יום רביעי, 31 בינואר 2024

שלמה שפירא: "רומא הקיסרית" מאת: משה הדס ועורכי טיים-לייף, ספרית מעריב, 1976/על הורציוס ב- הדים בעולם של ילד (רומאי), שהיום בעינינו כילד "חומרי"

שלמה שפירא

"רומא הקיסרית" מאת: משה הדס ועורכי טיים-לייף, ספרית מעריב, 1976

על הורציוס (8 בדצמבר 65 לפנה"ס - 27 בנובמבר 8 לפנה"ס) היה משורר רומי מפורסם...והיה בנו של עבד משוחרר אמיד - ב- הדים בעולם של ילד (רומאי), שהיום בעינינו כילד "חומרי"

צעירים מעדיפים משחקים על לימודים

שגעון מירוץ המרכבות דבק בילדים

ובכל זאת צמח בדור כזה גם הוראציוס "קווינטוס הורטיוס פלקוס (בלטינית Quintus Horatius Flaccusבעברית שמו מבוטא לפעמים גם הורציוס) (8 בדצמבר 65 לפנה"ס - 27 בנובמבר 8 לפנה"ס) היה משורר רומי מפורסם...והיה בנו של עבד משוחרר אמיד. אביו דאג לחינוכו וליווה אותו לרומא, שם למד את תורת הנאום, ואחר כך לאתונה, שבה למד יוונית ופילוסופיה/ ככל הנראה שליחתו מעיר מולדתו נועדה להציל אותו מהשמצות' שכן להיות בן עבד לשעבר נחשב בזוי בחברה הרומאית ולכן הורטיוס ואביו היו מטרה ללגלוגים חוזרים ונשנים. הורטיוס היה אסיר תודה לאביו על כך והתייחס אליו בהערצה רבה."


"הנערים היו זריזים בחיקוי משחקים ותחרויות, שהלהיבו את המבוגרים. כשם שציידים בוגרים לכדו שוורים וקרנפים, כן יצאו צעירים חמושי-רומחים לציד ארנבות. גם שגעון מירוץ המרכבות דבק בילדים. צעירים רכבו בחצרות החווילות של אבותיהם בעגלות רתומות לכבשים, תיישים וכלבים. גם הקטן בילדים, אמר הוראציוס, נראה "רותם עכבר לעגלה קטנה". לוח פסיפס בחווילה סיציליאנית מראה יוני-ענק רתומות. על לוחות אחרים תוארו מרכבות רתומות לפלאמנגו ולאווזיה. טאקיטוס מתלונן, כי צעירים מעדיפים משחקים על לימודים. "אני סבור באמת שאת התאווה ללודרים ולסוסים יונק הילד עם חלב אמו...מעטים בלבד משוחחים בביתם על איזה שהוא נושא אחר, וכל אימת שאנו נכנסים לכיתה, על מה נסבה שיחת התלמידים אם לא על כך"

(על שירתו של הוראציום מגדולי המשוררים הרומים ניתן לקרוא ב-:

"שירים ליריים [מאת] הוראציוס". תרגם איתמר יעוז־קסט. צייר משה גיל. כתב יונה קולמן.)

 


2012, יוני 27, 18:48

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!