יום רביעי, 16 בדצמבר 2020

שלמה שפירא: מכתב ששלחה לי המשוררת אורה אילן...בין השאר, היא מתייחסת למוטיב האור בשירתי

שלמה שפירא

מכתב ששלחה לי המשוררת אורה אילן עם צאת ספרי "וידוי מודרני"ב-1995

אורה אילן מתייחסת, בין השאר, על האור בשירים שלי


... אני אוהבת את הספר . אני אוהבת לקרוא איך אתה מצליח לדלג על העצב

ועל רגל אחת לבנות לך קן שמח . אתה משדר הרבה אופטימיות בשירים ,

שירים המדברים על אור . וגם על חסידה-ציפור-פריחה-אושר-צמיחה ועוד ,

דברים נדירים בעולמם של בריות עלי אדמות .

שזירת חיים מאור האהבה המורכב מ- לבן שחור ואדום , מ- שמלת כלה

ותכריכים , לילה ואבל , פריחה אדומה ודם ... ואלה עם אלה כולם ניזונים

מן האפור ומ– אלוהים אדם ואמונה .

הרעיונות , הרי הם תפיסות מימי בראשית . אך הבאתם לקורא מתוך מחשבותיך

ובכתיבתך הרי הם מיוחדים רק לך ואני תוהה ושואלת את עצמי האם חיים (חייך)

שגרתיים (שלך) מאפשרים את הקבלה והשלמות ? להסיר את העלים ולקחת

את הפרי ...

בפינת אלוהים הקטנה שלך – איך אתה ... ?

האם אפשר לקנות עולם באהבה ?

ואני מביאה כמה צירופים מהספר שאהבתי :

" ובתוך כל האור : איך יכול אדם שסבל וסובל ... "

"ואין לי שעה לאנשים " – הבדידות מתוך בחירה

"... ואורו של עולם אחר ..."

"... ומרגיש אני שחי רק בשכבה הדקיקה שלי ... "

"... ודמעותיי... "

האור המכסה על הכאבים ,על הסבל ,על הבדידות ,על החיפוש? ...

להסיר את העלים ולקחת את הפרי ולנשקו למותקו  ולהמתיקו ולאוהבו בחום !

"ויאמר אלוהים : יהי אור –ויהי אור ... האור של התבונה ,אור השכל ,

אור הים ,אור השמש ,אור הכוכבים , אור התוהו ובוהו , ...

ואני מדגישה שתי שורות שלך : "אור הוא גשר בשירה ... " !

" אדם שעבד כל חייו בשביל לחיות רוצה לחיות היום בשביל לעבוד . "

 

פעם בקשתי מחברי שכאשר הם קוראים את שירי ,שלא יחשבו עלי ,

כי אני רק "צינור" המוביל את המסר , אך כאשר אני קוראת בספרך ,

אני מרגישה שאיני מפרידה את הכותב מן הקורא ואני מבינה מה

משמעות ההכרות עם הכותב ואת הנופך שהיא מוסיפה להבנת הנקרא .

 

                   אני מאחלת לך הצלחה  !

 

  יכולתי להוסיף עוד כהנה וכהנה אך לא איש ביקורת אנוכי .

1995 

 

 

תגובה 1:

  1. שלום שלמה, חג חנוכה שמח ומואר!
    לו ידעתי לכתוב כמו אורה אילן! בוודאי הייתי רוצה לכתוב כמוה על שירתך!!
    כמה יפה מסכם ביאליק את סוגי הכתיבה, תודה ששיתפת, והמשך יום נעים, ענת

    16.12.2020, 14:28

    השבמחק

תודה רבה!