יום חמישי, 4 בינואר 2024

שלמה שפירא: "שואה ומרי" מאת 'אדם אקרמן' בהוצאת ספרים "גוד טיימס" פאבּלישינג קומפּני, 1983 / על יצחק קצנלסון (1ביולי1885- 3במאי1944)-"משורר השואה"/שירו:מה יפים הלילות בכנען

שלמה שפירא


"שואה ומרי" מאת 'אדם אקרמן' בהוצאת ספרים "גוד טיימס" פאבּלישינג קומפּני, 1983

על יצחק קצנלסון (1ביולי1885- 3במאי1944), "משורר השואה".


"מה יפים הלילות בכנען" - שיר של יצחק כצנלסון , שרה אסנת פז, חמישיית גלבוע


הספר מוקדש:

ספר זה מוקדש לכל אלה שעברו את השואה ומוראותיה-החזיקו מעמד ולא נשברו-וזכו לראות בתקומתה של מדינה עברית ריבונית ולהיווכח כי רק העם היהודי עצמו יכול להיות ערב לבטחונו. לשלימותו ולעתידו.

ו- לזכר המשפחות היקרות מוורשה וקרקוב- משפחת קרקטה, אולריך ובני משפחתו של הרב הראשי והדגול ר' דב בעריש מייזלש-רבה הראשי של וורשה-אשר תרמו רבות לפולין וליהדותה ואבדו בשואה.

דוד הרמן

 

יצחק קצנלסון הגיע בגיל צעיר להישגים מרשימים בספרות העברית ונודע ביצירתו המגוונת כמשורר, מחזאי, וככותב סיפורים לילדים המלאים בחדוות-חיים. כתיבתו בעברית וביידיש הצטיינה בחוש הומור ובשנינות ביקורתו כנגד החיים הגלותיים של היהודים...עד פרוץ מלחמת העולם (נולד ב -1885הברוסיה ועבר בגיל 11 לפולין) ועיקר עיסוקו היה בתחום החינות העברי כמורה ומנהל בי"ס עברי בעיר זו. הקומדיות והיצירות הפיוטיות שכתב (שרבות מהם הבליטו את האהבה לתנ"ך ולעבר ההיסטורי של העם) - ובעיקר עיסוקו בתחוםמ התיאטרון- הפכן אותו לאהוב על הציבור היהודי בכל מזרח-אירופה. הוא יצא גם לסיורים בשוויץ, גרמניה וארה"ב-אך בעיקר נקשר למפעל החלוצי של ארץ-ישראל (בה ביקר פעמיים ב-1925 וב-1934)-וקשר קשרים עם מנהיגי תנועת הפועלים בארץ (יצחק טבנקין, ברל כצנלסון וזלמן שזר). אחדים משיריו (כמו 'מה יפים הלילות בכנען', 'שיר הקוצרים' ו'גילו הגלילים') הושרו בפי החלוצים בארץ...

...באוגוסט 1942 נשלחו אשתו עם שנים מבניו להשמדה, ...במאי 1943 הוא הועבר עם בנו למחנה העצורים בוויטל שבצרפת. במארס 1944 נשלח עם בנו לאושוויץ ונספה.


2012, מאי 25, 10:10

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!