יום חמישי, 29 ביולי 2021

שלמה שפירא: "קביעת מדיניות" / מגבלות הנובעות מהתמחות-ידע צרה ומארגונן המסורתי של האוניברסיטאות ל- יחזקאל דרור

שלמה שפירא

"קביעת מדיניות" / מגבלות הנובעות מהתמחות-ידע צרה ומארגונן המסורתי של האוניברסיטאות
ל- יחזקאל דרור 

המחבר מבית הספר לכלכלה ולמדעי החברה , האוניברסיטה העברית, הוצאת המדרשה למנהל מיסודה של הסתדרות הפקידים הועד המרכזי, תשכ"ו 1966.

 

בספר הקדשה:

לבנַי

עשהאל

עתניאל

איתיאל

 

מ- פתח דבר:

נושאו המרכזי של הספר הזה הריהו קביעת-מדיניות הציבור(public policymaking) מטרותיו הן:

1. לקדם את מחקר קביעת-מדיניות הציבור בתורת נושא עיקרי של מדעי-החברה ושל המחשבה האנושית בכלל.

2. להרים תרומה לשיפור המציאות של קביעת-מדיניות-הציבור.

התזה המרכזית שלי היא, כי קיים פער ניכר בין (א) הדרכים, בהן קובעים בני-אדם ומוסדות את מדיניותם בפועל, לבין (ב) הידע בדבר התבניות (designs) והשיטות האופטימליות של קביעת-המדיניות, המצויות כיום...

 

מ- עמוד 254-255

מגבלות הנובעות מהתמחות-ידע צרה ומארגונן המסורתי של האוניברסיטאות:

החומר, שמננו נרקם ידע-המדיניות, עיקרו אינו תחום בגבולות המסורתיים שבין המקצועות השונים, כפי שנקבעו בארגון האוניברסיטאי המקובל. הידע, הכלול במקצוע אחד ויחיד, אינו מסוגל לפי עצם מהותו, לענות על צרכיה של קביעת-המדיניות. יתר-על-כן:: ריבויים של המקצועות המסורתיים, המאורגנים במחלקות אטומות זו כלפי זו מוליד שפע של חללים במחקר ובהוראה, ונושאים רבים אינם זוכים בו לטיפול בידי מקצוע כלשהו, לפי שנציגי המקצועות משייכים את הנושאים האלה אל תחום, החורג ממקצועם-הם. (בהתנגשויות-סמכות חיובית כלומר במקרים, שבהם מתחרים כמה מקצועות  בחקירת נושא-דיון אחד ויחיד צפונה לעתים ברכה רבה, שכן מביא הדבר לידי כך, שנקודות-השקפה שונות, אם כי בלתי-משולבות, תפעלנה על אותן בעיות).

לאחרונה נעשו ניסיונות אחדים להתגבר על מגבלותיהם של המקצועות הנבדלים. שני ההתקנים העיקריים לתכלית זו הם צוותים בין-מקצועיים וחוקרים בין-מקצועיים. צוותים בין-מקצועיים הם התקן, החביב מאוד על המדענים להלכה, אך למעשה לקויות פעולותיהם בחסר רב, ובמיוחד מפאת בעיות ההנעה של מחקר בין-מקצועי אמתי ומפאת קשיי התקשורת, הנוצרים בין חברי צוות, שמוצאם ממקצועות נבדלים. העבודה הבין-מקצועית, הנעשית בידי חוקרים אינדיבידואליים, משמשת מקור לתוספת ידע שחשיבותו גדלה והולכת, ורבים מבין החידושים האחרונים במדעי הניהול, למשל, יצאו מאנשים החוצים בתורת פרטים את הגבולות שבין מקצועות הנבדלים; אולם הדפוסים הנוכחיים, המציגים דרישות לימוד מסוימות לצורך השגת תארים אקדמאיים, אינם נוטים לעודד יחידים, שיתפתחו לאנשי מדע בין-מקצועיים.

 

הערה שלי: נזכרתי כרגע בדוגמא קונקרטית מ"הרגע הזה" של שיתוף-פעולה בין-מקצועית-אוניברסיטאית: וזאת - על הברכה הרבה שהביא ומביא החוקר פרופ' נתן נלסון מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית שעם עוד חוקרים מפקולטות אחרות, לכימיה ולהנדסה, מנסים לקדם פרויקט משותף, והשיתוף הבין מקצועי - הדוגמא הזו ברוכה מאד לכל חוקר ולמחקר בין-מקצועי!!! לא אחת שמעתי שחוקר זה או אחר מרים טלפון לפרופ' נלסון, לשאול על ידע לא ברור לו, וכמובן מענה ניתן אם ידוע, - לכל חוקר בהפריה הדדית בין-מקצועית! 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!