יום חמישי, 31 בדצמבר 2020

שלמה שפירא: המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית נוסדה על ידי יוסף ברגר ב- 1924

שלמה שפירא

המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית נוסדה על ידי יוסף ברגר ב- 1924

...מהפכת-אוקטובר, ששינתה את אפיק-ההיסטוריה, פתחה עידן חדש, עידן המהפכה העולמית. בלבי הייתי בולשביק מזמן, אך נמנעתי מלהצטרף למפלגה בגלל השאלה היהודית. מעתה השתכנעתי, כי רק הסוציאליזם יגאל את עם-ישראל, מאלפיים שנות-דיכוי והטלתי עצמי למערכה, מתוך בטחון, כי בתהפוכות הגדולות הממשמשות ובאות תיוולד אותה חברה חדשה, שוויונית והרמונית, שאליה נכספתי. אמרתי בלבי, כי אסייע בלידה זו, שתהיה קשה, אבל מלהיבה. הסתלקתי מן המוסר התמים והאידיאליסטי כדי להיות שותף לאמירה ההיסטורית. מה ערך לחירות-הפרט אם אין משנים את העולם. המפלגה הקומוניסטית הפלשתינאית, שנוסדה ב-1920 על ידי יוסף ברגר. זכתה ב-1924 להכרה רשמית מטעם הועד-הפועל של האינטרנציונל הקומוניסטי. רוב חברי המפלגה החדשה הגיעו אל הקומוניזם משורות הציונות. אחד ממנהיגיה הדגולים, דניאל אוורבוך, היה זמן רב מנהיג "פועלי-ציון שמאל".ב-1922, בוועידה השנייה של ההסתדרות, החל מגן על התזות הקומוניסטיות נגד בן-גוריון...לא סברתי אז, כי אפשר ורצוי להקים מדינה יהודית.

לא ראיתי סיבה מדוע יעזבו חמשת מיליוני היהודים בארצות-הברית, שלושת מיליוני יהודי ברית-המועצות ושאר מיליוני היהודים בפזורה, את ארצות-מושבם כדי לעלות לארץ-ישראל למען הקמת מדינה היפוטתית. גרסתי אז, כי כל יהודי רשאי להגדיר את עצמו. אלה המודעים אל השתייכותם לעם היהודי, כך סברתי, מן הדין שייהנו בכל מדינה ומדינה מזכויות של מיעוט לאומי. אין הצדקה לשים מכשולים בדרכם של אלה שירצו לעלות לארץ-ישראל. ואחרון-אחרון: אותם יהודים שירצו להתבולל לגמרי (ופתרון זה נראה לי אפשרי אך ורק לגבי חלק מן האינטליגנציה והבורגנות האמידה) מדוע לא יעשו זאת? מאידך הייתי משוכנע, כי המסורת התרבותית של העם היהודי עוד תשתמר תקופה ארוכה ואם יניחו לה להתפתח, סופה שתעשיר את נכסי כלל-האנושות.

מאז הקמתה עמדה המפלגה הקומוניסטית לפני סוגיה זו: כיצד להרחיק את המוני הפועלים מן הרעיון הציוני?...

 

"התזמורת האדומה שלי" ל- לאופולד טרפר / זכרונות ראש "התזמורת האדומה" שרות הביון הסובייטי באירופה במלחמת העולם השנייה, הוצאת עידנים, מהדורת ידיעות אחרונות, 1975

בספר הקדשה:

ללובה

חברתי בחיים אמיצת-הלב

5.04.2013

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!