יום שישי, 23 במאי 2014

ספרון שקבלתי מ"מחנות העולים" בשנת 1958 / "נערים –סיפורים מחיי הנוער" בהוצאת ה"מחנות העולים" – ה"צופים החלוצים" , תשט"ז / וגם על הרגשתי האישית עם אלמנט המעבר מעיראק לישראל

שלמה שפירא


קטעים מתוך ספרון שקבלתי בתנועת "המחנות העולים" ב- 1958
(כחודשים בלבד היתה הצטרפותי לתנועה)
הספרון נקרא – "נערים –סיפורים מחיי הנוער" בהוצאת ה"מחנות העולים" – ה"צופים החלוצים" , תשט"ז  

1 . קטע ש- ויטה – כתבה (עמ' 5)
שאלת אותי מה נותנת לי התנועה .
  קשה לי לענות לך. את לא היית בתנועה ודברים אלה צריך לחיות בכדי להבינם .
  ההרגשת פעם את רגש הסיפוק לאחר שמגיעים לפסגה אחרי עליה ממושכת וקשה ?
או שמחה טהורה , שמחת יצירה של חברים לאחר עבודה קשה וממושכת כשהכל
עומד נגדם , נלחם בהם , ולמרות הכל הצליחו לבנות וליצור .
או אהבה עזה לכברת ארץ שוממה המעוררת בך את הרצון לחבק הכל ולהקריב הכל ?
או להיפך , ההרגשת פעם עצב עמוק וכנה על הלקחם של חברים יקרים בלא עת וסיבה ?
השמעת פעם שירה פשוטה ועזה המביעה שמחה גם עצב היוצאים מן הלב ?
הראית פעם הורה, של חברים המתלכדים לגוף אחד , רוקדים בהתלהבות , שוכחים עולם ומלואו ורוקדים ...
כל זה נותנת התנועה . 
ויטה 

2. קטע מסיפור ש -אהרן מגד- כתב (עמ'12) .
יום הולדת
חיה ערכה מסיבת יום הולדת . היא הזמינה למסיבה זו רק את חבריה האינטימיים ביותר .
גם אבא ואמא דרשו זאת : לא צריך טררם גדול , ולא צריכים כל מיני ארחי-פרחי .
די במסיבה צנועה , שקטה של בחורים ובחורות  הגונים . ישלחו הזמנות בכתב .
... השיחה שטפה בנעימים , במשובה וצחוק . בתחילה בריסון רב , כי אבא ואמא של חיה
נמצאו גם הם בחדר , אבל אחר שעה לא ארוכה אמרה חיה :
- אבא , גברת אופנהיים הזמינה אתכם ל- 9.30 לא ? חבל שאתם צריכים ללכת ...
והם הסתלקו אחר בקשת סליחה מאת כל הנוכחים .
אחרי שהלכו להם , אמרה חיה:
- רואים אתם , אבא-שלי ואמא-שלי מבינים אותי תמיד .
...בשעה יותר מאוחרת חזרו שוב רקודי בזוגות והפעם תוך אכסטזה עילאית .
מישהו כיבה את האור . כולם צווחו והמשיכו לרקוד . הבחורים והבחורות
החרו-החזיקו אחר הפטיפון והמחולות גברו , גברו ...כך , עד שחזרו אבא ואמא של חיה מהגברת אופנהיים , היתה כבר השעה השניה שלאחר חצות
אהרן מגד                                         

3. קטע ש- עודד – כתב (עמ' 23)
מכתב לחבר בגמנסיה
כותב אתה לי : אולי נאמנו דבריך מאוד ואמת היא ללבך אתה , אך כלום ניצוק
  את כל האנשים בדפוס אחד ? הלא לכל אחד מורשת נטיותיו ומערכי מפשו שלו ,
הן לא בבית אחד נוצרנו כולנו ולכן גם יפרדו דרכינו למאוד...
הנה ערכנו "סדר" של פסח כבשנה-שנה . לא כסדר הזה שעורכים הורינו בבתיהם ,
אלא שונה ממנו לגמרי , דומה אולי יותר ל"סדר" שהיו עורכים אבות אבותינו
בשבתם על אדמתם : קציר העומר , יציאת מצרים שבכל הדורות , המלחמה לחירות –
ביטוי לכל אלה נשתלב בהגדה וב"סדר" שערכנו . טקס , שירה וריקוד , מקהלה ונגינה ,
קריאה והצגה , כל אלה שוזרו יחד .היודע אתה כמה כוחות רוחניים הושקעו בזה ?
ולולא ראיתי את הגיחוך על פניך , הייתי אומר לך פשוט : בוא וצרף כוחך אתה לכל זה –
סופך שתהיה מאושר אז!...תבוא ואז נשוחח ארוכות – 
 ידידך- עודד

4. קטע ש - רות– כתבה (עמ' 239
אורי בן חמש-עשרה . יום אחד קרא על לוח המודעות :
"הרצאת נ. : מהי דרכנו להבא !"
המודעה הזאת ניקרה בעיניו , שבוע שבוע בלכתו למגרש ה"מכבי" התלבט בשאלה הזאת .
לא סיפקו אותו הספורט ותרגילי הסדר . מה התכלית בהם ? לא יתכן שהספורט יהיה
ערך מרכזי בתנועות נוער ...
רות

5. בעמוד 79 ישנו שיר ללא כותרת שכתב ב.
ילדִי אל ראשי ההרים העליתי אותךָ
ראה – הארץ הזאת ,
קו ההרים מנגד , השמים האלה , שמיךָ ...
ראה אותה , את הָאחת .
חלום דמותה בלבךָ ושׂאֶנּה .
כי על זה האפק זרים צוות לךָ גורל נבו ,
"ראה מנגד" ...
את נופה בקשו לערוף מבלי רחם ,ועִמו
את חלומי : להטביע בך את חותם ארצֶךָ .

צלם נוף מולדתו האדם .
מה דמות תהיה לךָ ,ילדי ,
אם ערוף יהיה נופךָ ,
אתה הנושׂא בחֻבךָ געגועי-הפקר לנופים זרים ,
געגועים שמסכתי אני בדמֶךָ .

לא , אזרח תִהיָה בארץ הזאת !
את חטא הַנֶּכֶר של דורות ראשונים תכפר .

אגדה לךָ אספר , שיר לך אשיר –
על ארץ אחת שלמה ,
על אֳפקים  תכולים , מבטיחים .
באלה אֶאֱלוף אותךָ , ילדי .
טפין-טפין אמסוך בך געגועים לאפק רחב , משׂתרע ,
לגבול רחוק , רומז .

על ה- "תנועה" ו- "תנועה ודגל"
בהרגשתי האישית! עם אלמנט המעבר המיידי ממקום למקום ,
מעיראק לארץ-ישראל

הקלדתי בגוגול את המלה "תנועה" וקורא וקורא ורק כשהגעתי להפניה
ה-63
אני ניתקל ב"תנועה" שהתכוונתי , כי כשאין קישור נוסף למלה
כמו מלת שייכות :
דין התנועה ,תנועת נוער , תנועת העבודה , תנועת טרור (לא עלינו !) וכו' , והפניות אין .
והנה מצאתי בהפניה מספר 63
" תנועה – ויקימילון
הנאורות היא תנועה אינטלקטואלית במאה ה-18 באירופה, שדגלה במוסר, ... מערכות מידע שינוי נתונים המורכבת ממספר פעולות בודדות. עשינו בתוכנה הרבה תנועות. ... "
המשכתי עד הפניה 100 ואין .
זה לא ה"דין" לגבי המלה "תנועות" , כבר בהפניה שלישית מקבלים : תנועת נוער – ויקיפדיה ויש עוד התייחסות ל"תנועה" במובן הזה .
אביעד הכהן עובר מ"פרשת במדבר" בתורה (איש על דגלו יחנו
בני-ישראל) ל-
"לכל תנועה דגל שלה. וזה יפה מאד. הפיצול לשבטים אינו מלמד על אי האחידות, ...
עולמה של יהדות דוגל באחדות, אך מגנה את האחידות. "
תנועה ודגל קשורים זה בזה בקשר חזק .
את הקשר האינטימי הזה מצאתי אצל – ויטה – בספרון הנקרא –
"נערים –סיפורים מחיי הנוער"
בהוצאת ה"מחנות העולים" – ה"צופים החלוצים" , תשט"ז
ושם היא כותבת :
"שאלת אותי מה נותנת לי התנועה .
קשה לי לענות לך . את לא היית בתנועה ודברים אלה צריך לחיות בכדי להבינם .
ההרגשת פעם את רגש הסיפוק לאחר שמגיעים לפסגה אחרי עליה ממושכת וקשה ?
או שמחה טהורה , שמחת יצירה של חברים לאחר עבודה קשה וממושכת כשהכל עומד נגדם , נלחם בהם , ולמרות הכל הצליחו לבנות וליצור .
או אהבה עזה לכברת ארץ שוממה המעוררת בך את הרצון לחבק הכל ולהקריב הכל ?
או להיפך , ההרגשת פעם עצב עמוק וכנה על הלקחם של חברים יקרים בלא עת וסיבה ?
השמעת פעם שירה פשוטה ועזה המביעה שמחה גם עצב היוצאים
מן הלב ?
הראית פעם הוֹרה , של חברים המתלכדים לגוף אחד , רוקדים בהתלהבות , שוכחיםעולם ומלואו ורוקדים ...
כל זה נותנת התנועה .
המלה "תנועה" טמונה בזכרוני עוד בהיותי ילד קטן בעיראק .
שם לחשו כל הזמן את המלה "תנועה" , ויותר נכון בהגיה היהודית בבלית בגדאדית – תאנועה .
והכוונה היתה ל- תנועת המחתרת הציונית בעיראק .
שם הרגשתי את "התנועה" יותר מ"תנועה" בכביש , יותר מ"תנועה" הפיסיקלית .
שם הרגשתי את אלמנט המעבר המיידי ממקום למקום , מעיראק לארץ-ישראל
ושם הרגשתי שיש לי סוף סוף דגל משלי
ושם הרגשתי שאני עומד לבוא אל מקום שלהנהגת המקום לא תהיה שום חסימה לדרכי .
ה-ויטה- הזאת ממש ויטאלית . היא עשתה בלבי הסטוריה ! 
הערה חשובה שקבלתי באיימל חוזר:
לשלמה שפירא שלום,
הרשימה של ויטה ואחרות, הן מתוך הקובץ: 'כצמח השדה' שהופיע לראשונה, אם איני טועה, בשנת תש"ו/1946 מטעם "התנועה המאוחדת", שעשה רושם גדול והשפיע רבות על חניכיה ועל קוראיו.  לאחר מכן הופיעה מהדורה חדשה (תשמ"ו/1986) שלו.
בברכה
נורית גוברין  26/07/09 9:18

2 תגובות:

  1. מימי , 15:11 26/7/2009:
    יוסי אלפי הזכיר בתוכניתו בשבתות את התנועה בעירק .
    המלים שלך בנושא הזה תפסו אותי ועיני אורו פתאום כי חמי היה בבגדד בתנועה וכנראה גם היא השפיעה מאד עליו . אבלהוא לא היה ילד היהבחור .
    והבנתי רק היום מה עשתה התנועה בשבילו .

    מיכאל , 14:08 26/7/2009:
    כל הכבוד לך!
    אני רואה שאתה ממשיך להיות פורה
    שלום לך ידידי

    שלמה שפירא , 06:53 26/7/2009:
    שמרתי על הספרון הזה יותר מחמישים שנה , בגלל דף אחד עם מילותיה של ויטה .

    השבמחק
  2. למשורר והמבקר מר שלמה שפירא, שלום רב,
    תודה רבה על המייל שלך. גם אצלי הייתה "התנועה" מעבר אל החופש, אל החיים, אל המולדת הרוחנית, אל העצמאות ולא העתיד. והנה צדקנו בקוראינו למחתרת הציונית, "תנועה".
    אני מקווה שכתבתי אליך כבר, שהספר "אל-בסתאן" מאת רעייתך ז"ל סיגל שפירא, הוקדש והוגש ברוב עם ועדה בארוחת הערב החגיגית אל הנסיך ההאשימי, המטיב לקרוא עברית, אל-חסן בן טלאל מירדן אחיו של המלך המנוח חוסין הירדיני וזאת בכנס הבינלאומי באוניברסיטת קמברידג' שדן בנושא "יהודים נושאי תרבית ערבים" (Jews of Arab Culture ולא "יהודים ערבים" כפי שקוראים לעצמם אלו שמתרפסים להם). הכנס התקיים בסוף חודש יוני 2009 שעבר וקראתי את שמות הספרים שפרסמה אגודת האקדמאים יוצאי עיראק בישראל ובראשם היה ספרה של הסופרת סיגל שפירא ואמרתי שהספר מתורגם ע"י סמיר נקאש לערבית. הנסיך לחץ את ידי בהערכה לקול מחיאות הכפיים. אכן, ספרה של סיגל ז"ל ראוי להקרא ע"י נסיכים ומלכים.
    כל טוב ולהתראות,
    שלך בהערכה ובהוקרה
    שמואל מורה
    2009, יולי 26, 12:22

    השבמחק

תודה רבה!