שלמה שפירא
"בית היוצר" ל- פינחס שיפמן בן סירה, כרך רביעי, יצא לאור בסיוע מוסד הרב קוק שעל יד הסתדרות המזרחי ו- חברת "אמנות", כל הזכויות שמורות ל- יעקב בן סירה, 1947 (שהוציא לאור את סיפרו של פינחס, שהלך לעולמו ב- 5 במאי 1945)
על "החינוך בכשלונו"
ההתבוללות פרי החינוך הדמוקרטי
פרק מעניין בספר - "החינוך בכשלונו" המתחיל בעמוד 33. בפרק זה מדברים על חינוך: חינוך עממי, חינוך דמוקרטי בהשראת תרבות דמוקרטית, חינוך מצומצם, חינוך לגאווה לאומית (גם כזו עוורת חרשת), חינוך וכלכלה, חינוך מפואר מהולל שכל הפדגוגים ממלאים פיהם תהילתו...וכותרת הרק "החינוך בכשלונו.
הספר נכתב בסביבות שנת 1947, שנתיים אחרי סיום מלחמת העולם השניה והיתה,כנראה, גם השפעה על העמדה הכתובה בספר. "המלחמה הוכיחה את הכשלון המחפיר של החינוך הנהוג בין אומות-העולם באירופה ובאמריקה. החינוך של עמי הדימוקרטיה לא מילא את תפקידו, שהוטל עליו. מתפקידיו הראשיים של חינוך זה הוא להכשיר את התלמידים להתיר את תסביכי החיים, לפתור בחכמה ובכושר את הבעיות השונות העומדות לפניהם. לנהל בחכמה הרואה את הנולד את המשק הכלכלי והרוחני שלו. לגבי היחיד, אמנם הועיל חינוך זה. יחידים מסוגלים להצליח בחייהם ולעשות חייל בעסקיהם, ואילו העם כולו בתורת יחידה לא הוכשר לכך...התסבוכת הכלכלית הביאה לידי מלחמה עולמית נוראה זו ולא יכלו להתיר את הסבך הבינלאומי אלא על-ידי שפיכות דמים במידה מרובה...והחינוך המפואר והמהולל שכל הפדגוגים ממלאים פיהם תהילתו, מה תרומה תרם בשביל להרבות כושר פעולה וחכמת חיים וסגולת הנהלת משק ופיתוח חכמה הרואה את הנולד? הפרי מעיד על העץ , התוצאות מעידות על החינוך, שהוא לקוי מעיקרו...
וביותר בולטים הליקויים הללו ביחס העמים לגורל ישראל בימי השואה. כשהתחילו רדיפות היטלר כנגדנו ...איה אהבת הבריות והשיתוף המעשי הממשי בצרת הזולת של העמים הדמוקרטיים?מה חינוך נתחנכו בני עמים אלה? ומה המוסר הטוב, שהקנה להם החינוך הדמוקרטי? אטימות הלב לצרת ישראל היא פשיטת-רגל גמורה של התרבות הדמוקרטית ושל החינוך הדימוקרטי. בארצות הדימוקרטיות נמצאים למעלה מחמשים מיליון תלמידים. ואיה קול צעקתם של מוריהם למשמע הזוועות, שנעשו בילדי ישראל? ומה דיברו המורים הללו לתלמידיהם על עינוי ילדי ישראל ועל הצורך לבוא להצלתם?
ההתבוללות האוכלת את מיטב חיינו והאוטמת לב ומוח לגורל ישראל, אף היא פרי החינוך הדמוקרטי הוא, המטשטש את הצורה האישית והלאומית, את החכמה היהודית ואת אהבת הבריות . חינוך זה הוא שהעלה את הערך המלולי של טוב וחסד על הערך של מעשי הטוב והחסד. וחינוך זה הוא ששלל מחלק גדול של היהודים את החוש הבריא לחוש מראש את האסון המתחולל...
...התרבות הדמוקרטית היא תרבות לפי מידה בינונית...המידה הבינונית בחיי תרבות כשהיא לעצמה אף היא יש בה הרבה מן הברכה, כשהיא מרוממת את נמוכי הקומה לשלבים בינונים בסולם התרבות ומספקת להמונים הרחבים צרכיהם הרוחניים,...אולם כשהמידה הבינונית רואה את עצמה כשיא התרבות, שאין למעלה ממנה; משהיא נעשית למחוקקת ושליטה הגוזרת על התרבות ועל שיעור קומתה, הריהי נעשית מידת סדום, המניחה את כל הכוחות במיטת-סדום אחת לכל הגילים ולכל הכוחות, לכל הקומות ולכל הסגולות...תוך הרמת ההמונים הרחבים על גבעת התרבות .
לשם כך צריכה היתה להוריד את שיא התרבות לשיעור-קומה של ההמונים. ומכאן שקיעתה של התרבות הדמוקרטית...
קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה 2013, מאי 24,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!