יום ראשון, 23 ביולי 2023

שלמה שפירא: אחת מן הכתבות שלי בעיתון "הצופה" / 13.2.2007 / "רוסיה משטה בנו בשאלת הגרעין"

שלמה שפירא           13.2.2007


רוסיה משטה בנו בשאלת הגרעין

 

נשיא רוסיה, "פוטין" תקף בסוף השבוע שעבר את מדיניות החוץ של ארצות הברית, וטען שהיא גורמת למרוץ חימוש עולמי. "ארה"ב חצתה את קווי הגבולות בכל דרך אפשרית, זה מאוד מסוכן כי איש כבר לא סומך על החוק הבינלאומי" - אמר פוטין: "הדבר מוביל לרצון של מדינות להתחמש , כולל בנשק גרעיני".

אבל ההפך נכון. "על ראש חוצה הקווים, פוטין, בוער הכובע", כי דווקא עכשיו, רוסיה מלבה את המרוץ  לחימוש גרעיני. 

משק האנרגיה בעולם משחק תפקיד חשוב בידי הרוסים . כמדינה המשופעת בנפט ובגז טבעי ונהנית מכל עליה במחיר ,היא מרשה לעצמה להתייחס  בנושא משק האנרגיה בצורה אחרת מארה"ב. היא מקרבת ארצות חסרות אנרגיה אליה בגלל השלמת אינטרסים, אבל גם מקרבת ארצות עשירות אנרגיה בגלל חוסר בניגוד אינטרסים במשק זה. ניצול משק האנרגיה בידיה מדאיג מאד ואת ארה"ב במיוחד, אבל גם ארצות אחרות, כמו יפן וגרמניה וכו". דווקא ארה"ב עומדת היום אובדת עצות לנוכח חזרתה של רוסיה כמו באותם ימים לפני קריסת ברית המועצות, אם לא במשנה תקיפות והתרסה בהקשר זה. אותה התקרבות לארה"ב מצד רוסיה הגדולה לאחר קריסתה הולכת וקטנה עד כדי כך שפה ושם שומעים על חשש לפתיחת מלחמה קרה שניה ועל שימוש מוגבר באספקת אנרגיה מצד רוסיה כאמצעי סחיטה מארה"ב ומארצות האיחוד.הפזילה הבולענית מצד רוסיה למוקדי השפעה חדשים, גורמת שרוב הסיכומים, ההצעות עם ארה"ב נשארו על הנייר כי היישום בשטח הוא, למעשה, הדחקה ממושכת בעולם מן ההשפעה האמריקאית הבלעדית על ידי רוסיה. כך רוסיה צוברת נכסים אסטרטגיים ישנים וחדשים בעולם, בעוד ארה"ב מאבדת ועוד שוקעת בנטלים קשים חדשים.

דווקא בשנה האחרונה ישנה התעניינות חוזרת למעורבות רוסית באזורנו ובמקומות אחרים בעולם וכבר פנתה רוסיה לכמה ארצות ,ביניהן - מצרים ,אלג'יר וכו' והציעה עזרה בהקמת כורים אטומיים "ידידותיים" ושיתופי פעולה במחקר 

מדעי וטכנולוגי. למעשה, רוסיה היא זו ,שאומרת לארצות העולם תתחילו במרוץ הגרעיני, לכאורה, כצעד ידידותי אבל יודעים שעם ה"אוכל" בא התיאבון (חבר פרלמנט מצרי ממפלגתו של הנשיא מובארק אמר היום, כי "רק פצצת אטום שתמחק את ישראל תעצור החפירות סמוך למסגד אל-אקצה".).

 וכבר יש כמה מדינות בעולם, שברגע שרכשו טכנולוגיה גרעינית ומספיק ידע תיאורטי גרעיני מנסות להמשיך הלאה בפיתוח כורים מבצעיים לפיתוח נשק גרעיני בצד כורים גרעיניים תמימים ,כך שהעולם עומד בפתחו של עידן גרעיני לכל והמצב היום בעולם מצביע על מגמה כזאת.

גם אותה יד קשה של ארה"ב ו"בנותיה" הולכת רכה יותר ויותר וזה בגלל התחזקות מדינות מסוימות שגם הן נכנסות למרוץ וגם בגלל הגישה והאורינטציה הרוסית המקילה מצד הרוסים בהקשר זה.

בהקשר לכך, תגובה אמריקנית לא איחרה לבוא אחרי דבריו של פוטין: רוברטס גייטס, שר ההגנה האמריקאי הגיב כעבור יומיים באומרו "אנו מופתעים מהתבטאויותיו של פוטין. האשמותיו הן שקריות..." והמשיך "ייצוא הנשק הרוסי למדינות אחרות והעובדה שרוסיה מתפתה להשתמש במשאבי האנרגיה שלה לצרכי שכנוע פוליטי מהווה מדיניות שגורמת לאי-יציבות עולמית".

ולגבינו: פוטין דיבר בחום אחרי ששמע את אולמרט מבקש לצמצם את תמיכת רוסיה בפרוייקט הגרעין שלה. "אף אחד לא רוצה פצצת גרעין ליד הגבול שלו". כך הוא השקיט את אולמרט ואותנו. אבל אנחנו כבר יודעים שמן הרוסים, סיכומים לחוד ומעשים לחוד. צריך לזכור כאשר אותו פוטין מרגיע אותנו, הלך והרגיע גם את איראן "כעת אינני רואה מכשול להמשך שיתוף הפעולה עם איראן בתחום הגרעין..." 

לאחר מכן התבטא פוטין, ש- "לאיראן יש זכות לנשק גרעיני". כך יוצא שצעדים מגבילים בנושא הגרעין על ידי ארה"ב על ארץ מסוימת כמו איראן , נענים מיד בצעדים משפרים לנושא הגרעין ואף עזרה בשמירה על מתקני הגרעין מצד רוסיה ( לפני ימים אחדים נמסר כי מערכת הנ"מ הרוסית המתקדמת tor-m1  המסוגלת להתמודד עם מטוסים בעלי מהירות ויכולת תמרון גבוהה נמסרה לאיראנים כדי להגן על מתקניה הגרעיניים.).

מדינה קטנה כישראל חייבת לשקול היטב את המשך צעדיה להבטחת קיומה. נשאלת  השאלה  האקוטית, מה יהיה כאשר כללי המשחק הגרעיני יופר באיזור, ואם להאמין לשר ההגנה הנוכחי של בוש שישראל היא מדינה בעלת פוטנציאל גרעיני . נשאלת השאלה - האם עדיין יש לישראל את הפוטנציאל להרתעה גרעינית , כדי שלא תבוא שואה שניה על עם ישראל?


קטע ששלחתי ב- מייל לעיתון "הצופה" ב- 2007, פבר׳ 12, 22:37. / עיתון "הצופה" פרסם מדי שבוע כתבה שלי בנושאים שונים.!



 

 


תגובה 1:

  1. כתבה זו אקטואלית גם היום ומאז שכתבתי אותה לא השתנה דבר ומחריף יותר הדבר.
    שלמה שפירא

    השבמחק

תודה רבה!