יום חמישי, 25 ביוני 2020

שלמה שפירא: יהודה עתי : סקירה שלי על "יציקות", ספר שירים בהוצאת אלף , 1986

שלמה שפירא

גלות הנפש , גלות החיים
יהודה עתי
סקירה שלי על "יציקות", ספר שירים בהוצאת אלף , 1986
התפרסמה ב"על המשמר" 22.8.1986
ההווה דרך הקבלה
האות כהוויה רוחנית


ספר שיריו השני של יהודה עתי הוא ספר שירה מורכב , הבודק את ההווה
דרך הקבלה ומעמיד את המציאות של שורשה האלוהי .
המשורר קורא בשירתו להכיר באלוהים , לשוב לאמונה היהודית , באלוהי
האבות , אברהם , יצחק ויעקב ואגב כך גם לשורשי התרבות העוברת מהם ,
, דרך משה , יהושע , דוד , שלמה , דניאל , רש"י , רשב"י , רמב"ם , בעל
שם טוב , אותה שושלת , שהביאה לתחייה עברית-יהודית והראתה כל פעם
מחדש את חיוניותה .

המשורר מוצג כאן כיוצא ב"מחרוזת תפילה" , " והוא דוחף האבנים / אחת אחרי
שנייה.../" , מדגיש את שאיבת כוחו מאלוהים , ומקדיש לאלוהים ולקשרים עמו את שלושת השירים הארוכים בספר : "מסע אופרה של מערכות " , "תעלות קשר ההקדשה" ו "חלום הבריאה" . "חלום הבריאה" הוא השיר הארוך מכולם . הרעיון הכללי בו אינו חדש , ואפילו נדוש , אולם כלולים בו כמה מוטיבים משניים ,מעניינים , כמו , למשל , הירארכיה של האלוהות והאדם , המדגימה את הנלעגות שבשאיפת האדם להיות "סגנו" של אלוהים .

השירה כשליחות
משימתו של המשורר אליבא דיהודה עתי , היא להגשים את הציונות .
אי הגשמתה גורמת לו להמשיך לטבוע "בגלות הנפש ובגלות החיים" , ורק עם
הגאולה יביא אור לעצמו ולסביבתו . "עד אשר יקרן אורה הגנוז של האדמה ? באדם"(עמ' 20) . אולם , דרכו קשה מאד , בראותו בשירתו שליחות , בהיותו קנאי לה ובהיותו , על כן , חייב להשלימה . בשירים ניכרת השפעת חוויות ההווה , כמלחמות : "... אלוקים אלוקים להישאר תקוע בתעלות קשר ריקות ולרחף , סתם כך ללא שליטה , חסר-כל " . אך יש בם גם התעמקות בהווה . כמו , למשל , בשיר "תתעוררו" , המזהיר מפני התמזרחות וערביזציה . בשיר זה נוקט המשורר בלשון מדוברת ומונמכת בזמן עתיד , עם דיבור חצי ערבי , כמו בביטוי "יא-איש"  למשל . השיר מתייחס לעבודת כפיים , לאמונה , ליושר ולהגיון בריא , וכולם בשם השם . " והוא יבשר ..." , ולא כאמנה חברתית :
"אלוקים לנו בינה , ידע , תרבות , מדע , שלום , עליונות ואת לבכם אותו רוצים אנחנו " .

האות כהוויה רוחנית
כאמור , זוהי שירה השואבת מן הקבלה מן החיזיון ומן העולמות העליונים .
מובהר כאן שאין מציאות ש אין לה שורש למעלה , וכן , כי האדם כלול בגופו , בנפשו ובנשמתו בכל העולמות . אורות הנשמה מוצגים כניצוצות של אור אלוהי , שחלקם נפלו בצד הרע ואנחנו צריכים להוציאם יום יום ולתקנם , עד בוא הגאולה . ודאי , יש כאן מקבלת האר"י הקדוש , שמספר בהקשר זה , שמחלתו של עם ישראל רפ"ח ניצוצות (288 ניצוצות ) שנפלו בצד ברע , ובשביל זה אנו מתפללים ומבקשים ? רופא כל חולי עמו ישראל .

כן נראה , שהמשורר מושפע מספר היצירה , לפיו האותיות העבריות הן מבחינת אבנים מהן נבנתה המציאות : מלה שלמה היא בבחינת בית , וכשם שאבנים בונות בית כן אותיות בונות תיבה . לפיכך האותיות כאן הן בעלות משמעות עמוקה וכל אחת מהן מרמזת על ביטויה , בצורתה ובחשבונה המספרי (הגימטרי) : את היופי המסתתר מאחורי אותיותיה ותיבותיה של לשון קודש אפשר להרגיש היטב בספר זה , כמו בשורות  :  והאותיות הן כסולם שראשו בשמים ורגליו מוצקות , נחות על אימא אדמה " .

אולם , נדמה , כי העיסוק בניצוצות שנישבו מונע מן המשורר התייחסות חיובית לאדם , שהרי , הוא מזכיר את האדם כ"אנוש" , במובן התנ"כי ? אדם שהוא נגד השם ועובד עבודה זרה . לפיכך , אפוא , מצטייר הישראלי כ " יא איש חתיכת סרח , סחבה מקפלת , דהוהה , ישראלי שכמוך " .

גם תפיסתו של המשורר על חורבן העולם , כפי שהיא באה לידי ביטוי בשירתו
היא מוגזמת . ואף כי לעתים מתמזגים כאן ערכים קיצוניים במושגי ביניים , עדיין
מרובות כאן האמירות החריפות , החריפות מדי .

2 תגובות:

  1. שלמה שלום
    כך לפתע בערב שבת עולה על המסך המייל שלך עם הסקירה שלך על 'יציקות'. הסקירה בבסיסה נכונה. אני משתמש בארגז הכלים של
    הראיה דרך הקבלה, או ההכרה הטהורה. הספר הוא חלק מהטרילוגיה של שלשת הספרים הראשונים: "כמו אבקנים מפרח" דרך "יציקות" ואל:"ארץ חופה". השיר "תתעורר" מדבר אל היחיד אל הפרט, אל הישראלי החי בעיוורון המציאות לעומת "העין בוחנת /רואה מראות זמן חולף בדהרה/בדהרה, על גבי-סוסות ערביות /לבנות לעליה" דהינו העין הרואה שלי , הרואה את זמן האנוש חולף במהירות ב"דהרה...בדהרה" ועל כן כדאי לשמרו לדהור אתו יחד ועל "גב סוסות ערביות לבנות לעליה" דווקא בראיית היופי הטמון במזרח דווקא מתוך הכרה הולמת ביופי זה אולי נתעורר...
    לצערי הרב המצב בארץ ודרכינו בה טעונים ברור של מהי הדרך. אני ממשיך בדרכים רבות את תפיסת עולמי. הגשמת החזון מכילה בתוכה
    תהליך הידוע כציונות. הציונות הנה שלב בדרכו של העם היהודי. היא אינה החזון ואינה המטרה לעצמה. הציונות הייתה המנשאה אשר עליה ובעזרתה יחד עם כל אשר התרחש על העם היהודי בסוף עידן הקולוניאליזם---החזירה חלק מהיהודים לארץ ישראל, להקים מדינה ולייצר עובדה ראלית של 5 מיליון יהודים המקיימים תרבות וחיים בארץ ישראל. אני פועל לשמר ולטפח את חיינו ותרבותנו במקום הזה לעוד אלף שנה וכדאי שמעשינו ינבעו ויעשו בחכמה. כפי שקהלת כבר אמר :"טובה חכמה מכלי קרב".(ראה מאמר שלי בעניין-מצורף)

    בברכה ותודה
    יהודה

    השבמחק
  2. אני מביא שני קטעים ממאמרו הארוך מ- 10 דפים

    קהלת מול שמשון - "בררת קהלת" מול "בררת שמשון"
    סוף עידן ותחילת בנייתו של עידן חדש
    דר' יהודה עַתַּי, מו"ל- עולם התנ"ך, משורר, מומחה בניתוח סיכונים
    ישנם אלו בינינו החיים בתחושה של " בררת שמשון" - "תמות נפשי עם פלשתים",
    וישנם אלו בינינו החיים בידיעה של "בררת קהלת" - "טובה חוכמה מכלי קרב".
    ההבדל בין הגישות הוא בכך:
    "בררת שמשון" מדברת ויוצאת מנקודת מבט פסיבית ופסימית האומרת שאין דרך אחרת, נגזרת מהמצב הכולל ההיסטורי ובייחוד מהשואה, שהביאו אותנו לכאן, הביאנו הלום.
    "בררת שמשון" היא עמדה הגורסת כי עמימות וכוחניות שבטית הנן הדרך הצודקת.
    "אנחנו לא האשמים. במבחן ההיסטוריה, אנחנו המנודים, אנחנו המגורשים, אנחנו הנרצחים. יש לנו זכות מוסרית היסטורית להגן עלינו גם עם פצצת פלוטוניום היכולה להרוג יותר משני מיליון איש אישה וילד, וגם עם נפוצץ ונפציץ את הסובב אותנו במאה פצצות כאלו, יש לנו את הזכות המוסרית לאמר לאנושות: "תמות נפשי עם פלשתים" ולהחריב את הבית! להתאבד! יחד עם אחרים. אנשים, אזרחים, נשים וילדים, בוגרים וצעירים, חפים מפשע"...
    ...
    החושבים ואומרים "טובה חכמה מכלי קרב", קרי: "בררת קהלת" - דבר ראשון ומידי שמאפיין אותם הוא יכולת ראיה ברורה, אקטיבית, אופטימית, הפועלת בעקביות להקטנת והסרת סיכונים.

    המושג "הקטנת סיכונים" אינו דומה או מקביל למושג הידוע " הגדלת ביטחון". בבסיס האתיקה של "בררת קהלת" ישנה שיטה הרואה ובוחנת באופן דינמי דרכים לצמצום סיכונים. הגדלת הסיכוי ליותר חיים. חיים טובים יותר, בריאים יותר עם פחות סיכונים.

    נכתב על ידי Shlomo Shapira , 21/11/2008 06:28

    השבמחק

תודה רבה!