25

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!