יום שלישי, 20 במאי 2014

"הסופרת יוכי ברנדס" ב- כנס התנ"ך בספרות העברית", מושב שני, 11:30-13:00 בנושא: מלכים ג' - בין סופרת לחוקרת, (הסופרת יוכי ברנדס וחוקרת הספרות: פרופ' יאירה אמית), יו"ר ומנחת המושב: פרופ' נורית גוברין.

שלמה שפירא

"הסופרת יוכי ברנדס" ב- כנס התנ"ך בספרות העברית",

יום שני, י"ט באייר תשע"ד 19 במאי 2014, במרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה, אוניברסיטת תל-אביב
.מושב שני, 11:30-13:00 בנושא: מלכים ג' - בין סופרת לחוקרת, (הסופרת יוכי ברנדס וחוקרת הספרות: פרופ' יאירה אמית), יו"ר ומנחת המושב: פרופ' נורית גוברין.

נזכרתי במושב הזה בסופר שלום עליכם: "...על אפו ועל חמתו של הקהל! אני עצמי, כפי שעיניך רואות אותי בזה, בעל-נצחון אני מעודי ומעמיד כל דבר על דעתי, כרוחי וכרצוני. יפה לי שעה אחת של נצחון מכל תענוגות העולם הזה. נוח לי להחזיר את כל העיר כולה לתוהו ובוהו ולהיקבר יחד עמה, ובלבד שתהיה ידי על העליונה!...".
אבל גם נזכרתי ב- גיל קופטש, שחשבתי להזכירו כי הוא גם מסוג המגישים פינת יהדות ותוכניות רוח-דת, כמו יוכי ברנדיס. ויש הבדל ביניהם בזה, שהוא מגיש סוגיות בתנ"ך מהצד הסאטירי והמחזאי ואילו יוכי ברנדיס מהצד הספרותי. וכמובן בתקופתנו המטריפה לא חסרים לנו סופרים, מחזאים וכו' הקמים בפורומים רבים ומנסים ללבן לנו את התנ"ך.
"מלכים ג'" היה צריך להיות רומן תנכ"י - מסוג של רומן תנ"כי - העוסק, למשל, במלאכים/ מלאכיות, אך מחברו הסופרת יוכי ברנדס, מתיימרת, למעשה, "לגאול את התנ"ך" מיסוריו, ומ-דעת רוצה שהרומן שלה יהיה חלק מבשׂר התנ"ך עצמו. והיא מדגישה בדבריה "לחולל מהפכה כאן ועכשיו ביהדות וגם בתנ"ך". מילא שקושרים ספרות עם יהדות ותנ"ך (היא סופרת ומרצה לתנ"ך!), אך יש כאן חתירה, על אפו ועל חמתו של התנ"ך - "תורת האמת שנתן לנו, ברוך השם בחר בנו" ועל אפם ועל חמתם של רובדי הדורות הרבים שבהם שכן התנ"ך, שוכן ועוד ישכון לבטח.
אני מסכים עם פרופ' נורית גוברין שהעניקה לברנדס תעודת כבוד כסופרת.  יוכי ברנדס היא סופרת ייחודית ומעניינת, משדרת שוני ספרותי אחר, מתריסה ספרות מקורית ויצירתית, והיא שלא נבהלת מקריאה חתרנית, אל לה לחתור ללב התנ"ך, מקור מחצבתנו, ומותר לה לפרש את "מלכים" כפי שהיא רוצה, אבל אם מגמתה לזרוע פה ושם  "תוהו ובוהו" בתוך התנ"ך עצמו, גם מלאכת מחשבת של פסיפס-יצירתה לא יצלח לאורך זמן, כי זו לא הדרך ב- " נוח לי להחזיר את כל העיר כולה לתוהו ובוהו ולהיקבר יחד עמה, ובלבד שתהיה ידי על העליונה!" 
האם יש למישהו מאיתנו הרגשה שיהיה לנו תנ"ך עם "מלאכים ג' "??? 

2 תגובות:

  1. איימל מ- טובה א.
    מסכים אתך. שמענו אותה בנושא.
    גם בספרה על זכרון לא כל-כך דייקה.
    מסכימים שהיא סופרת טובה ושתעסוק בזה
    יום טוב



    מסכים איתך. שמענו אותה בנושא.



    גם בספרה על זכרון לא כל-כך דייקה.



    צסכימים שהיא סופרת טובה ושתעסוק בזה.

    בוקר טוב ותודה



    מסכים איתך. שמענו אותה בנושא.



    גם בספרה על זכרון לא כל-כך דייקה.



    צסכימים שהיא סופרת טובה ושתעסוק בזה.



    יום טוב




    השבמחק
  2. תגובה מ- ברכה ר. :

    שלמה היקר,
    לא מלאכים, אלא "מלכים ג'". אין חשש, אף בר דעת לא יחשוב שיהיה לנו כדבר הזה. לא קראתי את ספרה של יוכי ברנס, אבל נראה לי שהוא מספיק מעניין כדי שאקרא - ואולי זאת כל כוונתה.
    כל טוב לך.

    שלמה שפירא מבהיר באופן כללי:
    ומותר לה לפרש את "מלכים" כפי שהיא רוצה,...
    ואני מבהיר עוד את הרמז בתגובתי:
    "מלכים ג'" היה צריך להיות רומן תנכ"י - מסוג של רומן תנ"כי - העוסק, למשל, במלאכים/ מלאכיות, אך מחברו הסופרת יוכי ברנדס, מתיימרת, למעשה, "לגאול את התנ"ך" מיסוריו,...האם יש למישהו מאיתנו הרגשה שיהיה לנו תנ"ך עם "מלאכים ג' "???
    והבהרה לברכה ר.:
    שלום ברכה,
    טוב שתקראי את הספר. אבל הסוגייה כאן, היא עניין ההתרסה החריפה ששידרה במושב
    הכנס. האם לא הרגישו השומעים, שלפנינו מלאך גואל ומושיע ללימוד התנ"ך
    באספקלריה "ברנדסית". לא סתם שמעתי פעם ואולי יותר על חתירה פנים-תנ"כית,
    ומיהי, אולי אולי 'מלאכית' ואת תגידי לי מאיזה סוג?
    בברכה,
    שלמה שפירא
    הערה:
    הערה:
    אני, למשל, הבינותי את רחשי לבו של האיש שהעיר לה בכעס. לא זה שאני מסכים אתו. אבל הדברים, שציינה והעמידה בפני המאזינים, לא פשוטים!!!

    השבמחק

תודה רבה!