יום שבת, 20 בינואר 2024

שלמה שפירא: "ערוק עיראקי" / על אמי ועל הערוק העיראקי שלה

שלמה שפירא

"ערוק עיראקי"

"ערוק נס ציונה". "ערוק רמת השרון" / ערוק - לביבה/קציצת ירק עיראקית ויש שמפריזים ומוכרים "ערוק עיראקי" עם בשר טחון (כך מקלקלים את הערוק העיראקי.
התפלאתי השבוע - ידידה יוצאת רוסיה,- הרבה שנים בארץ, הכינה לביבות שהזכירו לי את ה- "ערוק" הספוגי-הביתי שאמי הכינה בהרבה קומות בשביל המשפחה.
אמי המנוחה הכינה "ערוק" אפילו במעברה כשהיתה לה "פתיליה" ולאחר מכן "פרימוס" ולאחר כמה שנים "כיריים עם גאז ישראגז".
השם "ערוק" כל כך התאים לתנאי המעברה. אחיותיי עבדו בחקלאות והביאו מעט ירקות להכנת ה- "ערוק". 
מיחסים "עירק" לשורש, לשתיל, לגזע, לצמח ויש לנו צמח "שוש" בעברית שהוא עירק א-סוס בערבית.
אמי בהכנתה את הקציצות - כמה הזיעה בבלוק עם תקרה נמוכה בלי מזגן והיא "עארקת" / הזיעה כי תנאי המגורים אז, גרמו להזיע.(עארק בפרסית גם זעה)
מה שאני יודע שאמי היתה אישה אצילה מושרשת במציאות ובחזונה - "עריקה" (בערבית).והיא היתה "עריקה שאדידה" (בעלת אופי חזק) אבל שלטה על המשפחה ב- "הפרד ומשול".

משפחתי לא היו נטתה להשתכרות. אף פעם לא קנינו עארק, אני לא השתכרתי מ- "עארק".

אחרי שכתבתי מה שכתבתי - אני הולך לערוק למנוחה קצרה.
נא לא לערוק (לברוח) מהמערכה הכבדה שנפלה על ראשינו במלחמה התרחשת עכשיו מסביבנו.
ויש את שפת הארמית שלנו : "ערוק פלגא דליוה לפלגא אתו לקמיא דרבי..."

20.01.2024


2 תגובות:

  1. תודה ל- קטי סלומון שמתנדבת להכין גם בשבילי "ערוק עיראקי". טעם הערוק ממש כמו בבגדד
    תודה

    השבמחק
  2. אמי הכינה "ערוק" במגדל שכבות. גם אשתי הכינה לשבת "ערוק". אני מבקר את אמי כל יום שישי ודוחפת לי בכוח "ערוק" ואומר לה שאשתי כבר הכינה "ערוק". מתרגזת ודוחפת את ה"ערוק" ליד. בא הביתה מכניס למקרר וביום ראשון לוקח את "ערוק"אמי לעבודתי באוניברסיטה. בסביבות השעה עשר מניח על השולחן את ה- "ערוק" של ואת החצילים שטיגנה אשתי וכל דיכפין יאתי ויאכל. מכל החברייה אהב ידידי חברי לעבודה "אברהם בורבין" את ה- "ערוק" והחצילים. יצאתי עם שיר שמח בלב.
    שלמה שפירא

    השבמחק

תודה רבה!