יום שלישי, 23 במרץ 2021

שלמה שפירא: "פתחו שערים" ל-אהוד אבריאל, ספרית מעריב, 1976 ב-22 בינואר 1944...הודיע נשיא ארצות-הברית על הקמתו של "ועד פליטי מלחמה,..לסכל את הקשר הנאצי להשמיד יהודים ושאר מיעוטים נרדפים...איירה הירשמן...

שלמה שפירא


"פתחו שערים" ל-אהוד אבריאל, ספרית מעריב, 1976

ב-22 בינואר 1944...הודיע נשיא ארצות-הברית על הקמתו של "ועד פליטי מלחמה,..לסכל את הקשר הנאצי להשמיד יהודים ושאר מיעוטים נרדפים...איירה הירשמן...


בספר הקדשה:

לזכר חגי, אחי


...ב-22 בינואר 1944, כאשר הייתה המלחמה בשנתה החמישית, הודיע נשיא ארצות-הברית על הקמתו של "ועד פליטי מלחמה,. כמה פקידים ידועים ביושרם ומודעים לענין נפגשו בוושינגטון, כדי לתכנן פעולה שזה מכבר היה צריך להתחיל בה. המנהל-בפועל של הגוף החדש, ג'ון פהלה, שיגר את הוראתו הראשונה לכל המשלחות הדיפלומטיות בחוץ-לארץ: "יש לנקוט פעולה כדי לסכל את הקשר הנאצי להשמיד יהודים ושאר מיעוטים נרדפים." נראה שהגיעה לקצה תקופת הזהירות וחוסר משוא-הפנים".


איירה הירשמן, סגן-הנשיא של רשת בתי הכל-בו "בלומינגדייל", שנתמנה נציגו של ועד פליטי המלחמה האמריקאי שהוקם בחיפזון, הגיע לאיסטנבול עם רעיונות מנופחים ביותר - במה שנוגע לחשיבות שליחותו (נציגה של הממשלה החזקה ביותר בעולם) ובדבר האפשרויות הבלתי-מוגבלות שמבשרת הופעתו (המאוחרת אמנם) בזירה, לעומת המאמצים המפורדים והבלתי-יעילים שנעשו עד עתה על-ידי כוחות קטנים מדי. בעצם הגיעו למקום ראה חצי-ישועה, וכיוון ש"הבחורים של 'המוסד'" עוסקים בעבודה "בלתי-ליגלית" - ואילו הוא שליחה של מעצמת-על (וקיבל הסמכה רחבה לעבודתו ההומניטרית מאת נשיא ארצות-הברית) סירב תחילה להכיר בקיומנו.

איירה הירשמן עבר את שלבי הכשרתו הראשונים בהתלהבות ובמרץ; וברוב בהילותו כמעט שהחניק את עבודתנו. הוא הפליג לתכנית הגיונית אך חסרת-שחר: שהצלב-האדום יערוב לבואם הסדיר של פליטים, על ידי מתן תעודות-מסע לאניות טובות וגדולות דיין לביצוע הפינוי בקנה-מידה משמעותי. הוא דן ישירות עם הצלב-האדום ועם השלטונות התורכיים, ואף הואיל להיפגש עם ברלס (שייצג לפחות גוף לגלי - הסוכנות היהודית).


עברו שבועות עד שתפס הירשמן, שלצלב-האדום ענין רב בהוצאתם של תעודות-מסע וכיוצא באלה, אלא שהוא חשש פן יבולע לחופש הפעולה שלו בתוך גרמניה הנאצית אם יצדד בצורה גלויה במאמצים להצלת היהודים שהיטלר דן אותם לכליה. ועברו שבועות עד שהשתכנע הנציג האמריקאי, כי חלום באספמיה  הוא, לחשוב על חכירתן של אניות גדולות וראויות לשמן להובלת פליטים מנמלי הים השחור לאיסטנבול: אניות אלה היו דרושות במקומות אחרים, ושם השיגו מחירים מופקעים לא פחות. מפלותיו של הירשמן בזו אחר זו עוררו דאגה ואכזבה, אך לא הביאו אותו לרפיון ידיים ולפי שורת ההיגיון, הצטרף למחתרת שלנו.


28.03.2013

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!