יום שישי, 15 במרץ 2024

שלמה שפירא: השופט הישראלי "סלים ג'ובראן" (1947-2024) שופט בית המשפט העליון שכיהן גם כמשנה לנשיא בית המשפט העליון. - גם על מרונים אחרים

שלמה שפירא

לפני מספר שעות הלך לעולמו השופט הישראלי "סלים ג'ובראן" (1947-2024) - שופט בית המשפט העליון שכיהן גם כמשנה לנשיא בית המשפט העליון.

בשנת 2018 קבל את "אביר איכות השלטון".
לי קראו בכמה שמות בעיראק - "סלים" - "סלמאן" - "סלומי" - "שלמה" - מצד אחד הרגשתי קירבה ל- "סלים ג'ובראן" בגלל השם וכהונתו כשופט (בתי - לימור ז"ל הייתה שופטת) 
ומצד שני - ערביותו המרונית מנעה ממנו לשיר את "התקווה" והשופט רובינשטיין " הבין לחברו לשיפוט " אין לדרוש מהאזרחים הערבים לשיר מלים שאינן מדברות אל לבן".
כך או כך - ב- "ג'ובראן" יש "ג'וב" הערבית שהיא שורש של "איג'אב" ו- "איג'אבה" ו- "גוואב" ו- מג'אוובה" - כך שכבר בשם מופנמת ה- "הענות לבקשתכם " והכל זורם "לפי בקשתכם".
ה- "מרונים" - קבוצה אתנית-דתית בת הדת הנוצרית שהתפתחה בלבנון והייתה ממייסדת לבנון המודרנית במאה ה- 18.
יש להעלות על נס את ה- מרוני בהא-הידיעה / ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן" - 1883-1931 משורר סופר ופילוסוף ואמן חזותי שמשפחתו השתקעה באמריקה ומכאן שייכו כ- "אמריקאי-מרוני"..
מבין ספריו חשוב להצביע על "הנביא" - אל-מוסטאפה / ספר שירה הבנוי מ- 26 משלי יצירות מופת שבו מחלק עמנו את חוכמתו על החיים וטבע האדם, בו מציג את אלוהים ורוחניות האירוטית ותפיסתו על חלל ומרחב הגוף- המושפע מהעיר Orphallese המוזיקלית ההררית - ספר שתורגם יותר ממאה שפות.

עוד מרונים ידועים יש בארץ - יש רופאים מן השורה הראשונה (למשל), וכמו שקיים בלבנון דואליזם בין מרונים-דרוזים קיים גם בארץ ישראל מעין דואליזם כזה. - שיכול להוות מעין גשר בין ערבים ליהודים.

תגובה 1:

  1. היה דוגמה ומופת . ברוך דיין אמת.

    רחל הדר ,
    16.03.2024, 19:06

    השבמחק

תודה רבה!