יום שבת, 6 במרץ 2021

שלמה שפירא: "מקלט V" = "מקלט חמש" ל- באד שולברג (רומן) / על ה"אמנה פאן אמריקנית בעניין מקלט מדיני" / קאראקס 128 / מרס 1954 (עמ' 6)

שלמה שפירא


"מקלט V" = "מקלט חמש" ל- באד שולברג (רומן על רקע לאטיני) 

מאנגלית: אופירה רהט, ספרית פועלים, 1972

 

על ה"אמנה פאן אמריקנית בעניין מקלט מדיני" / קאראקס 128 / מרס 1954 (בעמוד 6 בספר)



סעיף V

לא יוענק מקלט מדיני אלא במקרים דחופים, ובדיוק לפרק הזמן ההכרחי ליציאת הנמלט מן הארץ, בערבויות שיוענקו על-ידי שלטונות המדינה הטריטוריאלית, כדי שחייו, חירותו, או אישיותו, לא יועמדו בסכנה או שידאגו להבטיח את שלום הנמלט בדרך אחרת.

...מקרים דחופים ייחשבו, בין שאר המקרים, שבהם היחיד מבוקש על-ידי אנשים או על-ידי המון אדם שהשלטונות אין להם שליטה עליהם, או על-ידי השלטונות עצמם, ועל האיש מרחפת סכנת חיים או אובדן חרותו בגלל רדיפות פוליטיות ואין בידו להבטיח שת שלומו בדרך אחרת מבלי להסתכן.

                                                      אמנה פאן אמריקנית

                                                       בעניין מקלט מדיני

                                                   קאראקס 128 מרס 1954

 

"גדולתו של אדם אינה בדביקות בקיצוניות אלא באחיזה בשני הקצוות גם יחד"  פאסקאל.

 

עמ' 9

...אני חוסטו מורנו סוארז, אדם מתורבת ורודף שלום, כיצד נקלעתי אני, כלי חמדה אך כלי שביר, למצב ביש שכזה?

מכרי הותיקים, עמיתי, (כמעט, אך לא ממש חברי) למהפכה, נוהגים בי חביבות. הם מעניקים לי תא מבודד אך גם מלאי מספיק של ניירות ועפרונות כדי שאוכל לבדר את עצמי. וכאשר אני אומר שמנהגם אתי בחביבות - אין זו אלא כדאיות לפי מנהגי זמננו. גם אם ירד אלוהים ממרום מושבו יחד עם כל האפיפיורים החסודים - לשווא יאחו את השברים - לכן הכדאיות היא השיטה היחידה שנותרה לעולמנו המודרני המריץ אותנו לקראת...לקראת מה?...מכרי הוותיקים מימי מהפכת אנחֵל בִּיו למדו פרק בתורת הכדאיות,...

 

עמ'11

...כשהייתי נער כתבתי כמשורר תמים שהחלומות הם המזון לנשמה. האם חדל דוסטוייבסקי לחלום כאשר עמדו להוציאו להורג? כאשר הקיזו המסמרים של הצלב את דמו של ישו האם לא נמלט אל חיקן של התיאוריות על האהבה?

 

...אתמיד בכתיבת מכתבי השבועי. אני מכיר את מארטה שלי. היא אישה חזקה, עקשנית ויהירה, אך היא גם אוהבת, רגשנית ומפתיעה. ואולי באחד השבועות הללו יגיע מכתבי לידה וכתב היד יהיה מוכר לה היטב, אותו כתב-יד שבאמצעותו התקיימו החיזורים שלנו...וכך אני ממתין והוזה בהקיץ ש- מארטה תשיב לי, שייפתחו שערי הכלא הזה אשר על האי, שאנחל ביו יחזור אל חלומות הדמוקרטיה ששגה בהם בנעוריו כאשר היה סטודנט, והכל היה בגדר עתיד ורוד. לפני היות המציאות האכזרית, לפני המסמרים של ההווה.

 

 

עמ' 391

הצלחתי לפחות לעשות משהו במנהרה הזאת של הזמן. העליתי את הדברים על הכתב כפי שזכרתי אותם. ועכשיו, אם אצליח למלט את כתב היד יידעו גם אחרים איך הופכים לחוכא ואיטלולא את סעיף V.


21.08.2012

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!