יום ראשון, 3 במרץ 2024

שלמה שפירא: מדיום רב תפוצה בין הגלוי לנסתר-בדיוקן העצמי / "על חמש מאות שנות דיוקן עצמי בהדפס"-תערוכה ב"מוזיאון תל-אביב", 1985-אוסף צ'ארלס ואוולין קרמר

שלמה שפירא


על הדיוקן העצמי-מדיום רב תפוצה

בין הגלוי לנסתר-בדיוקן העצמי

"על חמש מאות שנות דיוקן עצמי בהדפס"-תערוכה שהיתה ב"מוזיאון תל-אביב", 1985-אוסף צ'ארלס ואוולין קרמר

עיצוב קטלוג התערוכה: ורדה רז

אוצרת: עדנה מושנזון

פתח דבר: מארק שפס

  

בקטלוג ישנה הקדשה מעניינת לישראלים מ- צ'ארלס קרמר:

  

"הקדשה לישראלים

  

אומה מיוחדת

שרק גבורתם הנפלאה של אנשיה

עולה על אהבתם לאמנות

  

              צ'ארלס קרמר"

  

"...מעטיםמהנושאים באמנות אשר העסיקו את האמנים בהתמדה כזו, כמו הדיוקן-העצמי. נושא זה הפך למסורת, המתחדשת מדי תקופה באמנות המערב, וזוכה לטיפול מקורי גם באמנות העכשווית...

  

...בתערוכה 134 דיוקנאות עצמיים, שנעשו על ידי 134 אמנים שונים, החל מן המאה השש-עשרה ועד לשנות השמונים של המאה העשרים...הדיוקנאות המוצגים בתערוכה נעשו כולם בהדפס על סוגיו השונים, ומדהים לגלות כמה רבים הדיוקנאות העצמיים, שנוצרו במדיום רב-תפוצה זה...

...ציור הדיוקן העצמי, כנושא עצמאי, הינו התוצאה הטבעית של מודעות האמן למעמדו כיוצר. עצם ההתבוננות בראי, המיפגש הראשוני של האמן עם דיוקנו, הינה פעולה המעידה על מודעות עצמית...תולדות הדיוקן העצמי, כתולדות המודעות העצמית הן גם תיעוד חיפושיו של האמן אחר האני האמיצי, תוך התמודדות עם תדמיות שיצר מתוך הסכמה עם החברה שבתוכה הוא חי, או מתוך התגוננות מפניה...

...דיוקנאות עצמיים כגון אלו שתוארו במאמר זה, הנעים בין הגלוי לנסתר, הינם שלבים בדרכו של האמן המחפש בכנות אחר המהות של יצירתו-שהיא דיוקנו העמי האמיתי. דיוקן האמן הנוגע במהות הקיום ובמהות היצירה, הוא גם דיוקן עצמנו."


2012, מרץ 4, 16:25

  

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!