יום רביעי, 17 ביוני 2026

שלמה שפירא: מישהי שלחה לי הבוקר וואטסאפ

שלמה שפירא

מישהי שלחה לי הבוקר וואטסאפ


מישהי - שלחה לי הבוקר וואטסאפ לחזק אותי : "כאב לא מופיע סתם בחיינו וזה סימן שמשהו בחיינו צריך להשתנות.

מישהי - שלחה לי גם הבוקר וואטסאפ לחזק אותי : " בוקר טוב, יום רביעי מבורך, שפע וברכה והמון הצלחה, יום קסום ונפלא ומלא שמחה בבשורות טובות וורדים עוטפים את המסר ששלחתי  אליך.

דחילקום! תעשו לי טובה - שילחו לי שפע הצלחה בוורדים ולא בכאבים. 

לך "אבישג" שעודדת אותי הבוקר בוורדים : " יום מבורך מבורכת מבורכת, ברוכה תהיי. הוורדים קסמו בעיני ויקסמו לאחרים ! "

"דנה" שלחה לי אתמול : "מקסים ורגיש כרגיל מה שאתה כותב" .

"עדנה" שלחה לי אתמול "לך שלמה, הפייטן הפורט ברוח, תמשיך כך לכתוב לך ולנו. תודה על כל שיר שלך."


והממשלה נחושה ועקבית במהלכיה - שוב ושוב ממשלה מהתלת באזרחיה - שוב הכרזה: "ביטוח לאומי עצר את הקצבאות המענקים..."


נשאלתי פעם על-ידי נכדי "יאיר" - "כתבתי סיפור וזה הסיפור שלי. הסיפור מתחיל בשאלה היפותטית...תאמר לי סבא מה דעתך עליו ?"           מה לענות לו כאשר הוא עלה לגמר בתחרות כתיבה של הספרייה הלאומית. ברוך ברוך וברוך תהיה!

יום שלישי, 16 ביוני 2026

שלמה שפירא: השחר לא יפסיק זריחתו. "הי שלמה מה שלומך?" - שואל "אריק"

שלמה שפירא

השחר לא יפסיק זריחתו

"הי שלמה מה שלומך?" - שואל "אריק" .

טוב שנשארו לי עוד ידידים שעדיין שואלים לשלומי 
הלוואי ששלומי יהיה נכון וטוב ...

נשארתי פייטן פורט ברוח 
עם רעשי-רקע רבים
ומחשכי מצולה ורעשי-דחיפה כורעים וכורעים ברך לבוא אהבה
ואין אהבה...ואין אהבה באדם !

התנחמתי במילים שנאמרות לי " אבא אבושקי, הדבורים בגינתך שיכורים מצופך ותמשיך להיות סוס דוהר..." 

אך המלחמות
"מלחמות "אבו-עלי הקטנוניות" לא מפסיקות בתבונתך המובסת 
עד מתי אדם יכול לחיות על מצוקה ועל חרב ?...

עד מתי .

וכמו שאני אומר תמיד למטפלת שלי : "אנחנו חזקים" ועונה לי "אנחנו חזקים".


יום שישי, 12 ביוני 2026

שלמה שפירא: יהודי-בבל (בנכר) היו חייבים לחיות ולנסות להסתדר יחדיו ב- "הלל" ההלהולה השמחה הגדולה שהביאו עימם עולי בבל לארץ כי ניסו וידעו לזרום גם עם "הילאל-הסהר" אותו ירח בצורת קשת המופיע בתחילת החודש המוסלמי. היה קשה, גם אפשר.

שלמה שפירא

יהודי-בבל (בנכר) היו חייבים לחיות ולנסות להסתדר יחדיו ב- "הלל" ההלהולה השמחה הגדולה שהביאו עימם עולי בבל לארץ  כי   ניסו וידעו לזרום גם עם  "הילאל-הסהר" אותו ירח בצורת קשת המופיע בתחילת החודש המוסלמי. היה קשה, גם אפשר.

ארצנו/מדינתנו/תושבינו צריכים היום אדם כמו "שלמה הלל" - האיש הענק של עולי בבל בישראל. החלוץ עם כובע הטמבל ואחד ממייסדי תעשיית הנשק להגנתנו בטרום המדינה : ציונאי, מדינאי, איש מפלגה (פוליטיקאי), איש ציבור, מחנך סופר ו- המקבץ יהדות בבל בישראל !    הדבר החשוב ביותר בחייו, לדעתי, הוא הצלחתו בהחדרת הציונות המדינית-ארצית לתוך היהדות בעיראק והשפיע אורגנית בלראות אחרת את הציונות המדינית שהייתה בקצר עמוק אצל יהודי עיראק. הוא הצליח בצורה מפליאה להכניס מחשבה שלמה וסדורה בראשיהם של יהודי עיראק. בכך הוא היה האדריכל והמבצע בנושא זה.

עובדה היא שאנחנו לא נחנו ולא נחים על זרי הדפנה כאשר אדם/אדם-מוסלמי מצהיר : אייד הילאל: ...האם מודעים המוסלמים עצמם שהאיסלם מונע מאיתנו להתעסק רק בעצמנו בלבד? תעסוקתנו בעצמנו היא רק תחנה זמנית שממנה תהיה לאחר מכן משימת-התקפה על העולם כולו, כי זה באחריותנו כלפי האנושות כולה..."אייד הילאל" שכח את הפתגם "אל יתהלל חכם בחוכמתו ואל יתהלל גיבור בגבורתו". גם "אל יתהלל חוגר כמפתח. שוואייה שוואייה יש הקשרים רבים אחרים כמו תרבות, ספרות, ספורט,תפילות לאל- עליון... יש, למשל, "הילאל חלו" ו- "חלו" דבק לדברים מתוקים לכל אדם ויש "הילאל עזיזה" שאחותי "עפרה" הפכה את שמה מ-"עזיזה" ל- "עפרה"...

ב- "נג'מת דאוד אל-חמראא'" = ב- "מגן דוד אדום" יש יהודים ויהודיות וערבים וערביות שהצילו אישה במוצאי שבת שעברה במרינה בהרצליה - במו עיני ראיתי זאת וכל הכבוד לשר שלמה הלל שלמדתי/למדנו ממנו "שבת אזרחים אחראים גם יחד"







יום חמישי, 11 ביוני 2026

שלמה שפירא: את מי נושאים על כפיים כמו מדליה

שלמה שפירא

את מי נושאים על כפיים כמו מדליה


את מי נושאים על כפיים כמו מדליה ?

את מי שלא מלך, היזכרו אותו לאחר הלוויתו ?

דוד מלך ישראל נשאו אותו על כפיים, גם חרט על לבו מדליה, כי הנעים אקורד פלאים לאלוהים

ולמדנו ממנו שבכל מילה ושם יש אור, ולא חשוב אם המזמור הוא שבר או שלמות

הללויה הללויה ! נזכור כל שנה את ההגדה של פסח ואת סולם ההודיה של יעקב/ישראל אבינו לאלוהים : " להודות, להלל, לשבח, לפאר, לרומם, להדר , לברך, לעלה ולקלס,

כך או כך - השבח לאל מגיע תמיד לאחר סילוק "המן-רשע" או את "סובחי-א-טופיילי - איש דת מוסלמי-שיעי לבנוני שהיה המזכ"ל הראשון של ארגון הטרור "חזבאללה". 

והימים חולפים וחולפים - כבר לא יכולים לגדל את טוואי פרפרי המשי בצפון ארצנו - לא בקומות העליונות ולא בקומות התחתונות, ..

ומי שלא היה מלך, לא יזכרו אפילו את הלוויתו. את "צ'רצ'יל הגדול" שנפטר ב- 1963 מישהו זוכר אותו היום בבריטניה המתאסלמת וכל העולם מתאסלם מאוד מאוד.

רבותי, ההיסטוריה חוזרת
שום דבר לא אבד, לא נשכח.
עוד נזכור, תחת גשם עופרת
איך בסוריה צעד הפלמ"ח.

יום שני, 8 ביוני 2026

שלמה שפירא: הראיתם איזה יופי זרעים קופצים

שלמה שפירא

הראיתם איזה יופי זרעים קופצים

עוד מעט מונדיאל וירוצו וינגחו השחקנים במגרש הכדורגל. כחובב טבע טיילתי הרבה בשדות באביב ובתחילת הקיץ ונזכרתי בזרעי התורמוסים הפורחים באביב המוקדם - פרחים כחולים וסגולים ובשרב הקיץ קופצים הזרעים החוצה מתרמיליהם ולא מתפזרים ברוח רחוק מצמח-האם. הראיתם איזה יפי זרעים קופצים במונדיאל נפש עם תזכורת לתקופת התלמוד ואני שהייתי ילד מעברה שגם התורמוס בעיני היה מאכל-קינוחי בסעודה "תורמוסא שולקין אותו שבע פעמים ואוכלים אותו בקינוח סעודה". 

ואני בכיתה ז' בא לבית ספר מהמעברה למושבה והמורה "חיים בלצן" לא לימד אותנו ביאליק וטשרנוחובסקי - לימד אותנו "היער בחדרה" ל- "דוד שמעוני - שירה קשה לעולה החדש, קשה גם לתלמידים ותיקים. המורה הזה שגם הוא קצת ותיק מעולה חדש שידע עברית עוד בגולה,שעדיין לבש תחתונים שלפעמים שרוכיו היו צצים מבעד לאשנב מכנסיו והתלמידים הותיקים יותר בכיתתי היו צוחקים בינם לבין עצמם כשראו זאת ובהמיית הצחוק ניגשתי באמצע השיעור ולחשתי לו על "הפוסטה המזדנבת ממכנסיו, הייתי תלמיד מהטובים בכיתה וגם על זה הודה לי חודשים. בשליש האחרון בכיתה ח' בא וביקש שאני אכתוב בכתב ידי את הציונים באומרו כתוב "טוב-מאוד" "טוב-מאוד" על כל המקצועות שבתעודה וחתם בחתימתו על התעודה.

בני-כיתתי שאלו כל הזמן "מה המורה הזה רוצה מאיתנו ועוד מבקש לחנך אותנו?!". 

ואני הערצתי את המורה הזה - מורה טוב שנתן את הלב והנשמה ללמד אותנו!

לאחר שנכבשה ירושלים - ראה אותי עם אשתי (הטרייה) על המדרגות להר-הבית, דברנו ודברנו וביקש לצלם אותנו שם. כעבור שבועיים קבלתי בדואר את התמונה שצילם.

יום שישי, 5 ביוני 2026

שלמה שפירא: כתוב. אל מי תכתוב. על מה תכתוב. היש עוד על מה לכתוב

שלמה שפירא

כתוב. אל מי תכתוב. על מה תכתוב. היש עוד על מה לכתוב


כתוב

אל מי תכתוב

על מה תכתוב

היש עוד על מה לכתוב


יש ויש

על אישה שאהבת תכתוב

על יקירים שאהבת ואוהב כתוב


חכמים שהמציאו נייר ועיפרון להם התודה והברכה


ואנחנו ההידיוטים האידיוטים מברכים "שהחיינו וקיימנו..."

על מה עלמתי

אם אשכחך תישכח ימיני.


ימינה ושמאלה

לחזית שור

כמו ההוא השוטר מסרט ביפו שעבדו עליו ואיך למדנו כולנו לעבוד אחד על השני

לימין שור

אין כבר שמאל

ובבארות המים - באר-שבע, באר-טוביה, באר-יעקב, באר-חושחש...

חש שהדופק של מדינה רדודים רדודים, עמומים עמומים 

ומי יצילנו מרעב

"עמומה-בנת-אלפשה"

והממשלה אולי תעניק "פטור" לכל מי שרעב.


יום רביעי, 3 ביוני 2026

שלמה שפירא: ונטורה / ונטוררו

שלמה שפירא

ונטורה / ונטוררו

"ונטורה" - שם משפחה שמקורו בספרדית ואיטלקית  ומשמעותו "מזל טוב".
מ- "ונטורה" מגיעים ל- "ונטוררו".
"רעות ונטוררו" זמרת שרה אופרה באיטליה ומציינת " למדתי את כל השפות ששרתי בהן וגיליתי את השירים של "דליה רביקוביץ" ו- " יהודה עמיחי" 
ורק אז הרגשתי שאני שרה את הקונפליקט שלנו - כך אני לא צריכה ולא יכולה לתת לקולות מבחוץ לקבע אותי ולהכניס אותי לתבנית.
אשוב עכשיו ל - "ונטורה" / ל- "יצחק ונטורה" (1941-2019) שהיה נגן, מלחין ומפיק, שהפליא לנגן על אחד מכלי הנשיפה העתיקים במזרח - "חליל הנאי"
העשוי מקנה-סוף - סיפור קמאי על מסע הנמשך מהרי איראן וטורקיה ומדבריות ערב ועד אלינו ממש - הרי משה רבנו בן עמרם ויוכבד משבט לוי הוחבא בתיבת גומא בין קנה-הסוף.
וישנו "גיא ונטורה" שעכשיו כמעט בגיל בר-מצווה והוא כבר שחמטאי. ו- ד"ר מוריס ונטוררו מנהל מחלקה חירורגית שהיה בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת איסטנבול 
וכל משפחות ונטורה/ונטוררו כתובים באתר ההיסטוריה המשפחתית עם אילן-יוחסין.

תמצאו הרבה חנויות מכל הסוגים בארצנו הקשורים לשם "ונטורה". 

ויש "לוקאס ונטורה" - קשר מברזיל בקבוצת הכדור רגל באר-שבע.
ויש עיר "ונטורה" עם חוף ציורית בדרום קליפורניה הידועה במזח  שלה, בטיילת שבה ובפארקים שבה שתיירים רבים פוקדים אותה.