יום רביעי, 3 באפריל 2024

שלמה שפירא: "עיתונות מטעם" - "עיתונות המוגבלת" / היש תקוות אור בעיתונות הממשלתית המצרית שמחריפה את טון הביקורת כלפי הממשל במצרים?

שלמה שפירא


היש תקוות אור בעיתונות הממשלתית המצרית שמחריפה את טון הביקורת כלפי ממשל מורסי?

  

  

עד ל-1953 היתה העיתונות (עיתונים שבועונים וירחונים) במצרים חופשית מגוונת ומשגשגת וכללה עיתונים בלשונות אנגלית וצרפתית. עם החלפת השלטון המלוכני בצבאי-דיקטטורי, עיתונים אחדים שעורכיהם סירבו להשתעבד לשלטון הופקעו והולאמו וגם אלה שכתיבתם היתה בלשון האנגלית והצרפתית. כך נתחלפה, אז, העתונות החפשית והמשגשגת ברמתה, בגיוונה ובעשירותה, בעיתונות ממשלתית בפיקוח. "עיתונות מטעם" - "העיתונות המוגבלת". כנראה, שמצבה שהמשיך ממשיך וימשיך כך, מאז ועד היום.

מעניין לברר אם נערך מחקר בנושא זה שהשווה את העיתונות של אז - העיתונים היומיים "אל-אהראם" ו"אל-מצרי", את השבועונים "אל-מוצור", "רוז אל-יוסף", "אל-אתניין", "אחבאר אל-יום" וירחונים "אל-הילאל", "אל-תקאפה", "אל-כאתב" ואחרים - עם אלה ששרדו ואלה שנתווספו מאז ועד היום.

הידרדרות חופש הביטוי, סגירת עיתונים ומעצר עיתונאים, כל אלה התרחשו בשלטון הצבאי-דיקטטורי במצרים, וכנראה, היא תמשיך להתרחש גם לאחר עלייתו של מורסי עם חוקתו האיסלאמיסטית. לדעתי, מצב "העתונות החפשית" המדולדל, בלאו הכי, ילך ויחמיר עוד יותר.

האם "תקוות-האור" הקטנה היום, כי העיתונאים "הממשלתיים" במצרים שמחריפים את טון הביקורת כלפי הממשל החדש, תניב פרי ותחזיר משהו מהעיתונות הטובה של אתמול ושל אז ותביא איזשהו פיכחון בעם המצרי ומשטרו?.

האם תופעה זו תטופל ויוכנעו שוב העיתונאים ליישורם מחדש ל- "עיתונות-שמטעם"? 


2012, דצמ׳ 2

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!