יום שישי, 28 ביולי 2023

שלמה שפירא: "קורות העולם" "מימי התרבויות הקדומות ועד שנת 1942" מאת: ג'וזף רייתר, עברית: ש. שפירא,

שלמה שפירא

"קורות העולם" "מימי התרבויות הקדומות ועד שנת 1942" מאת: ג'וזף רייתר, עברית: ש. שפירא, בצירוף תוספת דברים משנת 1942-1960, מהדורה חדשה ומעודכנת, הוצאת אחיאסף, 1962, 506 עמודים.

עם מבוא, נספח תגליות ואמצאות, ארבעה-עשר הסעיפים שנמסרו על-ידי הנשיא וילסון להסכמי-שלום גלויים

(481-2), המגילה האטלנטית (483-4), מפתח שמות וענינים, מפת השתלטות אירופה על פני תבל עם שטח מושובותיה עד לחוזה פריס 1763.

  

העותק שברשותי נושא חותמת "י. מדברי".

וגם הקדשה אישית בכתב יד:

ליעקב מדברי

אחולים לבביים

לבר-מצוה

ממשפ' קרמר

63. 5 . 30

    ת"א

 

מן המבוא

בעיקרו של דבר, היסטוריה אינה אלא תולדות מאמציו של האדם לחיות עם רעהו בכפיפה אחת. זה פשוט בתכלית הפשטות. אולם האדם לא מצא את הדרך כיצד חיות בשלום איש עם אחיו ועל כל פנים מצא את הבעיה לא קלה ביותר.עתים ניסו הבריות לפתור את הבעיה בעזרת אלות ורמחים וחצים, בעזרת תותחים, טאנקים ואדי-רעל. ויש שניסו להתגבר על החשדות ועל פחד איש מפני רעהו בדרכים של שלום, שמגמתם להבטיח לכל אחד את הזכות ליהנות מפרי עמלו ולשבת בביתו לבטח, פחות או יותר...

ומכיון שהמאבקים והדאגות של כל דור ודור דומים, בעיקרם, למה שהיו בדורות הקודמים - הרי שההיסטוריה היא ענין בשביל האדם לענות בו. לדאבוננו, רבים מאלה שלבם נמשך לסקור את תולדות האדם בכל מהלך הדורות, הופנו בהכרח לספרי-לימוד. אולם ספר-לימוד איננו ספר-קריאה. ספר-לימוד הוא ספר-עזר, המלא וגדוש פרטים, שנועד לשמש את צרכי התלמידים המתמחים במקצוע והמקבלים גם הדרכה והסברה בעל-פה מפי מוריהם והמשלימים את תלמודם בקריאת מקורות.

ספר זה, המוגש לפני הקורא - איננו ספר-לימוד. הוא נכתב למען כל אדם, המתעניין בהיסטוריה שכל בר-דעת מתעניין בה, ושרצה זה מזמן בסקירה קצרה על תולדות האדם...אין להצטער על הקיצור. הספר אינו מוגש כתחליף למחקר יותר מפורט...לראות את התקופה הקרובה ללבו כשהיא משובצת במסכת ההיסטוריה הכללית ובפרספקטיבה הנכונה.

ג'וזף רייתר                        (מחבר הספר)

אוניברסיטת ניו-יורק


קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה 2013, יוני 15

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!