יום שישי, 25 בדצמבר 2020

שלמה שפירא: יהודים ראו ביישובה של ארץ-ישראל...מצווה גדולה ועם יישובה א"י "עתה תהיי לאור גויים"

שלמה שפירא

יהודים ראו ביישובה של ארץ-ישראל בכל התקופות והזמנים, מאז חרב בית המקדש השני, מצווה גדולה ועם יישובה א"י "עתה תהיי לאור גויים"

יישובה של טבריה ומקומות אחרים בארץ-ישראל במאה השמונה-עשרה הוא לא מאורע ארעי, היא ראשית לקיבוץ גלויות לשם יישובה של ארץ-ישראל

השליט הערבי הבדואי, שליט הגליל ששלט במאה השמונה-עשרה שלעג לאימפריה העות'מאנית וניהל קרבות עם כוחות הסולטן הטורקי-עות'מאני ויישב יהודים בטבריה ובשפרעם (הוא גם ביצר את עכו וחיפה ועוד..) ותמך ביישוב יהודי בכפר יסיף ופקיעין- דאהר אל עומר

בספרו של יצחק בן-צבי "ארץ ישראל ויישובה בימי השלטון העות'מאני בהוצאת יד יצחק בן-צבי, תשט"ו (לאחר מכן יצאו מהדורות נוספות לספר) ישנם שני שערים חשובים על התחזקות היישוב היהודי בארץ-ישראל במאה השמונה-עשרה ובמאה התשע-עשרה. וצריך לזכור שהיהודים ראו ביישובה של ארץ-ישראל בכל התקופות והזמנים, מאז חרב בית המקדש השני, מצווה גדולה וביישובה "עתה תהיי לאור גויים". ביישובה של טבריה, למשל, ראו אז את בניינה לא מאורע ארעי, אלא ראשית קיבוץ גלויות לשם יישובה של ארץ ישראל (ראה עמ' 309 בספר).

על ר' חיים אבואלעפיה שיישב את טבריה וממשיכו, בנו ר' יצחק אבואלעפיה שהמשיך בבניינה, חשוב לקרוא בספרו זה של יצחק בן-צבי.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!