יום רביעי, 3 באפריל 2024

שלמה שפירא: אליהו עסיס: ניתוח חדשני מוצע לספר 'יהושע' / הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשס"ה/לציין כי העובדה שהצהרת האמונה בה' יוצאת דווקא מפיה של זונה נכריה

שלמה שפירא


אליהו עסיס: ניתוח חדשני מוצע לספר 'יהושע' / הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשס"ה

עולה כי סיפור הכיבוש בספר יהושע הוא יצירה מרתקת ומורכבת הן מבחינה פואטית הן מבחינה תאולוגית.

"ממשה ליהושע ומנס לטבע", "ניתוח ספרותי של פרקי הכיבוש בספר יהושע", ל- אליהו עסיס, הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשס"ה

בספר הקדשה:

לרעייתי חנה


מן המבוא:

היבטיו ההיסטוריים והארכיאולוגיים של ספר יהושע זכו להתייחסות רחבה במחקר בעיקר משום שבספר זה כרוכה סוגיית הראשית של ישראל. בתחילת המאה העשרים ששרה הדעה שספר יהושע הוא חלק בלתי נפרד מספרות התורה. תפיסה זו התבססה על שהבטחת הארץ בספר בראשית ובספר שמות מתגשמת בספר יהושע...על השערת התעודות קמו מערערים ובראשם אלברכט אלט ומרטין נות. מחקריהם הביאו למפנה שבעקבותיו נתגבשה הגישה הרווחת בקרב מרבית חוקרי המקרא עד היום. נות טען שספר יהושע אינ ו חלק מספרות התורה אלא חלק מחיבור דויטרונומיסטי, הכולל את ספר דברים ואת ספרי נביאים ראשונים. לפי גישתו הורכב ספר יהושע מסגות אטיולוגיות עצמאיות ומכמה אגדות גיבורים ממקומות אחרים.כל אלה נערכו בידי עורך דויטרונומיסטי, שהוסיף עליו משלו...היתה התמקדות בהיווצרות הטקסט ובשלבי חיבורו ועריכתו. חזרות, פערים והבדלי סגנון היו הכלים שבעזרתם חשפו החוקרים את הרבדים השונים של הטקסט והם אינם מעידים על שילוב מקורות אלא על מוטיבים אופיינייים של סיפורת בכלל. העיסוק הדל בהיבטים הספרותיים של ספר יהושע נעוץ אולי בתחושה שהספר אינו מעולה מבחינה ספרותית. הוא עוסק מעט מאד בעולמן הפנימי של הדמויות, בחייהן ובתחושותיהן, והוא גם אינו מטפל במערכות יחסים בין הדמויות...בחיבור שלהלן אציג מחקר ספרותי מקיף לסיפור הכיבוש של הארץ. אני טוען כי עורכו של ספר יהושע אסף את החומר, עיצבו, הוסיף עליו משלו והעניק לו צורה חדשה...אני סבור שיש זיקה ישירה בין המחבר וזמנו לבין היצירה...יצירה אינה נוצרת בחלל ריק אלא במציאות היסטורית מסוימת...לא אנסה להבין את משמעותו של הסיפור על פי זמן חיבורו, אלא להיפך: לאור משמעותו של הסיפור אשאף לקבוע את הרקע האידאולוגי-היסטורי שלו...בקלות אוכל לגנות במשך שעה שלמה אנשי ספרות שהגיעו לאקסטזה בדבר "המקרא כספרות", המקרא כ"יצירה הנשגבה ביותר של הפרוזה"...אכן למקרא יש השפעה ספרותית על הספרות האנגלית לא מפני שהוא נחשב לספרות אלא מפני שהוא נחשב לדבר האל.והעובדה שאנשי ספרות דנים היום במקרא כבספרות מצביעה על סופה של השפעתו ה'ספרותית'... 

 

מעמוד 61

חוקרים דנים בהיבטיה השונים של מלחמת קודש בסיפור רחב. לדעת חוקרים רבים המטרה בסיפור המרגלים להדגים את ההתנהגות הרצויה של אדם במלחמת קודש...אכן, דברי רחב הם הרכיב המרכזי בסיפור. הבשורה היחידה שמשמיעים המרגלים ליהושע היא הד לדברי רחב, והיא ההוכחה לחשיבותה של רחב...עוד יש לציין כי העובדה שהצהרת האמונה בה' יוצאת דווקא מפיה של זונה נכריה אינה מודגשת דיה במחקר...


2013, ינו׳ 5

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!