יום ראשון, 25 ביולי 2021

שלמה שפירא: נער מעיראק, יהודי בגיל בר-מצווה שלא עשו לו בארץ עד עכשיו בר-מצווה איך מנסה להתמודד במעברה

שלמה שפירא

נער מעיראק, יהודי בגיל בר-מצווה שלא עשו לו בארץ עד עכשיו בר-מצווה איך ניסה להתמודד במעברה


נער יהודי צעיר מאד עלה מעיראק למעברה
איך יתמודד
עם הצבר והדאווינים שלו
עם האשכנזי והפוילישטיקים שלו
חשב וחשב
אם אני אדם לא תמים כפי שהם חושבים
אם אני אדם לא מתחכם ותחמן כפי שהם חושבים
אז יאללה יאללה
עם ה- "פאתתלאקה / פאתלאקה" שלי אראה להם שאני יודע תמיד לצאת מכל מצב מסובך
והצלחתי.

25.07.2021


4 תגובות:

  1. מה זה פאתתלאקה?

    נווה בן שמן,
    25.07.2021, 14:50

    השבמחק
    תשובות
    1. פאתתלאקה/פאתלאקה
      מילה בערבית שהשתמשו בה יהודי עיראק בזמן מצב שממנו אתה עושה הכול כדי שתפתור בעיה כלשהי ותכבוש אותה בתושייה שלך.

      הני מקרה שחוויתי ועליו איך שאומרים "צפצפתי":
      יש מצבים שמבשלים מצב פתאומי עם כניסה ויציאה שמערימה בעיה מכוונת של מצב ולך תצא מן הערמומיות שאתה נקלעת.
      לדוגמה:
      הייתי בכתה ז'. למדתי בבית ספר ברנר בהרצליה המושבה. יותר משני שלישים של הכיתה היו צברים ושליש עולים חדשים מעיראק רומניה תימן ועוד. פעם המורה המחנך שלי נכנס לכיתה כשרוך תחתוניו צצו מבעד שביל הפוסטה במכנסיים שלו. כל הכיתה צחקה וצחקה בעיקר הצברים. ריחמתי על המורה קמתי מספסלי ועמדתי לפניו ולחשתי לו והמורה הבין, אז המורה יצא החוצה ושב השקט בכיתה.
      מי שקפץ על המציאה היו הצברים - יש מצב בישלו אותו בכניסה וליציאה שיצרה בעיה בכיתה גם לאחר מכן. צברי הכיתה שהיו מודעים שאני תלמיד טוב מאוד - בשיעור התעמלות היינו צריכים ללבוש מכנסיים קצרים ובאו הצברים והתחילו לצחקק על מרבד השער על רגלי. תלמיד יוצא רומניה בא ולחש לי - שגם לו יש הרבה שערות אבל בגלל ששערותיו בהירות על עור גופו הבהיר, ושערותיי שחורות על עור שחור, הצברים עוזבים אותו לנפשו.
      הא לך דאווין ופולישטיק יחדיו.

      מחק
  2. תלמד תמיד לצאת מכל מצב, עלה והצלח

    שושי שיוביץ, 25.07.2021, 13:39

    השבמחק
  3. קנוטציה למלה אני מוצאת במלה - "פולקה"- שזה טריק. לדעתי, הסברת את המלה נכון.

    קטי סלומון,
    25.07.2021, 19:34

    השבמחק

תודה רבה!