יום רביעי, 11 באוגוסט 2021

שלמה שפירא:"שליחות עלומה" למאיר מרדור...יהדות עירק סבלה זעזוע קשה בפרעות יוני 1941

שלמה שפירא

שליחות עלומה - פרקי מבצעים מיוחדים במערכות ה'הגנה'

למאיר מרדור (מוניה), הוצאת "מערכות", מהדורה תשיעית - 1982 (ראשונה-1957).

בפתיחת הספר מכתב מראש הממשלה - ד. בן-גוריון, מה-21 במאי 1957. גם דף על הספר מ- שאול אביגור ו-ישראל גלילי מניסן תשי"ז

 

בספר תודות:

...לרעייתי - על הבנתה לצורך הפנימי שלי להעלות את הדברים על הכתב...לכל אלה שעודדוני להוציא רשימותי לאור ולמערכת "ספר תולדות ההגנה", לארכיון צה"ל ולענף היסטוריה במטכ"ל...

 

בספר הקדשה:

לחיילי צבא-הגנה לישראל

מאיש ה"הגנה"

 

תוכן העניינים:

מכתבו של דוד בן-גוריון, מכתבם של שאול אביגור ו-ישראל גלילי, המניעים, פעולות מיוחדות (פו"מ), המלחמה לעליה, רכש-נשק להגנה, חבלה ברכש אויב, להק תובלה אווירית (לת"א), עם חתימה.

 

הקטע הפותח את הספר:

בשולי אחד העיתונים הופיעה ביום 27.10.1954 ידיעה קצרה בה נמסר, כי "באוסף הכתבים, שנערך בימים אלה במרתף השואה בהר-ציון, נמצאה גלוית-דואר, שנשלחה לפני שלוש שנים וחצי מדואר ירושלים להר-ציון", ובגלויה כתוב לאמור:

לכבוד דבורה ברזיק, מרתף השואה, הר-ציון, ירושלים.

אימא יקרה! זה כותב בנך יוסל. אני כבר בן שתים-עשרה ובמוסד עליית-הנוער מכינים אותי לבר-מצוה. בחברת כיתתי ביקרתי על ההר. כאשר הילדים כתבו מהמקום גלוית-דואר להוריהם, לא היה לי למי לכתוב אלא אליך, אשר עפרך אולי נמצא במרתף השואה.

למען ילדים אלה, כיוסל זה, ועליתם למולדת, לשם קיומו של העם וחירותו וכדי שלא תחזור עוד זוועה ההשמדה - נלחמנו...

 

עמוד 79:

...יהדות עירק סבלה זעזוע קשה בפרעות יוני 1941. אשר בהן נהרגו כמאה וחמישים נפש, למעלה מאלף נפצעו, כמאה נשים ועשרות נערות יהודיות נחטפו על-ידי הערבים ונאנסו. כמובן שגם רכוש יהודי ניכר נשדד ונהרס על-ידי הפורעים.

מרביתה של יהדות זו הייתה מרוכזת בעיר-הבירה בגדד - מאה אלף מתוך מאה ועשרים אלף במדינה כולה. לאחר הפרעות ניסה חלק לפרוץ ולעלות ארצה, וכמה מאות הצליחו בזה. הם הביאו לישוב את הידיעות המפורטת על מה שקרה ליהדות זו ועל המחתרת בקרבה.

הראשון שהגיע לעירק במגמה לבחון את דרכי-העזרה האפשריים לקיבוץ יהודי זה, היה שאול אביגור, ישה טרכטנברג, סמל באחת היחידות העבריות בצבא הבריטי שחנו בסוריה, העביר אותו במדי-חייל ובתעודות מתאימות במכונית צבאית עד לבגדד, ובה נפגש שאול עם יהודי המקום ועמד מקרוב על מצב העניינים...

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!