יום רביעי, 8 ביולי 2020

שלמה שפירא: מיהו יקה? ומיהו תוניסאי יקה" / ה'יקיות' הפכה לדימוי או מאגר אסוציאציות של תכונות אופי

שלמה שפירא

  "יקינתון", גיליון מס' 264, עורך: מיכאל דק, אדר א' תשע"ד, פברואר 2014

על העברית של גתה והיינה - העברית המאולצת!
  
מיהו יקה? ומיהו תוניסאי יקה" / ה'יקיות' הפכה לדימוי או מאגר אסוציאציות של תכונות אופי.
             "מצב העניינים (כיום) בין תרבות מרכז-אירופית ובין זהויות מזרח-תיכוניות אינו מורכב רק מדיכוטומיות כי אם גם מההקשרים הנפתלים שביניהם".
כופתאות מצות, מאת קיקוא אפשטיין / מתכון מחמותי ז"ל (1904-1978) בכתב-יד בגרמנית
  
מזל טוב לרות בונדי ביום הולדתה התשעים
  
זיגפריד מרכוס, ממציא יהודי, שהשכיחו אותו, והיה האדם הראשון שהצליח להסיע -בוינה- כלי רכב באמצעות מנוע שריפה פנימית ב-1864

ועוד, ב- "יקינתון", גיליון מס' 264, עורך: מיכאל דק, אדר א' תשע"ד, פברואר 2014

 מ-עמוד 24: העברית של היינה
גתה ידע קצת עברית, כך העיד על עצמו, בעיקר כדי למצוא חן בעיני הבחורות בגטו היהודי ועל העברית של היינריך היינה היו תמיד רינונים טהרניים: למה אמר 'קדוש' ולא 'קדיש' ועוד. אבל גם אימא של בן כיתתי נתי אמרה 'תלמוד חכם' ולא 'תלמיד חכם', זה חלק מהעברית המאולצת. מה לעשות? היינה לא היה יוצא מן הכלל.
על השפה העברית אמר היינה שהוא עצמו אמנם לא הצליח ללמוד אותה אבל שעונו סיגל לעצמו את השפה ואת מנהגי היהדות. בלילות שבת סרב לעבוד ובלילות כשנדדה שנתו
"שמעתי בתדהמה את השעון שלי מתקתק
קטל- קטלתי- קטלת- קיטל- קיטלת- קיטלתי- פקד- פקדתי- פיקדתי- פיק-פיק-פיק".
מובן שגם אני חשבתי שהוא ממציא את הטיקטוק הזה אבל מתברר שהשעון בזמנו של היינה היה שעון בן חיל והטיקטוק הקוטל הוא מה שלמדו בספר הדקדוק העברי.

מ-עמוד 4: בין אלוני לבין שרון, מאת ראובן מרחב
...משולמית אלוני למדנו אומץ לב אזרחי-פוליטי; מעטים הם המסוגלים לקום ולנטוש מסגרת שהיא בית פוליטי ראשון, ואח"כ להיות מוקא ומוקע על ידו - משוקץ ומוחרם, ולהמשיך לשמור על הרוח ועל הלהבה במשך עשורים רבים, בניקיון דעת מוחלט...היא התמרדה והתמידה בדרכה, תוך שהיא תורמת תרומה שאין לה שעור לביצור הדמוקרטיה והחברה האזרחית.
...ומה נזכור משרון? את השבת רוח הלחימה שנמוגה אחרי מלחמת העצמאות, את הקרבות ב'אום כתף' בסיני ב-1967 ואת צליחת התעלה ב-1967. נזכור גם את שגיאותיו, שגיונותיו והטעיותיו - ...נזכור שממשלה נבחרת בישראל בראשותו מסוגלת לפנות התנחלויות אחרי שהחליטה על כך באורח תקין...ובשנת 2004 בראיון לאילנה דיין - אמרתי, "כמו ששרון יודע לבנות, כך ידע גם להרוס, לכשיגיע למסקנה שזו הדרך הנבחרת". כך נהג גם בפינוי גוש קטיף.
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!