יום ראשון, 10 במרץ 2024

שלמה שפירא: קבלתי מייל הערב מ- יד יצחק בן צבי" בנושא: "משיח בתחפושת" / הרצאת זום ללא תשלום לקראת פורים 21.3.2024 / על המסתערב הראשון "דוד הראובני" (1538-1490)

שלמה שפירא

קבלתי מייל הערב מ- יד יצחק בן צבי" בנושא: "משיח בתחפושת" / הרצאת זום ללא תשלום לקראת פורים 21.3.2024.

מדובר בפרשת "דוד הראובני" (1538-1490) שלכאורה צץ מאיזה שהוא מקום והציג עצמו כשגריר מטעמה של מדינה יהודית עצמאית בחצי האי ערב שבא חיים בני השבטים האבודים - ראובן, גד וחצי המנשה. מאמצו העיקרי הושקע במגעים עם האליטה הנוצרית , בהם שטח את תוכניותיו הצבאיות למען גאולת ישראל. הוא היה הראשון מאז חורבן בית שני שהגה רעיון מדיני להקמת מדינה יהודית וגם ה- "אכסטוחוגיה" / תורת אחרית הימים עבדה כאן.

הוא מגיע באוניה לונציה ב- 1524 ובמשך כחמש שנים פוגש את האפיפיור, מלך פורטוגל וגורמים נוספים בפוליטיקה האירופית, גם עם קהילות יהודיות באירופה ועם אנוסים בפורטוגל... - זה היה בזמן שהיה מאבק בין הנצרות לאיסלאם וכיבוש קוֹנְסְטַנְטִינוֹפּוֹל הנוצרית שהפכה ל- איסטנבול הערבית . סופו היה - האם הוצא להורג או מת בבית הסוהר. 

גוברת הדעה שהוא, למעשה, היה מעין "מסתערב" תושב ארץ-ישראל יהודי דובר ערבית רהוטה ופחות עברית טובה שהתרועע בין הערבים שחיו בארץ ישראל ומפרשת התחזותו בא השם "משיח בתחפושת" מצד "יד יצחק בן צבי". באורח מוזר יש כאן אחת מפרשיות ההתחזות המוזרות והמרתקות בהיסטוריה של ראשית העת החדשה.

וכאן אני נזכר בפגישותי בהרצאותיו של פרופ' שלמה סימונסון. בשנות הששים למדה אשתי לעתיד - סיגל - במדעי הרוח שרוב הלימודים היו אחרי הצהרים וכאן התוודעתי מקרוב ל-פרופ' סימונסון שהיה ממייסדי האוניברסיטה וממקימי החוג להיסטוריה של עם ישראל והקים באוניברסיטת תל-אביב באבו כביר את הספרייה שהשקיפה מחלון עבודתי על הספרייה מרחק כמה מטרים בודדים שעברה לספרייה המרכזית בקמפוס ברמת-אביב. ואז נודע לי ש- סימונסון מומחה בתולדות היהודים בימי הביניים וביחסי היהודים עם הכנסייה הקתולית וביהדות איטליה. אחד הנושאים בה הוא חקר - "משיחיות היסטורית".

2 תגובות:

  1. על שמו של דוד ראובני הוקדשו שמות רחובות בירושלים, בתל-אביב, באר שבע, ובראשון לציון.
    שלמה שפירא

    השבמחק
  2. להזכיר - את הקשר בין דוד ראובני ל- שלמה מולכו - "אנוס" שהתעורר ושב ליהדות וביחד צלחה דרכם עד שנתפסו באיטליה ונאסרו - שלמה מולכו הוצא להורג וראובני נאסר בהשפעת האינקיווזציה.
    שלמה שפירא

    השבמחק

תודה רבה!