יום רביעי, 30 בדצמבר 2020

מכתבים ל- שלמה שפירא (ויהיה המשך)

 מכתב ששלח לי הסופר והעורך הספרותי של "מעריב" , מר חנוך ברטוב

    ב -10.5.1987  .

 

    "לשלמה שפירא שלום רב ,

    אחרי שיחתנו הבוקר שבתי ועיינתי בשיריך והחלטתי לפרסם את השיר "אררט" .

    ואני מתנצל על "עינוי הדין" שגרמתי לך .

                                                                           בברכה

                                                                     חנוך ברטוב

                                                                                                         "

הערתי לעצמי אחרי החלטתו:

כמה עורכים ואנשי רוח לא "ישנים" באותו לילה שבהחלטה שחושבים עליה - שאולי נעשה ב- "עינוי דין".

את האיש , חנוך ברטוב, הערצתי מאז ומעריץ אותו עד היום .

 






מכתב לשלמה שפירא מ – שמואל מורה

 

 

 

האוניברסיטה העברית בירושלים

הפקולטה למדעי הרוח

 

 

                                         1.7.91

לכב'

המשורר המחונן והדגול , ידידי שלמה שפירא ,

 

   חן חן לך על התשורה היפה

שזכיתני בה , קובץ שיריך היפים ,

האימג'סטיים .

אני חש גאווה בכל קובץ שירים

שמשורר יוצא עיראק מצליח לשלוט בכשרון

מעולה בשפה העברית שעדיין מתחמקת

ממני למרות השנים הרבות שאני מחזר

אחריה .

 

                            בברכת מזל טוב

                              ועלה והצליח ,

                                                   -חתימה-

                              שמואל מורה


 

 

מכתב לשלמה שפירא מ - רות נצר

 

                                          10/4/95

לשלמה שפירא – שלום וברכה

 

קראתי את שיריך ב"מאזנים" , וקראתי שוב , ושוב ושוב .

- השיר החידתי – "שועלים" , בתקוה לא להיות שועלה .

ובעיקר , השיר החזק , האלגי אודות הצבי :

ששתי שורותיו הראשונות הן שיר לעצמו , ולא צריך

יותר ! ואז הן מכה בלב , והשיר ישאר

פתוח לאנחותיו הגדולות שיהדהדו בצל כולו .

ואז , את שאר השורות לארגן לשיר נפרד .

שיר הצבי – חיה אהובה עלי במיוחד – מזכיר לי שתי

שורות משיר של רוזריו קסטיאנוס ( בספר –

"אתה אינך שירה" , הוצאת כרמל ) :

"כי האדם חית שממות נמלטת / צבי עם חץ בחלציו / שותת דמיו "

                                                                               (עמ' 48) .

 

                    מקוה ששלומך בטוב

                                      בברכת חג שמח

                                           רות נצר

                                            רעננה

 

מכתב לשלמה שפירא מדן בולוטין – דן דן

אני כבר לא זוכר את השירים ונשארה אצלי רק פנייתו  

 

 

 

                                           

18.1.89            

 

שלמה יקירי שלום רב

 

אנא בדוק צרור שירים זה ותקן כל מה שנראה לך

חשוב מאד להקפיד על

1) הדמיה

2) מבנה משפט

3)אוירת השיר

4)האם הנושא מעניין וכו' וכו'

 

אני סומך עליך שתעשה עבודה יסודית

 

תודה לך

                                    הנני שלך

                                                              -חתימה-

                                      דן דן

 

מכתב לשלמה שפירא מ"עכשיו" (גבריאל מוקד)

 

 

 

           עכשיו

ספרות. אמנות.

 

 

                            תל-אביב 28 באפריל 1986

                                 ת.ד. 3421

לכבוד

מר שלמה שפירא

רח' לייב יפה 68

הרצליה 46321

 

 

א.נ. ,

דר' גבריאל בקשני להודיעך כי שירך "אררט"

בא בחשבון לפירסום ב"עכשיו" .

 

                                         שלך בברכה ,

                                             -חתימה-

                                         רינה זכריה

                                        מזכירת "עכשיו"


מכתב ששלח לי הדרוזי דאהר האיל לאחר שעיין בספרי "קות אלטיור" שבו מתורגמים 120 שירים משלי לשפה הערבית על-ידי סמיר נקאש  
(שם הספר בעברית - "לחמו של צפור"). 
המכתב נשלח ביום 11.08.2007

לידידי שלמה שפירא ,

אור בוהק ביצבץ לי מבין שורות שיריךָ . 
בכל פינה ופינה אפלה בעולמנו החומרי , נסיתָ להזרים "אור" ,כדי שאותו אור 
יְשַנֶּה את בני-האדם ויהיו "בני-אדם" שיחפשׂו כמוךָ את ה"אמת" האלוקית ואת "האור הגנוז" הטמון בהם .
הרמב"ם אמר : "מי שלא מחפשׂ את האמת -האור - הרי הוא חיה בצורת אדם" 
והרי אתה האדם שנוצץ מאור כוחו .
כולי תקווה שאורך לא יאזל ולא ידום – עלה והצלח
ותודה לך מקרב לב ,

דאהר האיל

*****

לאחי שלמה ! 

אחי שלמה אחי הגדול

 אחי שלמה היה מודל לחיקוי

 אחי שלמה ידע מתמטיקה(גם בשנות ה-50 )

 אחי שלמה ידע אנגלית

 אחי שלמה היה חייל מצטיין

 אחי שלמה בשנים הקשות עם העלייה מעירק מצא את הדרך לכלכל את עצמו

 אחי שלמה ידע ללמוד וללמד ולהיות קנאת סופרים עוד מנעוריו.

 אחי שלמה היה מצטיין בכל אשר עשה.

 אחי שלמה בנה בית לתפארת.

 לאחי שלמה הייתה אישה יפה עם עיניים כחולות מיוחדות.

 אחי שלמה יודע מה זאת אהבה ונאמנות אין קץ.

 אחי שלמה ידע מכאובים אין קץ.

 אין דומה ולא יהיה דומה לאחי שלמה.

 לאחי שלמה ילדים נהדרים חובקי עולם ואוהבים.

 אחי שלמה משורר וסופר .

 לאחי שלמה שירים המביעים יושר, מאבק לצדק (לפעמים הצדק אבסלוטי).

 לאחי שלמה יש עקרונות .

 לאחי שלמה היה אוסף הפרפרים הגדול והיפה בארץ וביום אחד החליט

כי עדיף שיהיו חופשיים , כמו החופש אותו רצה אחי שלמה .

ורק נשאר לברך אותו בברכה שימשיך להיות אותו אחי שלמה

 המשורר, הסופר, האבא , האוהב, איש האשכולות והעקרונות ואציל הנפש.

 וגם שתהיה השנה הבאה עלינו לטובה טובה במיוחד לאחי שלמה כי מגיע לו .

 

 יום ראשון, 30 באוגוסט  2009 ב- 15:01


****


                    אורה אילן

                       30.11.96

 

מכתב ששלחה לי אורה אילן עם צאת ספרי

                      "וידוי מודרני"ב-1995

... אני אוהבת את הספר . אני אוהבת לקרוא איך אתה מצליח לדלג על העצב

ועל רגל אחת לבנות לך קן ש?מח . אתה משדר הרבה אופטימיות בשירים ,

שירים המדברים על אור . וגם על חסידה-ציפור-פריחה-אושר-צמיחה ועוד ,

דברים נדירים בעולמם של בריות עלי אדמות .

שזירת חיים מאור האהבה המורכב מ- לבן שחור ואדום , מ- ש?מלת כלה

ותכריכים , לילה ואבל , פריחה אדומה ודם ... ואלה עם אלה כולם ניזונים

מן האפור ומ – אלוהים אדם ואמונה .

הרעיונות , הרי הם תפיסות מימי בראשית . אך הבאתם לקורא מתוך מחשבותיך

ובכתיבתך הרי הם מיוחדים רק לך ואני תוהה ושואלת את עצמי האם חיים (חייך)

שגרתיים (שלך) מאפשרים את הקבלה והשלמות ? להסיר את העלים ולקחת

את הפרי ...

בפינת אלוהים הקטנה שלך – איך אתה ... ?

האם אפשר לקנות עולם באהבה ?

ואני מביאה כמה צירופים מהספר שאהבתי :

" ובתוך כל האור : איך יכול אדם שסבל וסובל ... "

"ואין לי שעה לאנשים " – הבדידות מתוך בחירה

"... ואורו של עולם אחר ..."

"... ומרגיש אני שחי רק בשכבה הדקיקה שלי ... "

"... ודמעותי ... "

האור המכסה על הכאבים ,על הסבל ,על הבדידות ,על החיפוש? ...

להסיר את העלים ולקחת את הפרי ולנשקו ולמותקו  ולאוהבו בחום !

"ויאמר אלוהים : יהי אור –ויהי אור ... האור של התבונה ,אור הש?כל ,

אור הים ,אור השמש ,אור הכוכבים , אור התוהו ובוהו , ...

ואני מדגישה שתי שורות שלך : "אור הוא גשר בשירה ... " !

" אדם שעבד כל חייו בשביל לחיות רוצה לחיות היום בשביל לעבוד . "

 

פעם בקשתי מחברי שכאשר הם קוראים את שירי ,שלא יחשבו עלי ,

כי אני רק "צינור" המוביל את המסר , אך כאשר אני קוראת בספרך ,

אני מרגישה שאיני מפרידה את הכותב מן הקורא ואני מבינה מה

משמעות ההכרות עם הכותב ואת הנופך שהיא מוסיפה להבנת הנקרא .

 

                   אני מאחלת לך הצלחה  !

 

  יכולתי להוסיף עוד כהנה וכהנה אך לא איש ביקורת אנוכי .

 

*****  

 

19.6.2001 , ת"א

אל שלמה שפירא

מאת נורית גוברין

 

שלום רב ,

אני מאשרת בתודה קבלת ספר שיריך :

"וידוי מודרני" , בצירוף הקדשתך .

אכן יש לך רשימת פירסומים נכבדה ומכובדת .

השירים יפים מאד בעיני , ונהניתי מקריאתם .

אתה הולך בשבילך המיוחד ובורא את עולמך הייחודי .

לא קל להיות אופטימי ומקווה בתקופה זו  ואתה מצליח בכך ,

וגם להעביר זאת לקורא .

השורה : "אני יושב ומדבר אל קירי " – היא מוטיב חוזר בספר

החדש של מרדכי גלדמן , ואתה הקדמת אותו בכמה שנים !

אחד מסימני ההיכר הוא ההכרות האינטימית עם החי והצומח ,

כאוהב א"י וכמדען .

אהבתי את השורות :

"אדם שעבד כל חייו בשביל לחיות רוצה לחיות היום בשביל לעבוד ."

כמעט סיסמת הפנסיונרים !

אני מאחלת לך שלא תפסיק לשיר !

בברכה ובתודה ,

נורית גוברין

 

הדגשים מהמכתב : 

- אתה הולך בשבילך המיוחד ובורא את עולמך הייחודי

- אחד מסימני ההיכר הוא ההכרות האינטימית עם החי והצומח ,

  כאוהב א"י וכמדען

- השורה : "אני יושב ומדבר אל קירי " – היא מוטיב חוזר בספר

  החדש של מרדכי גלדמן , ואתה הקדמת אותו בכמה שנים !

לשלמה
הפעילות שלך באינטרנט מרשימה
איך בונים בלוג בנענע
אודה לך על תשובה מאירת עיניים
אורה עשהאל

----- Original Message -----

*****


23.03.2008
לשלמה שלומות
אני שמח לגלות כי אתה ממשיך ליצור ובהיקף העולה על זה שחוננת בו לפני יציאתך לגמלאות
אם תבקר באוניברסיטה אל תשכח לבוא לומר שלום
אם תתאם את הפגישה סיכוייך לפגוש אותי יגדלו
כל טוב
ולהתראות

יקי

 (פרופ' יעקב פרידמן)


יקי ,שלום ושבוע טוב,

שמחתי לשמוע ממך ואנסה להיפגש אתך פעם ,לאחר תיאום מראש ,

שלך בידידות

שלמה.


*****

לשלמה
הפעילות שלך באינטרנט מרשימה
איך בונים בלוג בנענע
אודה לך על תשובה מאירת עיניים
אורה עשהאל
27.05.2008
***** 
לשלמה היקר שלום רב,
תודה רבה על הרשימה המרשימה והמאלפת שפרסמת, אך לא מצאתי ברשימה שלך שום התייחסות למאמרים שלי ב- "אילאף" שפרסמתי והזכרתי את היצירה שלך ושל רעייתך ז"ל.
בברכה
שמואל      (שמואל מורה)  1.03.2011  
*****  
שמואל מורה - מאיימל , 17:41 29/3/2014:
יום שבת, 29 במרץ ב 12:36, 2014

לשלמה היקר,
תודה רבה על המאמרים החשובים והציוניים. אתה עושה עבודה מצויינת של היסטוריה ותרבות.

בהוקרה על מפעלך הפרטי האדיר , ישר כח ושבת שלום

*****
11.01.2015
לשלמה שפירא היקר השלום והברכה,

אהבתי מאוד את סיפור העלייה לארץ והכובע וסיפור התפוז שהיה (המוקדש לנתן נלסון).

לרגע לא ידעתי אם אתה הוא אתה (היחיד, בעצם, שזכר אותי במפגש המחזור שהיה). אבל חיפשתיך וכך אף מצאתיך. 
בלוג! 
יחי האינטרנט! 
זאת הייתה לי הפתעה אמיתית ובמיוחד מענגת. כל שיר הוא סיפור וכל סיפור - שיר. 

האמת, שיכותי לשער מה מצפה לי כאשר ראיתי את כתובת המייל שלך. ובכל זאת, הרי צריך אישור....

אמשיך לעקוב ואף אשמח לשמוע ממך,

כל טוב,

רעיה (דורנאית) הלר. 

 *****

שלום שלמה,

...אגב הבלוג מעניין

7.12.2008 (התייחסה לבלוג שלי בוואלה)

*****


Dear Shlomo,
Thank you SO much.

All the best,
Israel
(פרופ' ישראל גרשוני), 
30.08.2009

*****
לשלמה
יישר כוח
איחולי כי תרבה שנים רבות נוספות של יצירה 
ותמשיך לייצג את "הגיגי גיל הזהב" בידידות יקי 
(פרופ' יעקב פרידמן)
29.09.2009

*****
Dear shlomo, Thank you for your interesting poems. Kol hakavod
Shmuel
(פרופ' שמואל מורה)
28.09.2009

*****

שלמה חביבי,

יפה

בהצלחה

יואב

(אגב, שלחת שיר "סיסמא"

 אב ל שכחתי גם את הסיסמה וגם את שם המשתמש...)

(פרופ' יואב וייזל)

28.09.2009


*****

ברוך שובך.

חשבתי שאתה עדיין מחפש

 את עצמך ואת אהבתך

 בארצות ניכר.

השירים יפים והנושאים מגוונים.

תודה.

 שבת שלום

מימי

28.09.2009


*****

קראתי ואהבתי

תודה לך שלמה

רוני

(רוני סומק)

28.09.2009


*****

שלמה היקר,
תודה על שיריך.
יש בהם מסר חזק מאוד ומשמעותי.
דור חדש הולך וקם.
המשך לכתוב וליצור
כל טוב ושנה טובה
מוטי
(מוטי גלזר)
31.08.2009

(רוני סומק)

29.08.2009


*****

בעותק ספרו של יהושע המאירי

""הדים מבבל,ביטויים,אימרות והווי של יהודי בגדאד"

שנשלח אלי כתב המחבר בכתב-ידו כך:

18/10/06

לשלמה שפירא

בידידות רבת שנים

ובאהבה לפועלך הרב

בתחום הספרות והשירה.

יהושע מאירי

14.12.2012

 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!