יום רביעי, 10 באפריל 2024

שלמה שפירא: על גנב וגזלן

שלמה שפירא

על גנב וגזלן

רציתי לעניין את דורי בן זאב בקשר לשירו:
"גנבים, גנבים
גנבים גנבו לי את הלילה
שודדים עלובים
שודדים שדדו לי את היום."

גנב הינו הלוקח כסף/שווה כסף בסתר מבלי שהבעלים יודעים, אולם אם לוקח מה שלוקח בגלוי, בפרהסיה ובחוזק יד אין זה גנב אלא גזלן.
החוק הפלילי של ימינו מחמיר יותר בעונשו של גזלן מאשר גנב. לפי הגמרא - יש מצב שלפי החוק במדינת ישראל נחשב גזלה ולפי הגמרא נחשב לגנבה.
יש הקושרים גזלה (שלא גנבה) לגנבה - במצב מסוים כמו פרנסה - כאשר מישהו נכנס לחנות וסתם שואל בשביל לדעת אם קנה משהו במחיר טוב וזאת עברה כי כשמתחבאים עם כוונה מסוימת יש בעצם דרישה להיזהר בעזרת "עין של מטה" שמבקשת עזרה מ- "עין של מעלה" וזאת גנבה - גנבת דעת במקום שיש אנשים, למשל - ולא גזל, למרות שזה קרה במקומות שיש אנשים.

באחד השירים שכתבתי: " ...חיידקים גונבים לי את החיים ביום ובלילה...". אני מתקן ומדייק : "חיידקים גוזלים לי את החיים ביום ובלילה".

2 תגובות:

  1. הרמב"ם מקשה על עונשו של גנב יותר מעונש הגזלן. "דע, כי ככל שתהיה העברה מצויה ויותר קלה להיעשות, ראוי שיהיה עונשה יותר קשה, כי שימנעו ממנו"...
    גנבת צאן קלה בגלל היותם בשדות, ואי אפשר לשמרם כמו ששומרים הדברים הנמצאים בבית, ומפני זה דרך הגנבים למכור אותם ולשחוט אותם כדי שלא יוכלו למצאם.

    השבמחק
  2. יעקב אבינו: ""גְּנֻבְתִי יוֹם וּגְנֻבְתִי לָיְלָה" ל- עשו:
    "אינקולוס" כותב: מהיכן היה ליעקב אבינו לשלם? והלא לא היה לו כלום? ואע"פ שאפשר להשיב, שהיה ממעט במאכלו ובלבושו, מכל מקום אונקלוס השמיט עצמו מן הקושיה ופירש, שמתוך שהיה לבן מבקש הטריפה מיעקב והיה גוער בו בחימה ויעקב לא היה לו לשלם, היה מוכרח לשמור ביום ובלילה...

    השבמחק

תודה רבה!