שלמה שפירא
מהו? - הרכב מקצועי "תקין"
התנועה הציונית שאפה וחתרה לביסוס הרכב מקצועי "תקין" יותר באוכלוסיית ישראל בראשית תקופת העליה ההמונית לישראל אחרי הקמת המדינה. דו"ח משנת 1953 נמצאו בין ילידי חוץ-לארץ (שהיוו בשנה זו רוב מכריע באוכלוסיה) 55 אחוז בעלי ותק בארץ של חמש שנים ופחות. מצב כזה, שבו האוכלוסיה המבוגרת מורכבת מאנשים שזה מקרוב באו, הוא מוזר למדי, ובתנאים שונים מאלה השוררים בישראל, הוא עשוי להיות בחזקת סכנה ליציבות החברתית.
סקר כוח-האדם משנת 1954 מוכיח , כי רב מאד מספר העולים השולחים ידם בעיסוק שונה מעיסוקםבחוץ-לארץ. אחוז העולים החדשים העוסקים בחקלאות (בפרט בין יוצאי אסיה ואפריקה)גבוה למדי, אף בהשוואה לאחוז החקלאים באוכלוסיה הוותיקה. לעומת זאת, נמצאה ירידה תלולה באחוז העוסקים במסחר בישראל, בהשוואה למספרם בגולה. על אף מיעוט השפעתם של הגורמים "האידיאולוגיים", הראתה העלייה החדשה, לעומת העלייה שבעבר, מידה רבה יותר של הסתגלות לשאיפותיה של התנועה הציונית, שחתרה לביסוס הרכב מקצועי "תקין" יותר באוכלוסיית ישראל.
מתוך הספר: "העלייה לישראל 1948 עד 1953" בהוצאת מרכז פאלק למחקר כלכלי בישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
דוגמה ל- דו"ח ליחוד וטיפול בבעיה לחוד.
(הערה: לא להתבלבל - לא מדובר ב- "מקצוע תקין של סטנלי או רקורד" המשמש את הנגרים.)
2.2011 (פרסמתי בבלוג שלי ב- וואלה)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!