יום שני, 1 באפריל 2024

שלמה שפירא: איראן במהפכה" (קו אדום) ל- דוד מנשרי, הוצאת הקיבוץ המאוחד בשיתוף מרכז דיין1988 האידיאולוגיה נותנת ליגיטימציה לכל אלימות נגד מי שהמשטר הגדירם כ"אויבי אללה"...

שלמה שפירא


איראן במהפכה" (קו אדום) ל- דוד מנשרי, הוצאת הקיבוץ המאוחד בשיתוף מרכז דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב, 1988


איראן המהפכנית היא איראן  החדשה בהתפתחותה

...גילוי עניין באיראן המהפכנית היה בגלל ההתנגדות הסוערת העממית באיראן, אופי המשטר החדש ומדיניותו, המלחמה עם עיראק, פרשת בני הערובה האמריקאים, הנסיונות ל"יצוא המהפכה" (בכלל זה ללבנון), שיטות הלוחמה (והנכונות להקרבה), פרשת הנשק האמריקאית-איראנית, והעימות עם ארצות-הברית בימי המפרץ...

...כאשר פונה המשטר לדכא את אלה שהגדירם כאויביו, הוא עושה זאת ללא רחמים: האידיאולוגיה נותנת ליגיטימציה לכל אלימות נגד מי שהמשטר הגדירם כ"אויבי אללה"...

...כתיבת ספר על איראן המהפכנית בטרם הגיעו המאורעות לנקודת סיום ברורה, אינה משימה קלה כל עיקר. גם העובדה שלמחבר לא היתה אפשרות לבקר באיראן, לעמוד באופן בלתי אמצעי על המציאות החדשה, ולראיין את ראשי  המשטר, היא ללא ספק חסרון מסויים. עם זאת, בחומר שעמד לרשותי - ובעיקר העיתונות ושידורי הרדיו, פרסומים רשמיים, ראיונות עם אישיםרבים שעזבו את המדינה בשנים האחרונות, ובכלל זה ראשי האופוזיציה, וכן חומר שהגיע אלי ישירות מאיראן על-ידי עמיתים - בכל אלה ניתן לצייר תמונה מהימנה של המציאות האיראנית. ביקורי התכופים באיראן, ובעיקר שתי שנות מחקר באוניברסיאת תהראן סמוך לנפילת השאה, איפשרו אף הם היכרות עם היכרות עם הבעיות שהעיקו על החברה האיראנית, ורישומיהם משתקפים בחיבור זה...

  

...גישתו העקרונית של האסלאם כלפי דתות מונואיסטיות הינו אכן סובלנית, יחסית, אך בכתביהם ונאומיהם של ח'ומייני ומקורביו משולבים דברי הסתה קשים נגד היהודים, הנוצרים והזורואסטרים, שלא לדבר על הבהאים, לדעת מחבר ספר זה, כתבים ונאומים אלה שיקפו את גישתם האמיתית של ראשי המשטר כלפי המיעוטים, ועלולים לעצב את המדיניות כלפיהם בעתיד - ומכל מקום, להכתיב את יחס ההמון אליהם. הקהילה היהודית חשופה לסכנה אף יותר מהמיעוטים האחרים.

לימוד קפדני של כתבי ח'ומייני לפני עלותו לשלטון חושף עמדות קיצוניות נגד היהדות. בפתח ספרו חכומת אסלאמי, מאשים ח'ומייני את היהודים בעוינות לאסלאם משחר ימיו...בדבריו עד 1977 ניתן למצוא ביטויים רבים לא רק נגד היהודים והיהדות אלא אף נגד הקהילה היהודית באיראן. בנאום בשנת 1973, למשל, האשים את יהודי איראן ב"תמיכה פעילה בישראל"...אולם מאז המהפכה אפשר לזהות שינוי קיצוני בהצהרות ח'ומייני על היהודים,...ההבחנה בין יהודים ובין ישראל והציונות מזה לעיתים מעורפלות ובלתי ברורה - כמו שקורה לא אחת גם במדינות ערב...כאשר פונה המשטר לדכא את אלה שהגדירם כאויביו, הוא עושה זאת ללא רחמים: האידיאולוגיה נותנת ליגיטימציה לכל אלימות נגד מי שהמשטר הגדירם כ"אויבי אללה"...

 

2012, אוק׳ 19

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!