יום שבת, 2 בספטמבר 2023

שלמה שפירא: "מרגל בתוך הבית" (מותחן לבני-הנעורים) ל- בתיה גור/טרנד-האלימות המילולי (מיזם-מגמתי-מילולי שבא מן התלמיד מהשפעת סביבתו) בבית-הספר. טרנד כזה, כבר יכול היה להיכתב ברומן בשנת 2000

שלמה שפירא

"מרגל בתוך הבית" (מותחן לבני-הנעורים) ל- בתיה גור (1 בספטמבר 1947 – 19 במאי 2005), הוצאה לאור כתר, 2000

טרנד-האלימות המילולי (מיזם-מגמתי-מילולי שבא מן התלמיד מהשפעת סביבתו) בבית-הספר. טרנד כזה, כבר יכול היה להיכתב ברומן בשנת 2000

על 'משחק-הרציחות' ו- 'שבוע-הרציחות' בבית הספר


הספר מוקדש:

לילדַי

יונתן, אהוד וחמוטל

 

...אחרי כמה זמן, קצת לפני פסח בשנה שעברה, היה בבית-הספר השבוע של משחק-הרציחות. כל פעם שאני אומר עליו לאמא שלי, היא נעשית לבנה ואומרת שהגיע הזמן שיפסיקו עם השטויות האלה. "איזה מין דבר זה," היא אומרת, "שבוע רציחות בבית-ספר! מי זה שמע כזה דבר. ואחרי זה עוד מתפלאים שיש אלימות בין ילדים." ותיכף היא מזכירה לי איך אורי פתח את הראש בהפסקה, וכמה אמא שלו נבהלה. "זה מתחיל במשחקים כאלה, בדיוק מזה זה מתחיל! אחר-כך עוד מתפלאים על הפריצות לבית-הספר."

אותי שבןע-הרציחות דווקא מצחיק. פעם ממש אהבתי את המשחק הזה, שבו כל אחד מקבל פתק סודי עם שם של ילד שהוא צריך לרצוח. זאת אומרת, לא ממש לרצוח: מספיק למצוא רגע שבו אתה לבד עם הקורבן, שאסור לגלות לאף אחד מיהו, ואז להגיד לו שהוא נרצח. פשוט להגיד לו וזהו. אז הוא יוצא מהמשחק...משחק-הרציחות הוא בכאילו. סתם, לא נוגעים באף אחד, מספיק להגיד לילד שהוא רצוח. אבל יש כאלה שעושים את זה גם עם הפחדות: יש כאלה, בייחוד בכיתות הגבוהות, שגם נותנים ביד מכתב עם ציורים מפחידים - גולגולת, או סכין נוטפת דם - נמרוד קיבל בכיתה ז' בובה עם סיכות בכל-מיני מקומות. אמרו שזאת בובה מכושפת, בובה ווֹדוּ שמכשים המציאו באפריקה. דוקרים אותה במקומות שרוצים שהקורבן ייפגע בהם, מוסיפים עליה קללה, והוא מת. נמרוד לא רצה לגלות מי עשה את זה

כל פעם שאני מדבר על משחק-הרציחות, אמא שלי אומרת שאם היה לה זמן פנוי מכל הבישולים והקניות והעבודה, ואם הצרות היו מפסיקות קצת, היא כבר היתה הולכת למנהלת ואומרת לה מה היא חושבת על זה: הרי בגלל דברים כאלה יש אלימות בבתי-הספר. ובישראל, לפי מה שהיא אומרת, האלימות בבתי-הספר היא מהגבוהות בעולם, המון מחקרים כבר הוכיחו את זה. אמא מבינה בזה קצת, לפני שאחי זוהר נולד היא למדה שנתיים חינוך באוניברסיטה...פעם הם היו אתי המון, ממש כל רגע פנוי...אבל תמיד היא ממציאה תירוצים, ואבא שלי, הוא כאילו לא בבית בכלל...


קטע זה פרסמתי בבלוג שלי ב-וואלה ב- 2012, יוני 17

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!