יום שבת, 24 במאי 2014

איציק / יצחק שפירא עו"ד, מדריך טיולים ומורה של"ח על: השחיתות והמינהל / השחיתות ואחוות הלוחמים / איך נלחמים בשחיתות ***מצורף כאן שיר שלי לזכרו של בני יצחק שפירא ז"ל

 שלמה שפירא

כתבה שהופיעה בעיתון "הצופה" לפני מספר שנים ומחברה: איציק / יצחק שפירא ז"ל (1971-2011)*
יצחק שפירא ז"ל היה עורך-דין במקצועו, מדריך טיולים בארץ וגם מורה ל- של"ח.
בקטע הבא: כתבתו של איציק / יצחק שפירא - "התקשורת מעלה ומורידה ממשלות" ואשר התפרסמה ב"הצופה" ב- 14/8/2006.


השחיתות והמינהלהשחיתות ואחוות הלוחמים / איך נלחמים בשחיתות 
   יפות נפש מוגזמת
   עידוד לימודי טכנולוגיה
   שימוש נכון בתקציב
   יכולות הצבא
   חינוך תרבות וערכים
   תקשורת
   שלטון ומשטר
   ערביי ישראל ומנהיגיהם
   משרד החוץ
  
מלבד כשלונם של המנהיגים, כשלון המלחמה הוא קודם כל ראי של החברה הישרלית: חברה מסואבת, חומרנית, נהנתנית והרי מי העלה את אותם מנהיגים אם לא העם והתקשורת. יש להצביע על החוליים הקיימים במדינתנו 
על-מנת שנפיק לקחים ונשתפר ונוכל להתמודד עם האיומים המאיימים על קיומינו. הנה מעט דברים שמפריעים לי ולדעתי יש לשנות.
השחיתות והמינהל
השחיתות גורמת לכך שאנשים שאינם מתאימים ממונים. אנשים אלה פועלים בניגוד לאינטרסים שהם לטובת המדינה. מאחר והמנהל אינו תקין לא רק שנעשים ליקויים אלא לא תיתכן גם   הפקת לקחים.דוגמא למעשה שחיתות שפגע בביטחון המדינה: תא"ל רמי דותן רכש עבור חיל האוויר ציוד לא כשיר תמורת שוחד
השחיתות ואחוות הלוחמים 
השחיתות גורמת לכך שאנשים אינם מוכנים להילחם אחד למען השני ולתת מעצמם למען המדינה – "מדוע שאני אלך ואגן בגופי על המושחתים האלה ?"... "מה מקשר ביני לבין חיל הלוחם לצידי, מה לי ולו שאסכן את חיי למענו?"

איך נלחמים בשחיתות 
א. ביטול זכות השתיקה
ב. התייחסות של העיתונות למעשי השחיתות בעמודים הראשונים
ג.  מעשי שחיתות המגיעים לדרגת "כשר אך מסריח" שאינם מספיקים כדי הגשת כתב אישום  פלילי יהיו מספיקים לכדי הדחה מיכולת לכהן בתפקיד.               
מלבד כישלונם של המנהיגים, כישלון המלחמה הוא קודם כל ראי של החברה הישראלית: חברה מסואבת, חומרנית, נהנתנית – הרי מי העלה את אותם מנהיגים ? אותם מנהיגים נבחרו על ידי העם והתקשורת. יש להצביע על החוליים הקיימים במדינתינו על מנת שנפיק לקחים ונשתפר ונוכל להתמודד עם האיומים המאיימים על קיומינו. הנה מעט דברים שמפריעים לי ולדעתי יש לשנות.
 הגדלת השפעתו של מבקר המדינה 
א. יש להגדיל את סמכויות מבקר המדינה
ב. יש לחייב עיתונים לתת לו במה כתובה שבה כל יום יפורסמו מחדלים
ג.  צודק המבקר הנוכחי שאינו מחכה ליום פירסום אחד בשנה אלא מפרסם  בשעת הגילוי את  הביקורת.
ד.  יש לתת למבקר סמכויות ענישה פלילית ומשמעתית
 יפות נפש מוגזמת
א. עלינו לזכור שאנו במצב של מלחמה על קיומינו ויש להחזיר לאיזון את אי הפגיעה באזרחים שהקצין והגיע למצב מגוחך.
ב. אין להסכים עם מצב שבו נפגעים אזרחים וחיילים ישראלים בגלל רצון מוגזם להימנע מפגיעה באזרחים אשר חיים בדו קיום עם מחבלים והתומכים בהם, לעיתים.
ג. אם אותם אזרחים לא מעוניינים להיפגע שיקיעו את המחבלים מתוכם
ד. אין רצון מכוון לפגוע באותם אזרחים אך על המחבלים לדעת שאותם אזרחים לא ישמשו להם מגן.
עידוד לימודי טכנולוגיה
יש לעודד את נבחרי הנוער ללמוד מקצועות טכנולוגיים שתורמים למדינה – אין לנו צורך בכל-כך הרבה עורכי דין שרק גורמים לעיוות הדין. יש לנו צורך במהנדסים.
שימוש נכון בתקציב
א. אין לקצץ בתקציבי רווחה מאחר וחינוך ורווחה פוגעים בביטחונינו. חוסר במהנדסים יפגע ביכולתינו לפתח כלי נשק מתוחכמים וחיילים שאינם משכלים דיים לא ינצלו טוב את אותם מערכות מתוחכמות.
ב. יש להעלות דרסטית את תקציב הביטחון אך יש לשנות דרמטית את ניצולו. כולנו היינו בצבא והיינו עדים לבזבוז הרב.
ג יש לשנות את היחס בין משכורות לבין ציוד. לא יתכן שהמשכורות יהוו יותר מ-50 מתקציב הביטחון ולציוד לא נשאר מספיק כסף.
ד. אין הצדקה שקצינים לא ישרתו עד גיל הפנסיה אם לא בתפקיד לוחם אז  לפחות בתפקידי מטה. עלות הפנסיה שלהם היא עצומה והצבא מפסיד אנשים עם ידע צבאי.
ד. בין שאר הדרכים לקיצוץ בתקציב הינו הקטנת מספר חברי הכנסת ל-100. הרי גם ככה יש קונצנזוס שלא רק שאינם תורמים ומזיקים אלא עלותם גבוהה.
יכולות הצבא
א. על הצבא להפסיק להיות פסיבי ורק להגיב למעשי הצד השני ועליו לחזור ולהיות יוזמתי ויצירתי.
ב. במקום להתמודד עם האיומים הצבא בורח מאחריות ונחישות ויוזם הצעות מדיניות שאינן נכונות ולא בעיתוי המתאים.
ג. יש להגדיל את יכולת כוחות היבשה אך לא על חשבון חיל האויר.
ד. יש להגדיל את כמות האימונים כולל המילואימניקים.
ה יש לעשות ביקורות פתע של מפקדים. מפקד המודיע מראש על הגעתו אינו רואה את המצב האמיתי ביחידה המבוקרת מאחר ומתכוננים לבואו
ו. הדיעה כי יכולת הצבא נפגעה ב"כיבוש" אינה נכונה אלא להיפך. היחידות רוב זמנם נמצאות             בבסיסיהם. גם שירות בשטחים הוא דרך של אימון ופיתוח יצירתיות ודרך לשפר את הקשרים בין הכוחות.
ז. חוסר היכולת להתמודד עם הקטיושות ופגיעתם בישראל לא צריך להביא למסקנה הלא נכונה של עדיפות ההשקעה במיגון. ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה ועל ישראל לחזור לגישה של העברת המלחמה לשטח האויב. יש בזה יותר הגיון טקטי אך גם תקציבי. יכולת למגן מפני הקטיושות או יירוטם תדרוש תקציב גבוה ותיפגע ביכולת הלחימה ההתקפית יש לעשות זאת רק בתנאי שהדבר לא פוגע ביכולות ההתקפיות של הצבא. על הצבא היה להיכנס קרקעית לשטח האויב ולהרחיק את רדיוס הטילים.
ח. יש להמשיך בפיתוח מערכת נאוטילוס מאחר ויחסית עלותה לא גבוהה לעומת הנזק שנגרם למשק. הרבה פיתוחים והמצאות נתגלו בעבר במקרה עקב פיתוח של משהו אחר. פיתוח יכולות יירוט על ידי לייזר בעלת אפשרות גבוהה כי ייתכן ואפשר יהיה להסב אותה אחר כך גם לפיתוח יכולות התקפיות.
ט. לא לירות סתם על שטחים ריקים...עדיף לא לירות בכלל מאשר סתם. יש בזה רק בזבוז כסף משווע והדבר אינו משיג הרתעה. מה מחבל יכול להסיק מסתם יריות? את התחושה שישראל לא באמת רוצה להגיב או שחיילינו אינם כה מוכשרים.
חינוך תרבות וערכים
א. הטלוויזיה צריכה להעלות את רמת תוכניותיה ולא להורידה על מנת להגיע למכנה המשותף הנמוך ביותר.
ב. הנוער הנחשף לרמה נמוכה חסר את הכישורים לבחור מנהיג מוכשר, חסר יכולת למידה ולהיות אזרח תורם והינו בעל רמת חיילות נמוכה. אי אפשר להיות סלחן ולומר שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה בזמנו החופשי כי אנו נלחמים על קיומינו ואנו זקוקים לנוער איכותי.
ג. על הטלוויזיה לחנך לערכים של אחדות, חוסר חומרנות, תרומה למדינה. אין להשלים שיעל בר זוהר הינה גיבורת תרבות.
ד. יש להוקיע אנשים שלא שירתו בצבא או ש"אם מצפונם הפצפיסטי מייסר אותם" אינם הולכים              ומתנדבים תקופה מקבילה בבתי חולים או נותנים תרומה אחרת למדינה. ההוקעה צריכה להיות עממית כגון הוקעה חברתית ואי קבלה לעבודה וכן ממשלתית על ידי הטלת סנקציות או מניעת הטבות.
תקשורת
א. על העיתונות להיות הוגנת ואוביקטיבית. עיתונאי שלא מרגיש שהוא יכול להיות כזה שיפסול עצמו מלכהן בתפקיד ובטח לא בשידור ציבורי.
ב. אי הוגנות התקשורת וחוסר עומקה גרמו לציבור לתמוך במנהיגים ובמדיניות שלא נערכה מספיק דיון ביכולתם ובצידקתם.
ג על התקשורת לזכור שקודם כל טובת ישראל והציבור עומדים לנגד עינייה ולא טובתם של אויבינו. אי אפשר להיות אוביקטיבי ואף לתמוך בצד השני. דבר זה לא סותר את הפתיחות ושמיעת כל הדיעות כולל אלה של אויבינו.
ד. על העיתונות להיות יותר פתוחה לדיעות שאינן מקובלות עליה. ישנה תחושה בראיונות התקשורתיים כי המראיין לעיתים קרובות בה עם דיעה מוצקה משלו וכל השאלות והערות שלו מכוונות לשמוע את התשובות שהוא מראש רוצה. הדבר משול ליורה בחץ וקשת היורה את החץ ואז מסמן עיגול סביב למטה.
שלטון ומשטר
א. ישנה דיעה היום התומכת במשטר נשיאותי. מה היה קורה עכשיו עם היינו בשיטה זו? המנהיג שאנו מוחים להדחתו היה חסין כמעט לגמרי והיינו צריכים רוב מיוחס להדיחו.
ב. אפשר לאמץ מקצת מהשיטה הנשיאותית. כך למשל השרים לא יהיו חברי כנסת ויבחרו מקצועית. כמו כן ייעשה שימוע כמו שנעשה בסנט האמריקאי לגבי התאמתם לתפקיד.
ערביי ישראל ומנהיגיהם
א. ישראל מדינה דמוקרטית אך דמוקרטיה היא לא אנרכיה.נבחר ציבור ההולך למדינה זרה ומדבר בגנות מדינתו אינו מוקע ציבורית ואינו נענש משמעתית במצב הנוכחי. לא רק שיש לשנות גישה זו אלא יש אף לתת סנקציה פלילית.
ב. על ערביי ישראל להחליט עם מי הם הולכים. אם הם אוטומטית בעד אויבינו גם שאויבינו יוזמים התקפה עלינו איך אבטח בהם ומדוע שאשקיע בהם. הרי אם ילמדו אנגלית ינצלו את היכולת המילולית לדבר בגנות ישראל ב- CNN. אם ילמדו מקצועות טכנולוגיים יפתחו כלי נשק נגדינו (כגון המהנדס הפלשטיני יחיא עייש שלמד כימיה ורבים מאזרחי ישראל "נהנו מהשכלתו").
ג.          יש לזכור כי ערביי ישראל למעט מקרים בודדים אינם נוקטים עמדה פעילה בעזרה לאויב ומסתפקים  בהפגנות. אך העמדה האוטומטית בזכות אויבינו והצהרותיהם מביעים את תחושותיהם. יש לשער כי הסתפקות בדיבורים בגנות ישראל ואי יוזמה פעילה היא תוצאה של קמצוץ ההרתעה שעוד נשארה לישראל (אך גם קמצוץ זה מתחיל להיעלם כפי שנוכחנו במלחמה זו).
ד יש להיערך לאפשרות כי בזמן אמת של מלחמה כוללת במצב של תחושה שמדינת ישראל   עלולה להפסיד  יתפסו אומץ וינקטו ביוזמה פעילה. כך למשל הם יוכלו לחסום את הצירים בעת גיוס חירום ןלמנוע הגעת כוחות למקומות הכינוס.
משרד החוץ
א. על משרד החוץ לגייס אנשים נחושים בצידקתינו. מערכת ההסברה אינה יעילה ומתנצלת מדי.
ב. ייתכן ועל גורמי המודיעים של ישראל להשקיע ולרכוש השפעה בחשאי בכלי תקשורת בעולם על מנת שיתמכו בנו. במלחמה זו נורו 130,000 פגזים !!!! רוב מוחלט של כמות זו כ- 99.9  אחוז נורו על שטחים ריקים ולמה? כי ישראל מפחדת מדעת קהל העולמית !!!
במקום לבזבז כמות כסף עצומה זו וכן על ידי גיוס כסף בדרכים אחרות ירכשו גורמי המודיעין נתחים בכלי תקשורת בעלי השפעה בעולם ובמקום לסכן חיילים ישראלים ולבזבז תחמושת סתם ישראל תוכל להיות יותר גמישה מבחינה צבאית ומדינית.
ג. יש להפסיק ולהתנצל לגורמי תקשורת עוינים כגון CNN ולנקוט בגישה לא סלחנית כלפיהם. כך, למשל, כלי תקשורת שתוקף את ישראל ללא הוגנות יש להפסיק לשדרו בארץ ויש להחרימו. ולא לתת לכתביו להיכנס ארצה.
ד.מהלך זה יגרום תחילה ליחס יותר עוין נגדינו אך גם ככה כבר אין יותר מדי לאן להתדרדר. כמו כן לא נוכל למנוע הברחה של חומר מצולם. אך יש בצעד זה לטווח ארוך כדי להקשות על עיתונות זו וכן להפכה ללא רלונטית אם לא יתנו לכתביה למשל להיכנס לתדרוכים ומסיבות עיתוניאים. יש לשחרר מידע וסקופים לרשתות אשר אוביקטיבית או תומכות בנו כגון פוקס ניוז ולחזק את יכולת השפעתם.

*
לאחר פטירתו של בני יצחק ז"ל, נכתב השיר הבא לזכרו:

אנא אֵלִי, הישלח אַיִל-שחר לפני מַאֲכוֹלֶת-הַמְּחִתָּה

ויש שביל בתוכנו לחיות ולהחיות את מה בתוכנו שעלול לא לחיות.
חיים הם מתנה משמים בכל נשימה ונשימה.
חיים הם הַבֵּן האהוב שבבבות עיניךָ ומבבות-עיניךָ יאיר ימסוך תקווה תמיד.
אנא אֵלִי שלא אחריש ביגוני ולא אהיה מַךְ בודד ועריר-בִּשְׂחוֹקִי.
אנא אֵלִי, הישלח אַיִל-שחר לפני מַאֲכוֹלֶת-הַמְּחִתָּה. 


5 תגובות:

  1. שלמה שפירא:תגובה שנשלחה אלי באיימל
    השיר על יצחק ז"ל. הוא נוגע ללב ומפלחו. היגון והאהבה מורגשים בכל מילה ומילה. שימוש בשאלות על יקומו של יצחק
    עוד יותר מחדד את הפתוס והקורא נותר דומע.
    דיאנה מן

    השבמחק
  2. ניתוח מעמיק של איציק וראייה רחבה.
    אריק

    השבמחק
  3. איציק שלנו

    ובאובדן לנו, כאן ועכשיו, הר
    מי לא דואב על אובדן יקירנו, היקיר-היקר-הטוב ממהות נביעתו בתוך החיים!
    הזמנים ממשיכים וימשיכו
    וחייבים להיבזק בנו רגע רגע מצווי הקדושה לחיים
    כי נָעָלִים המה החיים, צווי בנו לשמרם ולהמשיכם
    ולא בפחד
    כי אם בגבורת-הנפש ובכתר-זכרון לנעלֶה באדם שהיה בינינו ואיננו עוד.
    ואתה - שכבר אתה שם:
    איך חיים ומה מקור-החיים שם
    איך מחייכים צוחקים שם
    איך מחבקים מנשקים שם
    איך אוהבים שם
    איך מהרהרים חושבים וחולמים שם
    איך שומרים על תפילת-הלב שם
    איך מכריעים הרוע שמסביב שם
    האם גם שם, האהבה תמיד מנצחת?
    אמי אדמה,
    הָעֵנוּת של כאב-בנך כה גדול
    אך צליליִך וזמירי צפרי-נפשך יעלוהו מעלה מעלה
    למעלת קדושים וטהורים.
    יהי זכרו ברוך!

    השבמחק
  4. לאחר פטירתו של בני יצחק ז"ל, נכתב השיר הבא לזכרו:

    אנא אֵלִי, הישלח אַיִל-שחר לפני מַאֲכוֹלֶת-הַמְּחִתָּה

    ויש שביל בתוכנו לחיות ולהחיות את מה בתוכנו שעלול לא לחיות.
    חיים הם מתנה משמים בכל נשימה ונשימה.
    חיים הם הַבֵּן האהוב שבבבות עיניךָ ומבבות-עיניךָ יאיר ימסוך תקווה תמיד.
    אנא אֵלִי שלא אחריש ביגוני ולא אהיה מַךְ בודד ועריר-בִּשְׂחוֹקִי.
    אנא אֵלִי, הישלח אַיִל-שחר לפני מַאֲכוֹלֶת-הַמְּחִתָּה.

    השבמחק
  5. השנים עוברות אבל המאמר שכתב איציק הוא כעין נבואה שמגשימה את עצמה.
    יהי זכרו ברוך.

    ראובן ש.
    5.05.2020

    השבמחק

תודה רבה!