יום שלישי, 9 ביוני 2020

שלמה שפירא: יעקב (יעקוב ) חורגין / מספר ארצי ישראלי / בשוק המזרחי ההומה

שלמה שפירא

יעקב  )יעקוב ) חורגין / מספר ארצי ישראלי / בשוק המזרחי ההומה

מ"הווי הארץ וספרותנו החדשה", בכרך ו' מ"כתבי א. עבר הדני", הוצאת יהושע צ'צ'יק , (1968)

בשוק המזרחי הזה בארץ-ישראל!
יעקב  )יעקוב ) חורגין / מספר ארצי ישראלי עם צירוף של עין מסתכלת וכושר סיפורי המסתייע בדמיון...שנשם מאווירה מיוחדת של ישוב מעורב בעיר הערבית-המזרחית (גדל בתחומן של השכונות היהודיות-היפואיות הוותיקות)וביצירותיו אין את העצבות הספרדית המכובדת בפני עצמה בחברון של בורלא, אף לא השבטיות המקופלת בתורנותה בכרם של התימנים - אלא ערבוביה אשכנזית-מזרחיתבה הכל משמש ביחדערביות ויהודיות בגווניהם השונים, מריבה ופיוס, גסות הרוח וצבעי-הקשת. ואם מישהו עשוי להשפיע על רוחו בתוך התחום של ספרותנו, אולי זלמן שניאור הוא בצבעיו הלוהטים, בציוריותו, בטמפרמנט התיאורי שלו, החם והיוקד.
ואמנם תיאורו של חורגין הוא אקלימי-יוקד, חריף ומתובל; - אם התגורר בכפר הערבי או נתמצא בקרבתו, ממילא נתפלפל מריחותיו; ואם עשה שנים בתוככי טבריה המתבשלת בחומה - נמזג לתוך עטו מהחום הזה ומהתבשיל הקודח של אורחות חייה הדחוסים;...ובכך קלע והבין לנשמתו של יושב הארץ - פרי הערב-רב של כיתותיה ועדותיה השונות.
בכך נבדל הבדל יסודי ממשה סמילנסקי, המתאר ערבים רומאנטיים או מיהודה בורלא שמעלה את הרומנטיקה הספרדית עד למעלה של אצילות. חורגין גורס לטעמו: בשוק המזרחי ההומה לנגד עיניו, עיניים מתלקחות ודברי-ריב פורצים על כל מדרך כף-רגל, - בשוק המזרחי הזה, המשמש רקע לחיי בית ורחוב בו הכל נדחק ונדחס עד לסכנת-נפש - בסוף-דבר הכל נכנסים חיים ויוצאים חיים ממנו. כאן מטייל יעקב חורגין ונהנה מהאקלים הערמומי-הפרימיטיבי, בו העלילה לעולם אינה מוגמרת ומשחקם של זקנים כצעירים הוא חייהם - אף-על-פי שהנפש היפה תסלוד מהם...

הקטע נכתב על ידי Shlomo Shapira , 15/4/2014 23:51  




תגובה 1:

  1. איזה פוסט מעניין משנת 2014 איך אתה שומר על הכל!

    שושי ש.

    השבמחק

תודה רבה!