יום שישי, 28 ביולי 2023

שלמה שפירא: להבליע את ההיסטוריה / הערה ליוסי סדן (הארץ-6/8/2010) / מחקר רציני על "יהודי עיראק" אינו בנמצא עדיין

שלמה שפירא

להבליע את ההסטוריה

הערה ליוסי סדן (הארץ-6/8/2010)

מחקר רציני על "יהודי עיראק" אינו בנמצא עדיין

 

ואתה מציין יוסי ש" זיכרונות שיצאו מתחת קולמוסם של יהודי עיראק אינם חסרים על מדף הספרים. מטבע הדברים יש בהם התרפקות, קורת רוח ומורת רוח, רגשות ואף אמיתות היסטוריות מובלעות,"

גם לי יש הרגשה כזאת, אבל למה להגיד "אמיתות היסטוריות מובלעות"? ואני חושב שאתה צודק!

בהקשר זה, צריך להבחין בין "האקדמיה העיראקית" לבין השאר,שכוללים יוצרים, אנשי-רוח ואנש-שטח (אינפורמנטים)ועוד. "האקדמיה" "שתקה" שנים ולדעתי יותר משלושה עשורים והס מלכתוב משהו אישי ואוטוביוגרפי. צריך לזכור, כשרק מי שמגיע לאולימפוס מותר לו לשוב ולדבר על צעדי הדשדוש אל האולימפוס. היו יוצרים שונים ואנשי-תיעוד שיצרו "בנק" רציני למחקר, לספרות ותרבות ובאיחור רב מאד באה "האקדמיה העיראקית" ולאט לאט ניסתה ואף הצליחה להחליף סוסים ולרתום גם לעצמה את "הבנק" הזה. ה"בנק" הזה ביסודו אינו מחקרי עמוק והיו חוקרים  לא מן העיראקים שקל היה לכתוב על יצירתם של יוצאי עיראק, שהרי תיעוד רב היה וגם ה"אקדמיה" ששתקה החליטה גם היא להתחיל "לזמֵר". צריך לזכור, ואני מדגיש שהמהפכה במחקר התחילה מלמטה למעלה ולא מלמעלה למטה ו"האקדמיה" צריכה להצטנע בנושא זה. מחקר אמיתי עוד בוא יבוא. היום. צריך לזכור, שבאיחור רב "האינפורמנטים" התחילו לתעד ומתעדים מזווית הנוחה לא לעבר אלא לעתיד.

צריך לזכור שאצל יוצאי עיראק דוקטור או פרופסור או מצליחן באיזה שהוא תחום שווים עשרת מונים מאנשי הגות ורוח וחוקרים ממשיים בנושא. על כן אני מסכים עם יוסי סדן באומרו "אמיתות היסטוריות מובלעות". אפילו אלה החוקרים שבאו וניסו לחקור בנושאי התרבות והספרות כוונו, מלכתחיחלה על ידי ה"אקדמיה" ולמרות ה"בנק" הרציני שעמד לצידם, היו "משוחדים" במידת מה ועיגלו המון פינות, לדעתי, מחקר רציני עדיין איננו בנמצא וחבל.


קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה  2010, אוג׳ 17

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!