יום שישי, 5 במרץ 2021

שלמה שפירא: "רכוש גנוב" ל-סוזן אדם / בקיץ 2001 משתנים חייו של פשה, ילד צועני...

שלמה שפירא


"רכוש גנוב" ל-סוזן אדם, בהוצאת כתר, 2009, 

עורך הספר: דרור משעני


האישה צבטה אותי בלחי, בעדינות..."איזה ילד יפה, אתה מבין הונגרית?"

 

מגב הספר:

בקיץ 2001 משתנים חייו של פשה. לילד הצועני מתברר שהבית שבו הוא גר עם אביו, אמו ואחותו הקטנה שייך ליהודי זקן שהתגורר בו פעם וחי כיום בישראל. עכשיו הזקן מישראל מתכונן לחזור לעיר שבה גדל ולמכור את הבית, ופשה ומשפחתו ימצאו את עצמם ברחוב.


הספר מוקדש:

מוקדש באהבה גדולה

לילדי היקרים ניצן ותמר

 

 

יונש באצ'י הוא היהודי האחרון שנשאר כאן, וכך מכנים אותו מאחורי גבו. סבא שלי תמיד אמר שיהודים האלה נפלו מן הפח אל הפחת. מי ששרדו וחזרו לכאן אחרי המלחמה נתקעו עם הקומוניסטים, שסגרו את הגבולות ולא נתנו לאף אחד לצאת. הנאצים הרגו אותם והקומוניסטים מחקו את מה שנשאר מהם ואת מי שהיו, כמו שעשו לצוענים כשלקחו את המרחבים וכיבו לנו את הכוכבים ותקעו אותנו בחדר וחצי...

 

"אחר-כך היא חייכה אלי ואמרה ליונש באצ'י , "יאי, חבל שאין לנו ילד כזה חמוד בצ'יקגו."

היהודי האחרון צחק ואמר שהם יכולים לקחת אותי לאמריקה אם הם רוצים, ושאף אחד לא יתנגד, אני חושב שהסמקתי. התעצבנתי. מה הוא מדבר עלי כאילו אני מהגורים החצי גזעיים שלו?   (מעמוד 136)

 

"שמעתי שבאו אנשים לראות את הבית. מה תעשו?"

"מה נעשה?...מה תעשו את וסבתא שלך?"

"אתה מדבר שטויות, לנו אין בעיה."

...התעוררתי די רגוע.

לא יודע בשביל מה הם קבעו להיפגש בעשר אם הגרמני החליט שהוא לא רוצה את הבית...

 

עכשיו אביב 2003. אנחנו מחכים.

...אומרים שכולם יגיעו. הזקן מישראל, הלקוח מגרמניה, היזם מבודפשט. הם יבואו לעשות כאן ביזנס. הם רוצים את הבית שלנו, את החורבה הזאת. הבית במיקום מעולה, ואולי יהפכו אותו לבית-מלון. המשפחה שלי קיבלה כאן חדר וחצי בתקופה של צ'אושסקו, כשהביאו את כל הצוענים לטרנסילבניה שידללו את אוכלוסיית ההונגריים. למרות שיש לנו אישורים לשכירות ממשלתית וחוזים חתומים מהעירייה, אומרים שהם יכולים לזרוק אותנו לרחוב...לא משנה. עכשיו כולם מתעסקים בעניין של השוק האירופי המשותף. גם הממשלה החדשה רוצה להיות בזה, וכולם אומרים שזה טוב, רק כדי להתקבל לשוק המשותף הממשלה צריכה להמציא חוק שיבטיח להחזיר כל רכוש שהולאם בתקופה שהשלטון הי ה קומוניסטי או לפצות עליו. כך הסביר לי סבא שלי לפני שמת...המתווכים הרומנים כבר הודיעו להונגרי, שיבוא, כמו תמיד, עם הגרמני, כאילו שהם אחים, למרות שההונגרי יהודי והגרמני גרמני, לא משנה, הם בונים כאן בתי-מלון, בנייני משרדים, פותחים מסעדות, ועכשיו הם רוצים לעשות ביזנס עם הבית שלנו. אם הזקן מישראל יצליח למכור את הבית, יזרקו אותנו לרחוב...


21.07.2012

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!