יום רביעי, 8 ביולי 2020

שלמה שפירא: תגובות לסרט "מפריח היונים" ל- אלי עמיר (קטע זה הופיע בבלוג שלי בשנת 2014 בוואלה שנסגר)

שלמה שפירא

תגובות לסרט "מפריח היונים" ל- אלי עמיר


***
ראיתי הערב את הסרט "מפריח היונים" וכאשר מדובר בסרט - מצאתי פסיפס חלקי-מוגבל אותנטי של התקופה המדוברת בסרט - שנות 1950-1.
בכללית - הסרט טוב מאוד, מעניין, דרמתי, מעורר סקרנות רבה וחשוב בתיעוד החלקי של התקופה. מה שקצת הפיח קצת חיים לא "עיראקיים", הייתה יסמין עיון ששיחקה "בת בגדדית" עם התבטאות יהודית-בגדדית עילגת, והגישה לצופים "טלנובלה" דרמתית ולדעתי לא משנות החמישים ולא מבגדד ולא מן ההוואי היהודי בגדדי.  שאר השחקנים, כמעט כולם, היהודית-בגדאדית הייתה כמעט קרובה למציאות.
האווירה של בית, שכונה, שוק, מוסלמים בשלטון החוק, ועוד הזכירו אותנטיות. אלי עמיר שאני זוכר אותו, עד כמה עמל, כדי לדייק במלים, בביטויים, באווירה וזה בא לו מן הבית, מן הקהילה הבבלית בישראל, מן הפגישות הרבות עם אנשים, מן הכנסים שבהם היה נוכח, ישב וכתב כמעט כל מלה שנאמרה בהם, מן המחקרים שעיין, מן "שיעורי-הבית"... כל אלה הכין לפני כל כתיבה של טקסט. כך שאני יכול לסמוך על מה שמגיש לנו, גם בספריו וגם בסרטו זה, שהוא גם התסריטאי בסרט הזה עם נסים דיין, ואף משתתף בסרט כמחנך בבית-ספר.
מדהים איך הכניס בשילוב טבעי בסרט הזה כל ביטוי חשוב ושגור בשפה היהודית בגדדית, ויבוא על-כך על הברכה, במיוחד בתיעוד הזה. 
בסרט, מורגשת העוינות הממסדית-הממשלתית שאפילו בה יש רקמה סלחנית מסוימת, אך ביחסים בין יהודים-ערבים, בחיי היומיום, כמעט ולא הודגשה עוינות או שנאה. גם המירקם של הדור הצעיר היהודי, ביטא יפה את את הציוני והקומוניסט, בצורה כמעט אמתית ונכונה.
גם המרקמים: הפנימי-גברי-נשי והמשפחתי-חמולתי והקהילתי בוטאו בצורה קרובה למציאות.
נהניתי מאוד מאוד מן הסרט וגם חברתי ה"ייקית" שלא שהתה באווירה הזאת, נהנתה מאוד מאוד מאוד. 
26.04.2014

שלמה שפירא

***
שלמה היקר,

אני ראיתי את הסרט ומסכימה אתך לגמרי על הערות והציונים. מאוד נהניתי ואפילו התרגשתי כי לא הכרתי את כל הפרטים של העליה
העיראקית. כייקית אני לא יכולה לשפוט אם הסרט אוטנטי, אבל בהחלט  היה אפשר ללמוד הרבה על החברה היהודית-בגדדית מבחינת תרבותית, דתית ופוליטית ולהזדהות עם הדילמות והקשיים של אז.
זה סרט מעניין, מרתק ולדעתי גם תיעוד היסטורי.
תודה שנתת לי הזדמנות לראות אותו !
הני פרוכטר
27.04.2014

***
לימור בן שמן, 17:32 3/5/2014:
בתי הגדולה שופטת ופסנתרנית - לימור בן שמן - שלחה לי ס.מ.ס לנייד שלי -
 03.05.2014 בשעה: 10:36:54
וכותבת לי:
אבא יקירי הסרט מרגש ויפה התגעגעתי לשפה, מדגים יפה את שבר יהדות עיראק, שבר הדורות, רעיון הציונות כאוטופיה, תחרות בין קומוניזם וציונות בראי התקופה.

***
מוטי ג. מייל , 10:36 27/4/2014:
 יום ראשון, 27 באפריל ב 10:23 שלום שלמה יקר ,
תודה על שאפשרת לי להיכנס לחוות דעתך לגבי "מפריח היונים".
את אלי עמיר אני מכיר שנים ואני מאוד שמח עם יציאתה של יצירתו  מן הנייר אל המסך.
תודה על חוות דעתך.
ברכות לבריאות ויצירה ,
מוטי גלזר

***
אבי, סטודנט לתאטרון , 14:08 27/4/2014:
מורגשת הטלנובלה והיא חריפה דווקא בקטע ’הזונות’, דבר שהזכיר לי את שעשועי רומא העתיקה.
נהניתי מהתייחסותך לסרט.

***
מאיר ב. , 14:23 27/4/2014:
נהניתי מאוד מהסרט הזכיר לי את הסיפורים מהוריי על החיים בעיראק ,נהניתי מהביקורת על הסרט בקטע שקראתי כאן.

***
חני ושמעון , 14:45 27/4/2014:     
ראינו את הסרט ונהנינו, ושאלנו את השאלה (אנחנו בני-זוג), האם כך היה בקהילה היהודית באמת-פתיחות לסקס ולזונות...דווקא הרשים אותנו-הבוגד היהודי איש היונים, שגרם להעלות יהודי-חבר לגרדום. לא שמענו בסרט ’אטבח אל יהוד" מהקהל המעורב יהודים ומוסלמים מול עמוד התלייה.
נהנינו גם מן הכתבה על הסרט!

***
אופירה זהבי, אחותי, 10:17 28/4/2014:
אחותי -אופירה זהבי- צלצלה אלי הבוקר והשאירה הודעה בטלפון: "שלמה, ראיתי סרט-מפריח היונים- ומדברים שם ביהודית עיראקית, כדאי לך. ואני שואלת אותך גם אם תוכל להגיע ביום הזיכרון, לבית הספר "גורדון" בנווה-עמל הרצליה, שם יקראו כמה תלמידים את מכתב שאול (בנה של אופירה שנהרג בלבנון והיה בוגר בית-הספר) אלייך במלחמת יום-הכיפורים. הם ביקשו...  

***
מרים בלום,מרים ב. שלחה לי מייל ב-, 14:25 29/4/2014:
שלום,אשתדל לראות את הסרט לפי המלצתך. בידידות, מרים.

***
רינה בשן, במייל , 
 יום שישי, 2 במאי ב 06:58, 2014
שלמה,
אני אלך לסרט בהמלצתך או שלא.
אני גם ממליצה לך שתקרא את הספר שכבר כתב אלי עמיר קודם, אם עוד לא קראת,שיצא לאור בשנות ה-90 של המאה הקודמת.
תגובתי ל-רינה:
שלמה שפירא , 08:52 2/5/2014:
שלום רינה,
בזמנו קראתי את הספר, ובזמנו  שלחתי מכתב שבו הבעתי את דעתי והערכתי לספר.
בברכה
שלמה שפירא

***
שלמה שפירא , 06:24 3/5/2014:
אתמול ב-ערב שבת נפגשנו כל המשפחה המורחבת, והבנות שאלו "אבא, באמת כדאי לראות את"מפריח היונים?" ואני עניתי "חובה וגם הנאה. קחו אתכם גם את החם ואת החמות". עוד באותו ערב החתן שלי הזמין כרטיסים לסרט דרך הסלולרי. והבת, שבזמנו קראה את "מפריח היונים" בתחילתו אמרה: "הלכתי/נו בסביבות הפארק הלאומי ברמת-גן ושמעתי אשה זקנה מדברת בגדדית. עזבתי לרגע את כיוון הליכתי וכל כך שמחתי לשמוע אותה מדברת. הזכירה לי את הסבתות ואת דודה . אמרתי בלבי סוף סוף משהו "עדנה" יצא מהסרט לילדים שלי ולנכדים שלי!

***
פרופ' יעקב פרידמן,
מייל מיום ראשון, 27 באפריל ב 10:01
לשלמה תודות על הערכת הסרט
נעשה מאמץ לראות את הסרט, ללמוד ולהתרשם.
יקי








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!